|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
|
Jag tycker man ser för lite av inlägg där folk har haft kul. Bara en massa problem som postas i stort sett. Personligen älskar jag att höra anekdoter, det må vara från känslan att få körkort och ta sina första pedaltag till att få ge ifrån sig lappen vid sista fortkörningen. Självklart finns det alltid en risk med att köra fort, men bara för att man kör enligt lagstadgad fart betyder inte det att man kör säkert. Det finns många liknelser med denna situation, men dom ska vi inte dra nu. Jag uppmanar däremot till flera anekdoter! |
|
|
Vet inte om det är mer tjejer som kör bil ute hos mig, men jag har träffat på vilda gasglada tjejer rätt ofta. Blev frånåkt av två toppblondiner i en Z3 cab förra sommaren=) Det är sant att extrem körning hör hemma på banan, men ändå så har jag mycket svårt att tro att ingen (oavsett ålder) gasar på lite extra ibland. 180km/h i en BMW M3/M5 är ju rena crusingen, men det är ju inte alla bilar som är lila stabila som M-bilarna. ---> M POWER <--- |
|
|
En rätt kul sak inträffade just. Precis när jag var lästa här så skickade en fin tjej som jag känner ett mess på icq. Hon och hennes syrra hade varit på streetrace ikväll. Inte nog med att dem hade vart där, dem hade kört race oxå. GO GO GO GIRLS=) ---> M POWER <--- |
|
Richie L |
Järnet ........ *suck* Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! BMWCS #04797 |
|
Det är väl sämre med dessa gubbar som bara blåser på utan att bry sig, då de alltid kört fort och aldrig fått en repa tidigare. Som någon skrev tidigare är det trevligt med en anekdot, om något roligt man minns. Tack Järnet för att alla yngre dras över samma kam. Tror redan Tobias lärt sig sin läxa (på väg hem här om kvällen...) Dessutom är han intelligent och sympatisk, lite dumdristig kanske men han kommer nog att vara en fin medtrafikant framöver. /Kjell T |
|
järnet |
Powekjell, Försäkringsbolagen drar, definitivt, alla yngre över en kam. Det framgår ju tydligt av hur premierna sätts för yngre förare. Problemet med personer som har bristfälligt eller obefintligt omdöme är ju just att de själva inte förstår att de har det. Att köra i 180 på en väg , i tätbebyggt område dit Arninge och Täby hör, där 90 km/timmen är högsta tillåtna fart är ett brott som faller under allmänt åtal. Personer med gott omdöme begår inte den typen av grova brott (trafikförseelser). Att hetsa och tävlingsköra med en annan okänd bilist är ju bara det totalt omdömeslöst. De flesta som läser om denna ilfärd inser nog att det är åt helvete att köra så fort där. Vissa tycker kanske att man i bland har rätt att ställa sig över lagar och förordningar och det må så vara. Det gäller bara att ta sig acceptabla friheter och min uppfattning är att det inte är acceptabelt att riskera andra människors liv bara för att man skall köra rally med, vad som verkar vara, en snygg blondin. Korkat! Visst jag har kört fort med min bil, på Autobahn, där Tyska regeringen har gjort bedömningen att det är ok med fri fart. Där är det upp till var och en att avgöra hur fort man skall köra. Även detta kan man ha en hel del synpunkter på men det är som det är. Tobias, skulle jag ha skrivit oseriösa inlägg???? |
| Power is nothing without control.... | |
|
järnet: Så du menar att du bestämmt 90 där de är 90 å 110 där de e 110....själv håller ja inte på me sånt där kanske men har man väl kört fort men då har de ju varit på e:4an absolut inte i tätbebyggt område...men nå måst du erkänna att du har kört åtminstone 115 på 110 väg eller nå sånt....fan din bil går utav bara helvete typ....=) Mvh Mr-speed go for 540 manuell |
|
|
Tjejens "bästatid" på sträckan Nynäs-Linköping är 10 min bättre än min..... och hon körde sursierra. /Kristian |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Tobias:Jag vet hundra sätt som är trevligare att rejsa en brud på:)) Jag är inte sur, bara en omtanke om ditt nyvunna körkort som du trängtat så länge efter, jag jobbade och slet ihop mitt körkort (1100) spänn 1974 men jag har varit hyfsat rädd om det:))(1000kr i böter totalt) Jag känner så väl igen mig och hur man tänkte eller det var väl det man inte gjorde . Väl mött. järnet:Visst är det mognare den dan man avstår ett rödljusrace, det är nog mera retfullt att snuva personen ifråga på det nöjet:)Men det tar ju ngr år för de nyutexaminerade att komma dit. Håller med dig att det inte främjar BMW ägarns redan dåliga rykte på vägarna. MVH Hasso |
netsix |
