|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Har bestämt mig för att bli BMW ägare igen. (10 år sen sist) Har fastnat för 530 i och tittat på en del 00:or 01:or. Har råd med 95-100 och då ligger dom flesta runt 20t mil. Vad bör jag tänka på? Vad är "typiskt" för 530? Snälla, ni som vet vad ni pratar om, ge mig lite tips. Tack på förhand. / Tommy | |
|
Om du hittar en 530 för dem pengarna är det värt att veta att den troligen inte är värd mer och att du behöver en "buffert" på kanske 20.000 till. Min bil är Svensksåld med en skötsam ägare och hade gått 18000 mil då jag köpte den för 2 år sedan. Sedan har bara slitagedelar behövts att bytas vilket förståss är bra men då man lägger till däck och service under ett år som man dessutom t.e.x måste byta bromsar och lite annat så blir ägandet dyrt det året. Nu har den gått ca 25000 mil och jag känner mej väldigt nöjd med bilen även om det nu behövs att bytas lite mer delar. kontentan är att det går att hitta billiga bilar men att man då i ännu större utsträckning får räkna med lite extra utgifter. Fler hästar i hagen är dessutom dyrare att föda i allt. En 530 har garanterat fått gå hårdare än en 523/525 och chansen för att få ett dåligt ex ökar. Själv var jag inte riktigt beredd på att få extrautgifter i den graden men insåg att det aldrig tidigare var bytt någonting på bilen utöver service... Bra betyg med andra ord. 530 fanns inte -00 utan hette då 528. Skillnaden är stor bilarna i mellan. ( Vad gäller prestanda och pris) Faceliften -01 gör att de bilarna dessutom är betydligt dyrare. Lycka till och ta dej tid att leta. |
|
|
Hej! Jag har en 530im sport (8tusen mil) -02 sen 3månader tillbaka och innan det hade jag 528im -99 sport (15tusen mil). Jag kan säga att jag märkte inte så där jätte mycket skillnad i prestanda. Både är sportiga starka bilar som känns kul o köra. Det kan stämma att dessa bilar körs ganska hårt, jag vet att tidigare ägare av min bil köpte en merca amg sedan (det säger ju lite om honom), tidigare ägare till min förra 528 hade också en Corvette :) och jag själv hmm...varvtalräknare på min bil säkert når 5000 varv i alla fall ett par gånger i veckan fast jag bara behöver köra till jobbet och tillbaka (1mil total) En som haft volvo o fått köra min bil sa att den känns rolig som en gokart o köra eftersom den sitter såpass lågt (pga m-sport paket). Jag skulle tro att du kommer att behöva lägga ganska mycket pengar på bilen i alla fall. Jag fick tex byta displayen/indikatorpanelen på både bilarna som är väldigt vanlig fel på de bilarna. kostade 6 tkr för 1,5 år sedan och 7 tkr för 2 månader sedan. PDC (park distance kontrol) strulade på både bilar också. Annars har jag inte upplevt så mycket problem med de. /Alex |
|
|
Tack för info och tips. mm, nu fick jag lite att fundera på. Jag är fortfarande mycket intresserad av just en sån bil och jag har räknat med att det blir en del kostnader framöver. Jag har inte så jättebråttom så jag ska nog kunna hitta den "perfekta" säljaren. Finns det nån mer där ute med erfarenhet så får ni gärna dela med er. /Tommy/ |
|
| 530 började tillverkas -00 men eventuellt räknas de som modell -01:or pga facelift m,m. Min är tillverkad i April -00. | |
|
