|
|
|
|---|---|
| Räknas en BMW 320 som är tillverkad 1999-09 som en bil från -00 eller ska man anse att det är en -99:a? Bilen är utannonserad som -00... | |
| En "gammal" eller tidig -00. | |
|
Det är modellår 00 från BMW. Dock är det enligt vägverket årsmodell 99. |
|
| ...nja, snarare anger vägverket "Fordonsår" | |
| Handlaren säljer klart hellre en 00a än en 99a då allt ska vara nytt idag. Jag personligen skulle säga sen 99a. Mvh asken | |
| Handlaren säljer klart hellre en 00a än en 99a då allt ska vara nytt idag. Jag personligen skulle säga sen 99a. Mvh asken | |
|
Tack för svaren! Det känns som att det blir lite "luddigt" när en bil hamnar så här med årsmodeller och tillverkningsdatum. Men det känns nog rätt att bedömma den som en sen -99. |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Här tycker jag att man ska gå på BMW's definition av MJ (= Modell-Jahre), dvs modellår. En 320 tillverkad 9/99 är enligt BMW MJ 2000, dvs den har de ändringar som infördes på årsmodell 2000. Därför är valet lätt för mig, det är absolut en -00:a i Sverige. Enligt bilprovningen är den detsamma, allså en -00 när de kontrollerar chassinumret. En solklar -00:a alltså. Däremot är det en helt annan sak om den är UTTAGEN 9/99, då kan den vara av alla möjliga årsmodeller.... Mvh Johan |
|
Håller med Johan. Vid vissa modellårsskiften är förändringarna minimala medan det vid andra kan vara nya motorer eller omfattande face lift. ___ //Ulf |
|
|
OK, nu blev det varken mer eller mindre klart men så här står det när man tittar på bilen på vv.se : Fabrikat: BMW 320I MJ00 Årsmodell: Fordonsår: 1999 Fordonsdata Fordonsstatus: I trafik (1999-10-28) Antal ägare: 4 Fordonet tillverkat: 1999-09 I trafik första gången i Sverige: 1999-10-28 Att det står BMW 320I MJ00 skulle alltså betyda att det är en -00 då antar jag. |
|
|
Under ett par år så reggade BMW Sverige bilarna med MJ (Model Jahre) med i fabrikatet och helt riktigt så är bilen modellår 2000 och kan i folkmun kallas en 00:a. Vägverkets begrepp "Fordonsår" är relativt nytt och jag vet inte den exakta definitionen men en gissning är ju det år bilen är uttagen första gången. Är det import så är det året den togs i trafik i ursprungslandet. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.