Det är ju kul att låta pärlan andas ut ibland. Väljer man sina tillfällen rätt och inte sätter andras liv i riskzonen tycker jag att det är helt ok att låta högerfoten fällas. Väljer 2 parter att rejsa och dom endast låter sina egna liv och lemmar sättas på spel är det okej enligt min sak. Sen räknar inte jag sträckan Täby - Arninge till tätbebyggt område, det är ju dock en dubbelfilig motortrafikled. Jag kör ganska ofta för fort men aldrig fortare än att jag känner att jag har full kontroll över bilen. Många vägar i sverige idag är ju lämpade för betydligt högre farter än 110 för moderna bilar. /netsix Länk |
|
Ummm... Järnet! Nu vet jag inte om du har läst mitt första inlägg... 180 i tätbebyggt område??? :-/ Snarare 180 på E18 dubbel-filgigt ingen trafik och en raka som dessutom går att köra 250 med en M-bil utan problem. (Belyst var den också). Jag skulle inte kalla det korkat du det finns galningar som kör 60-70 vid skolor. Men men... Du verkar ju köra otroligt lagligt hela tiden. Varför inte sätta ned en 316 motor i din 850Csi, ty du verkar inte behöva alla hästar. Jaja... Det där kanske var lite ironiskt... Men man ser rätt ofta kärringar/gubbar med en t.ex Audi RS4 eller Lancer Evo6 som tror att bilen ska välta i över 30. Jag tycker att det är viktigt att kunna veta bilens gränser. Där med inte sagt att man ska prova det på vägen. Men en Rak väg som E18 som dessutom har stängsel och allt kan knappast förknippas med bankörning. Tack för mig! Mvh Tobbe *P.S vill inte starta något bråk* |
|
järnet |
Mr-speed, självklart har jag, i likhet med troligen alla andra bilförare, kört för fort på motorväg. Grejen är den att vi kör mindre än 30 km/tim (på 110-väg) för fort eftersom vi inte vill bli av med körkortet och åka fast för grov vårdslöshet i trafik med alla påföljder som det kan få. Dvs. vi gör en bedömning av riskerna med att köra för fort och de flesta är nog medvetna om vad det kostar om man åker fast och kalkylerar med risken. Risken, i dessa fall, är närmast att få böter eftersom vägarna är byggda för höga farter och man normalt anpassar farten efter trafikrytmen. Det är, gud ske lov, inte ofta man blir omkörd på insidan av någon dåre som kör i 180! Steget från att köra 120 km/tim på en 110-väg, till att hetsköra i krokarna kring Danderyd/Täby i 180 km/timmen är otroligt långt. Att de flesta bilister kör lite för fort på Sveriges motorvägar rättfärdigar inte vansinneskörningar av brådmogna bilförare i tätbebyggda områden. Tobias är säkert inte ointelligent men han säger själv (även om han inte förstår det) att han har dåligt omdöme. Det blir bättre med tiden och en vacker dag så kommer han inte att förstå hur han kunde köra så vårdslöst. Det är så det blir när man blir äldre. Trist men bra! |
|
Ja håller nästan me dig Järnet. Att köra me de berömda ägget under höger foten e alltid bäst....men samtidigt så växer dom små hornen ut ibland men som tur e inte allt för ofta Mvh Mr-speed go for 540 manuell |
|
järnet |
Tobbe, problemet är ju att vi, i ett civiliserat samhälle, inte kan låta enskilda individer själva sätta gränserna för vad de får göra eller inte. så funkar det i vissa länder i Afrika och Östeuropa och jag tror inte att vi Svenskar skulle känna oss bekväma i ett sådant rättssamhälle. Jag vet exakt vilken väg du talar om och den är inte lämpad för så höga farter. Jag kan förstå att du vill se vad bilen går för. Gör gärna det, men inte där! När jag köpte min bil så blev jag erbjuden att hårdköra den på BMW:s testbana under kontrollerade former. Kul och helt ok. |
|
Men Shit! Jag har inte Påstått att jag har kört om i 180 på högern. Det var som så att jag och tjejen låg i 90 när vi kom ut från en 270-graders kurva. NOTERA ATT I KURVAN SÅ GICK DET I 60 SOM ALLA ANDRA KÖR DÄR FÖR ATT TJEJEN INTE VÅGADE MER. Så när vi kom upp där i från I NITTIO KILOMETER I TIMMEN så skulle denna röda bil köra om tjejen eftersom han/hon kom snabbare i vänster eftersom vi låg på påfartsträckan. Då tjejen körde om låg hon säkert i 120 och jag med. Ni verkar tro att vi körde i 180 hela tiden eller att jag stämplade pedalen på 5:an. NEJ NEJ. Om jag hade gjort det hade det inte varit något race då jag skulle ha dragit henne på en gång! Nej, i stället så gasar man om i 180 (max 10sek) hon kanske gasar med och sedan när man är om så saktar man in och låter henne köra om. Jag kanske hade fel ord i första inlägget. Buskörning kanske passar bättre än race. Och jag har inte kört i 180 på slingriga vägar! Den sträckan av E18 som vi körde kan lätt jämföras med Autobahn. Järnet, du visar hur oseriös du är när du inte läser mina inlägg utan svarar rätt ut med något som du har hittat på. Fan va trött man blir. Man borde kanske ha lagt upp detta inlägg på "läsarbrev" istället så slipper man dessa onödiga kommentarer. Mvh Tobias |