För 95-100' så är det kanske inte direkt de roligaste 530-vagnarna man har att välja på. Är nog en hel del av dessa som kan bli dyra i slutändan. Har du möjlighet att gå upp lite i pris så ökar utbudet direkt och möjligheten att hitta en fräsch bil är betydligt större. Som Hewi säger så kom modellen under 2000 och den egentliga tillverkningstarten var 09/2000 dvs från modellår 2001 dock så finns det bilar tillverkade tidigare som t ex Hewis. Generellt så håller E39 hög kvalitet men en bil som rullat 20' mil kommer med all säkerhet att behöva en del reperationer. Merparten av delarna är ju gemensamma med övriga E39-modeller så i stort är inte 530 dyrare än t ex 520/523/525 däremot så har den större bromsar fram som kräver minst 16". ___ //Ulf |
|
| Tackar för massa sjysst information. Jag kan nog hosta upp 15-20 till men då gäller intensiva förhandlingar med min andra hälft:) Har även tittat lite på en del 525:or och 528:or. Men jag har fastnat lite för att ha en bill från 00 och nyare och med mer prestanda än vad 525:an kan erbjuda. Så...vi får väl se vad som händer. Tack än en gång för tipsen och kom gärna med mer om ni kommer på något. //Tommy/ | |
|
Tyckte du inte att skillnaden var så stor Alex452? Visst ser inte siffrorna så olika ut för den manuella versionen ( 7,1 mot 7,5s 0-100 ) Ser man sen till "automattiderna" så ser det annorlunda ut 7,6s mot 8,8s och det lär märkas rejält. För min del vill jag inte ha en tröttare bil än min manuella 523 och nästa bil blir med automat. Endast kombi av intresse och då är 528:an tröttare än 523:an ( Enligt bok ) 523it 0-100 på 8.9s 528iat 0-100 på 9.3s 530iat 0-100 på 7.9s Däremot är säkert 528 betydligt billigare i drift än 530 och skillnaden prestandamässigt mot 523 större i verkligheten än på papret. |
|
|
Jag tror det är vridmomentet i förhållande till vikt som bestämmer hurpass kraftfull bilen känns, och tänker man då på att 528 har 280nm och 530 har 300nm, samt att 530 är på pappret lite lite tyngre så får man svaret. Däremot kände jag att 528 hade lite ryckigare gång ibland än den 530 jag har nu. Angående ekonomi har ni också rätt, 530n är klart törstigare än min gamla 528 fastän både motorer har dubbelvanos. Det kan iofs vara som så att min gamla 528 var chippad och då är förbrukningen lägre. MVH Alex |
|
| Det blev en 528-00. Jäkligt fin o välskött. Jag är så nöjd!!! (Har hunnit med 60 mil på två dygn:)) | |
|
hehe, fick du också åka ganska långt för o hämta den? blev det med eller utan m-sport? |
|
|
Ja, det stämmer. 5 timmar på tåg sen 50 mil hem. Jag föredrog skick, antal mil, full dokumentation, svensksåld och fullservad före alla kusar och då fick man åka så långt. Lite M-sport blev det väl. Dock inte stora pkt. 12500 mil, nybes. insp 2 för 800 mil sedan, 2 ägare (+2 bilfirmor), Biaritzblå, beige skinn, M-multiratt, M-knopp, xenon mm och så jäkla fräch. T.o.m. hon här hemma är nöjd:). Det enda negativa: Lite, lite rost på g på skuffluckan. |
|
| roligt att du fann en välvårdat :-) jag undrar bara varför milen verkar vara av stor betydelse för vissa.Jag jobbar i oslo och sitter i bilköer ibland :-( som värst kan man ta sig 1 mil/timme vet många som sitter i kö varje dag över timman Det jag menar är att en bil i en storstad på 12000 mil i praktiken kan ha varit igång längre en en landvägskörd på 20000 mil det skulle vara timverk som kompliment? | |
| Hm, har aldrig tänkt så. Å andra sidan tar ju inte bilen speciellt mycket stryk när man "köar" , undantag kopplingen då. Min bil är landsortsägd sen den var ny och det har nog inte blivit många kötimmar och det lär inte bli så många framöver heller. intressesant synpunkt dock. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.