AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.206

Funderar på att byta bort bränsle monstret :)

Någon har något dåligt att säga om en 318? Funderar på att byta bort 325an mot en 318 för jag är less på att tanka bilen. Hur pass mycket snålare är en 318? Är 4an en ren skit motor eller duger den till att fisa till jobbet med och busa runt på vintern med?

Bilen jag funderar på: Länk
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Min 325 ligger på ca 1.05 liter med ca 80% stadskörning, jag tror inte man kommer ner så mycket lägre med någon normalstor bil. Landsväg ligger jag på ca 0.75 (vart nere på 0,62 men det kommer aldrig hända igen).
Har du mycket högre förbrukning? Då du är så pass missnöjd?
Självklart så kan man hitta bilar som ligger på 0.5 men då är man nära på en Opel Corsa och det är ingen vidare körupplevelse och inget man vill sitta i vid en olycka.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
när jag körde 318 så var mitt snitt runt 0,8 och med min 328 1 liter per mil så besparingen är knapp.
Det beror också på hur vägen är till jobbet?
Men landsväg i 100 så kan det kvitta medans i stan så drar 325 an mer.
Har aldrig kört så lungt som när jag ägde 318 under ett år :-) = tråkig förutom den netta känslan på vägen!

Mpower
Alltså problemet är ju att 325an ändå går ganska bra så jag har väldigt svårt att inte utnyttja det :) I vintras körde jag på 0,9-1,0 varje tank. Då stog motornvärmarn i konstant. Betalar varken strömmen på jobbet eller i carporten :) sommartid tar den väl 1,2-1,5 ungefär varje tank. Iofs endast stadskörning då mot en del landsväg vintertid. Jag måste ha en slö bil så det känns meningslöst att gasa för så länge det finns att köra med så har jag lite svårt att låta bli :)
Väldigt dyr 318 skulle jag säga... skulle alldrig ge 90.000kr för en 318-00 med 16000 mil på mätaren. Men jag misstänker att du bara länkade till första bästa 318 sedan :)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag skulle rekommendera dig att köpa en 318is E36. Mycket bil för pengarna och lite drar de:)
Mvh
Asken

A man that tries to listen twice as much as he speaks is learing to listen.
Visa användare
228
Wiggge
318is Coupé -93
Säger som asken det är en trevlig bil :)
Jo det är ju säkert en trevlig bil men det känns bara som att jag byter ner mig då :) Vill ju ha en nyare bil när jag ändå funderar på att byta... Kanske det blir en cheva pickis 6,2D istället :) Går det inte fort är det iallafall stort :)
316ti/318 cpt E46 då?
Eller varför inte en 320D e46? Drar fint för den förbrukningen.
Om du menar en compact med cpt så är ju det ingen vidare idé... Kanske retar nån men jag tycker ju dom är grymt fula... Sen en diesel bil skulle ju tömma börsen varje gång skatten kom... Jag hittar mycket nack delar med dom flesta bilar :) Har faktiskt börjat fundera på att svika bmw och gå tillbaka till merca eller saab :p 9-3 aero eller en E-klass merca kanske :p
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
JohanT: Om du inte har råd att åka BMW, kör den inte lika mkt ett tag så sparar du soppan, billigare än att byta bil.
Mvh
Asken
Jag ligger över litern med min 318is och då pendlar jag en hel del med den till jobbet. Men jag kör också som en blådåre och ligger kring 120-130 på väg till jobbet. Drar man ner han till mellan 90 och 100 så drar han kring 0.8. Kör givetvis en del i stan också och pendlar inte endast med bilen. Men känns som att du ska behålla bilen enligt mig... Men kör du likt mig nästan 3000 mil per år så är där visserligen en slant att spara men det verkar inte som du kör så mycket.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Är det inte nåt sånt här du ska ha då? Åker du mycket själv eller med endast en passagerare kan det funka bra.

Osäker på vad som kan hända om man krockar med fem pers i bilen, finns säkert svar på detta om man söker lite på forumet.

Länk
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Satsa hellre på Volvo S40N 1,6D om du överväger Saab.
I S40:n finns körglädje och oslagbart låg förbrukning under 0,5 L/mil
årsskatten är 2.670 kr.
Dessutom är det en 5 stjärnig bil som är en av det säkraste och snålaste i klassen.

Själv håller jag på att överväga en 318d E90 men nypriset blir högre på den.

/L
Alltså det är ju inte det att jag inte har råd att tanka bilen... Det är mer det att jag vill kunna spara lite mer pengar varje månad så man slipper ta ett topplån på huset när det är dags :) Alltså jag kör ju som en idiot hela tiden och det är ju en bidragande faktor till förbrukningen :) Tycker ändå inte den borde ligga över 1½ liter milen... Har just nu mellan 15-30 på tank mätaren och har kört 30 mil... Det är ju inge kul att hålla på å måsta tanka hela tiden. Den står ibland och pendlar mellan 500-1200 rpm på tomgång, hoppar kanske 3-4 gånger och sen stannar den på normal... Är det något som kan ha att göra med förbrukningen?
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Säljer du 325:an så har du väl också en del tillbaka på den höga försäkringspremien
om du väljer en annan/motorsvagare bil?
(förutsatt att du har någon form av vagnskadeförsäkring på den.)

Pengar som kan läggas på det framtida huslånet istället, topplån är ju ingen höjdare... :)

/L
Eg
86
Egon84
535iA -92
1,5 liter per mil låter väldigt mycket. Jag har aldrig kommit över 1,1 liter per mil med min.
Visserligen blir det en del långkörning då jag har 4 mil till jobbet, men på tidiga morgonar och sena kvällar så brukar jag ligga i 140 hela resan (förutom förbi fartkamerorna :)

Nu har ju jag automatlåda som enligt modellguiden här ska dra mindre än manuell, om än väldigt marginellt.

Det där med pendlande tomgång låter också som att det är nåt skumt. Kan det kanske vara LMM? eller nån vev/kamaxelgivare
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.