|
järnet |
Lugn Tobbe! När man läser ditt inlägg så får man ett spontant intryck av att det varit fråga om ren buskörning. Var det inte det så är det väl inget problem eller....? Det kan ju inte bara bli beröm för allt man skriver. Jag försår att du inte tycker att kommentarerna är kul men rent generellt tycker jag att det är en intressant diskussion. Bilarna i dag blir starkare och starkare, fler och fler men personerna som kör har inte mer omdöme än tidigare. För trettio år sedan hade sportbilar knappt 100 hästar i dag har många 300 - 400 hästar och trafikbeteendet blir givetvis ett annat. |
|
*svårt att hålla sig ifrån den här debatten* Vill egentligen inte moralisera över någon, men jag måste trots allt säga att jag håller med järnet till fullo här. Har själv varit ung en gång och gasat omkring på vägarna varhelst jag kunde. Idag tackar jag gudarna för att det stannade vid 30 dagsböter för vårdslöshet i trafik och en prick i registret (43 kmh över tillåten hastighet). Det kunde ha gått mycket, mycket värre!! Jag borde också ha fått ett mer kännbart straff (det här var dock över 20 år sedan, hoppas och tror att det är tuffare nu...?) Problemet med din reaktion Tobias, är att du nu vill försvara eller ursäkta hela prylen. Allvarligt talat - hur f_n får du ihop tankegången nedan?!!? *mina utropstecken inflikade* "För det andra så riskerade vi ingens liv. Jo kanske den som bruden och jag drog på högersidan. (!!!) Men annars mötte vi ingen bil. Plus så var det dubbel-filigt hela tiden. Så brist på förstånd kan jag dock påstå att jag inte har." (!!!) Att klassa detta som lite "buskörning" antyder att man känner sig oövervinnelig och i full kontroll. Hur kan man befinna sig i tron att man behärskar krafterna i en framrusande 1,5-tons plåtlåda i 180 knutar, om så endast för en kort stund, när det oförutsedda plötsligt inträffar. Såvitt jag vet finns det väl både hundar, rådjur och annat löst även i Täby, eller hur? Ringexplosion? En annan dåre? En oförutsedd manöver från stackarn i den omkörda bilen kanske? Det är att ha ordentlig buffert för marginalerna (läs: omdöme) det handlar om... Skit samma dock! Det här kommer alltid förekomma och det går förmodligen inte att göra något åt alla farthungriga nybörjare. Själva anekdoten och spelet (flirten?) med bruden var ball, men den fartsmittade inramningen var bara fel! Det kan du inte försvara Tobias! Mvh ///Pewe _______________________ BMW E28-registret #157 |
|
|
Tja! Jaa.... Säga vad man vill. Visst kan jag hålla med om att all slags fortkörning inte är särskillt smart men folk här verkar inte ha en aning om hur vägen ser ut. Finns det någon som har kört motorvägen som går förbi "UTANFÖR" f.d. B&W??? Ja, det finns iallafall inga vild-djur. Dock finns det bra-belysning, det runt 20.00 tiden så det fanns gott med ljus och framför allt bra väg. Som jag har sagt tidigare så är vägen identisk på Autobahn på sina håll... Nej Autobahn har inte alltid 6-7 filer på varje sida... Det finns Autobahn med dubbla filer också. Alla är vi människor och vi lär oss av våra försök/misstag =) Ibland undrar man dock om den svenska avundsjukan tar över lite mkt hos folk. Visst kanske det var en dum grej, men det är ju inte precis så att jag har massmördat någon. Många här verkar få detta att låta som det värsta brottet som finns, och att ingen har kört snabbare en 110. Ärligt talat. Någon måste ha kört snabbare än 110 de senaste dagarna? Detta var inte heller något "allvarligt" race. Vi gled om varann, bromsade in så den andra kunde dra om (eftersom jag hade snabbare bil). Många omkörningar med andra ord. Önskar att jag hade filmat så skulle ni få se hur odramatisk det va... Roligt som fan var det, men ingen jakt på döden. Har sett bilar som ger järnet i flera kilometer och ger sig inte förrän den andra e borta ur backspegeln. Sådannt ger jag mig inte på. Personligen tycker jag att jag kör med förståndet, och tro mig det kan man göra även om man kör lite snabbare. Tack för mig! Mvh Tobias |
|
|
P.S Jag försöker inte försvara eller ursäkta mig på något sätt! Det jag skrev i det första inlägget står jag för, även om det kanske har misstolkats lite av vissa läsare. I så fall så ursäktar jag mig så mycket för det. Pewe: Om du tror att jag försöker ursäkta mig bara för att jag skriver lite mer omfattade om vad som hände så har du på tok för fel! Tack för mig igen! =) Mvh Tobbe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.