AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
835

Kondesorfläkt funkar inte

StProPro-medlem
235
Stefux
Bmw 535d F11 Touring 14
BMW 325 cabriolet Msport2 02
Hejsan!
Tänkte höra om det finns någon som vet vad det kan vara för problem om inte kondesorfläkten startar. Finns det något relä som kan ha dött??

Jag har bytt kondesorfläkt tidigare i en 523 jag hade, men då hade fläktlagret skurit, ett jäkla jobb fick plocka ner hela fronten.

Men problemet jag har nu verkar inte vara lager eftersom fläkten går lätt när man snurrar på den, så frågan är om det kan vara ett enklare ingrepp denna gång? AC:n fungerar, men frågan är hur länge utan kondesorfläkt.
Så är det någon som har någon form av tips så är jag tacksam.

Bilen jag har är en 528 IA 97.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Min fläkt snurrar också lätt men den fungerar absolut inte. Jag testade att byta motstånd men det blev inget bättre. Ska byta både fläkt och kondensor nu under veckan. Har beställt relativt billiga delar från tyskland.
pa
95
pata N
bmw 528ia 98:a
den funkar bara när trycket ökar typ i bil köer.det finns på mekartips att läsa det heter (AC FRÅ A-Ö)
Fläkten ska alltid snurra på "lågfart" så fort ACn är aktiverad. När AC trycket öker så går fläkten upp till "högfart" så länge som det behövs.
På min 523 så snurrade inte fläkten alls. Visade sig vara glappkontakt till strömmatningen, räckte med att dra isär och sätta ihop en kontakt (kontakten direkt bakom njurarna)
StProPro-medlem
235
Stefux
Bmw 535d F11 Touring 14
BMW 325 cabriolet Msport2 02
Jag ska testa ikväll med ett annat fläktmotstånd som av en vän som oxå har en 528, samt testa glapp kontakt osv, så vi får väl se vad som kommer fram ur det.
Annars är det väl bara och byta kondesorfläkt....igen. Verkar som dom ryker runt 20 000 mil. Kyla lär man ha nu för tiden i Sverige med växthuseffekt :-)
Visa användare
260
K-Jörgen
320 Touring 05
Min kondensor hade läckage. Kendensorfläkten hade då gått på högvarav så huvudsäkringen gått(sitter bakom handsfacket). Den startade inte ändå då pga läckande kondesor så var kylmedia trycket för lågt testade en kompis idé med ett kit med tätningsmedel + kylmedia och allt startade och funkade i två dagar. tydligen var kondensor hålet för stort. Hade det lyckats så skulle jag betalat 1500kr nu slapp jag detta. BMW pris för byte kondensor och montering+ kylmedia 10.500 - 11.500 kr. Fick tag i en begagnad som jag nu tagit bort den urusla sk lacken på (ett skämt) och lämnat in den på en lackerarverkstad som målar kylare för dumpers som går i saltbrott. Detta är riktig epoxy färg så efter bytet skall inte saltet fräta mer i alla fall. lite svarthjälp med montering och påfyllning av media så kostar det mig ca.3500 -4000kr.
Jävligt trött på ac:n nu ifjor sprang ett rör läck och nu detta.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.