|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har en Hartgetrimmad 535:a E34, har inte papper på grejerna, men en del ser man ju med ögat. Det är Hartgeavgassystem inlusive extraktorgrenrör, Hartgetoppen, sen är den chippad. Tidigare ägare sa att det var trimmkamm på den oxå. Brukar det vara något mer? smidda kolvar, portad eller nåt? Är det nån som vet hur mycket hästar det ger? Original har de ju 211 hk och med trimmet? 260-270 hk? //Daniel | |
|
Hartges gammla H35 (3.5 l) låg på 250hk och fanns att köpa som motor-kit. Om det är den motorn du har, eller om man kom med något vassare senare, det vet jag inte. H35 fanns i alla fall till E28 och E30. Det troliga är väl att din motor är ett "komplett-bygge", men det kan ju alltid vara så att någon har köpt lite lösa delar här och var. T.ex. så lär väl Hartges ventilkåpa passa på en orginalsnurra (för inte gjuter de väl egna toppar?). Om du vill vara helt säker, så testa på rullande landsväg. Kolla länken nedan för bild på kitet (observara att tiderna gäller E30): Länk /Anders M3 -87 B3 -95 318i -96 |
|
|
Har testat axa med den och fick efter några tester fram följande ca tider. 0-100 km/h på 6,5s 70-110 km/h på 3s (extremt snabbt eftersom man inte behöver lägga i trean, men inte säker på att man kommer upp i exakt 110 på tvåan, man vill ju inte varva sönder den) 100-150 km/h på 7s Har räknat med lite glädjemätare i tiderna... Var hittar jag tider att jämföra med? De bytte tydligen hela motorn till en fräschare när de trimmade den, så det är ett komplett bygge, men vet inte när det är gjort. Det där med ventilkåpan vet jag ej, kan ju vara så... trodde att de har gjort toppar... Vet någon om nån bra sait där det finns info om Hartgetrimmning till E34:an? //Daniel |
|
| Har svårt att tänka mig att motorn skulle ge 260-270 hk då Alpinas motsvarighet ger 254 hk, detta med en ännu större modifiering av motorn än vad Hartge gör. 250 hk verkar mer rimligt. 0-100 tiden verkar väldigt låg, då Alpinan gör det på 7,4 s, kan givetvis skilja på bakaxel-utväxling etc men ändå. | |
|
Då kan man ju bara säga att Alpina inte lyckats höja accelerationen speciellt mycket för original gör 535:an 0-100 på 7.7s Gjorde två tester på 0-100 ett på 6.3 och ett på 6.8 (det senare med mer kompensation för glädjemätare) Behöver aldrig lägga i trean vilket gynnar tiden! (3000 varv, hitta drgaläget, dra iväg med lagom lite sladd, och efter nån tiondel fullt ös, slänga i tvåan utan att slira för mycket = 6,5 sec och ett smail på läpparna =) hehe Men isåna fall kanske det är mer saker gjort på min än Hartges vanliga system? För förra ägaren påstod att han racade med en M5 3,6l och de var lika... (lät ju lite otroligt men...) //Daniel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.