|
|
|
|---|---|
|
Detta stod på debattsidan i Helsingborgsdagblad den 16/4 Speciella bilister? Är gruppen BMW-ägare speciell med lite extra favörer och ett behov av att visa att det är en BMW som kommer? Jag kör cirka 7 500 mil om året och är inte BMW-ägare. Om man kör på en motorväg i gott och väl tillåten hastighet och ligger på omkörning och det kommer en bil bakom och blinkar för omkörning - det är en BMW. Om en bli stannar på lastplats där det är förbud att stanna - det är en BMW. Om en bil stannar på fel sida med varningsblinkers på - det är en BMW. Om en bil håller 130 på en 90-väg - det är en BMW. Om en bil gör en vansinnesomkörning - det är en BMW. Det kunde vara intressant med en BMW-debatt. V6:an Länk Detta stod som svar den 19/4 Visst är vi BMW-ägare lite speciella Svar till signaturen "V6:an" med rubriken "Speciella bilister", Min mening 16/4. Vi i gruppen BMW-ägare har mycket riktigt lite extra favörer. Det är tråkigt att du inte fått uppleva glädjen med att köra och äga en BMW, det är mycket riktigt en extra favör. Detta beteende som du beskriver att vi BMW-ägare har, måste grunda sig i något helt annat. Jag upplever själv samma sak som du, men jag har följande erfarenheter: 1. När man ligger på omkörning på motorväg ligger det alltid en VW Passat och blinkar för omkörning. 2. Om en bil stannar på en lastplats där det är förbjudet att stanna är det alltid en Ford Mondeo. 3. Om en bil stannar på fel sida med varningsblinkers på är det alltid en Volvo V70. 4. Om en bil håller 130 på en 90-väg är det alltid en Saab 9-5. 5. Om en bil gör en vansinnesomkörning är det alltid en Mercedes E230. Visst kunde det vara intressant med en BMW-debatt, men vore det inte mer intressant med en debatt om hur bilförare uppför sig i trafiken, inte hur bilar uppför sig. Jag upplever dagligen bilar som inför en vänster/högersväng bromsar innan man slår på blinkern, vänsterblinkar i en rondell, glömmer blinka. Bilister som håller 70 på 90-väg och hindrar lagliga omkörningar och så vidare. Du som kör 7 500 mil om året känner säkert igen dig på någon av mina iakttagelser, annars tänker du säkert som en äldre släkting: Jag har kört mer än 100 000 mil under snart 50 år, jag kör säkert och missar inget på vägarna, men det finns många andra som inte borde ha körkort. När man upplever att alla andra gör fel men inte jag själv, då är det dags för en årlig körkort/läkar/synkontroll. Visar det sig då att det är synen som felar, ja då är det lätt att tro att alla bilar som uppför sig illa i trafiken är BMW-bilar. Med rätt styrka på glas-ögonen visar det sig att den där bilen som uppförde sig illa inte är en BMW, nej det kanske är en VW, Ford eller Nissan. Visar det sig att man blir godkänd på de årliga kontrollerna, ja då får man leva med att BMW-ägare har lite fler favörer än andra bilägare. /BMWPOWER Ja, vi är speciella vi ser 70, 90 och 110 som rekommendationer men håller 30 och 50 som vissa inte kan hålla. Vi anser att en bil är en rak sexa med drivning bak. Dom andra bilarna som driver fram är hybrider. Ja, vi tycker om att köra fort annars kunde vi köra Volvo eller Saab. Vi har inte en bil - vi ser den som en fin kvinna som man måste tillfredsställa för att hon ska vara lycklig. Kom till Malmö i början av juli så ska vi köra om din V6:a så det står härliga till. /En sann BMW-fantast Kanske just för du inte är ägare till en BMW som du reagerar som du gör. Det är en dyr fin bil, så den lägger man märke till. Konstigt att du bara ser BMW-ägare som har dålig mentalitet, i trafiken, med alla de mil du kör per år. Det är ju inte bra. Själv är jag ägare till ny BMW. Jag kör många mil per år. Jag kör mycket lagenligt. Men jag ser dålig mentalitet i trafiken i alla bilmärken tyvärr, och vill därför inte fokusera på ett speciellt märke. Det är som med hundskit, alla dras över en kant. /Katarina Nilsson Bäste bilist, visst vi BMW-ägare är lite speciella, vi har ju speciella bilar. Vi har valt ett bilmärke som ger precis vad ägaren vill ha. Prestanda (så det räcker) komfort , säkerhet och framförallt körglädje . Det är inte så konstigt att man frestas att tänja på fartgränserna ibland. Bilen inbjuder till lite "vassare" körning än de flesta andra bilmärken gör, enligt min erfarenhet. Beträffande felparkeringar och det andra du refererar till kan jag gissa att det bara är tillfälligheter och alltså inte kan kopplas till bilmärket. Två goda råd ska du få av mig: Provkör aldrig en BMW och framförallt, köp aldrig en BMW. Du kommer att bli fast för "alltid" och kommer inte att snegla åt något annat bilmärke igen, jag lovar. Visst, vi BMW-ägare är kanske lite "BMW-tokiga". /EN RAK 6:a Länk Kanske någon härifrån som svarat på det första puckots inlägg. | |
|
Haha! =) Ja där satte ni snubben på plats! =) Bra jobbat. Kul med debatter tycker jag, så länge de inte spårar ur! Keep The Good Work Up! Mvh Tobias |
|
|
Det är särskilt bra att folk använder ett intelligent och vårdat språk, men ändå trycker ner den som tog upp ämnet. Sådant räcker mycket längre än sandlådelekar. Jag käner igen mig i ett avseende. Jag kör aldrig över gränsen på 30 och 50 vägar. På 90 och 110 vägar kör jag så fort jag behöver... |
|
| Arbetar själv med distribution av diverse gods och kör ung. 12 000 mil/år. Idag gjorde jag en lite lustig upptäckt när jag i arbetet skulle uppsöka diverse lastzoner. I den första lastzonen stod en VW Sharan, iden andra stod en Volvo 940 samt en Volvo 740, i den tredje stod 2! VW Sharaner. Inte en enda BMW.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.