AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.333

Hur gå till väga för att koppla in Head-Up-Display på en E39?

Sida 1 av 2
go
212
goldman
535ia-97
Skall montera in en s.k Head-Up-Display på en E39:a.

Då behöver jag veta mera om kablarna som går in i instrumenthuset, jag behöver veta om vilken färg det är på ledningen/kabeln som är signalen för hastighetgivaren för att slippa koppla in sig på hastighetsgivaren som sitter på vxl-lådan eller köpa dyr mätarutrustning!

Är det någon som kan ge hjälp om vilken kabel som är rätt?
Vilken kabel är för signalen för hastighetsgivaren?
Är det någon som har monterat in Head-Up-Display,några bra monteringsråd,fungerar det bra?

Bmw=Bil_Med_Wett
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Är utrustningen från en E60 eller motsvarande lär du få fler problem i form av att de har olika BUS-system.

Är det ett externt system system bör det vara enklare.

Jag har studerat justeringar och felsökning på HUD på BMW några gånger. Detta har de relativt sällan några fel med dock. Där har de haft kommunikationsfel, föraren upplever otydlighet pga sittvinkel som några exempel.

HUDn kommunicerar via bilens styrenheter och är en del integrerad i hela t ex E60:s kretsar.

Vilket kommunikationsspråk som används är jag dessvärre inte bevandrad i.

Önskar dig lycka till!
Asken
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Det låter som ett halvgalet projekt - men jag vill gärna vet hur det går! Uppdatera gärna tråden om arbetet går framåt.
go
212
goldman
535ia-97
Jag får Tacka dig Asken!
Det är ett externt system.

Ja...du "Mixtus",skönt att höra ifrån dig att det BARA är ett halvgalet projekt :) då är jag inte så helt fel ute :) för tänk om det hade varit helgalet:) ,Ingen solsting heller :)
Men till saken så har jag fått veta ifrån firman som marknadsför dessa Head-Up-Displayer (HUD) om vilken kabel som är rätt för hastighetgivaren och att HUDn passar till många olika bilar och speciellt till min E39:a
Jag kommer givetvis uppdatera om hur arbetet går!
I morgon(måndagen den 11:e)så börjar jag installeringen så håll utkik "Mixtus"!!!

Bmw=Bil_Med_Wett
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Du är medveten om att du måste ha en speciell vindruta för att unvika "dubbla siffror" genom det laminerade glaset?
Sp
63
Speeder
530im -01
Mats: vilken glädjedödare! =)
go
212
goldman
535ia-97
Mats:Det medföljde en slags film/folie som man ska fästa på rutan som skall undvika så att man får dubbla siffror!

I tisdags så fick jag äntligen tid för att montera dit "Head-Up-Displayen",tog ca 2 timmar,inga tråkigheter uppstod utan allt gick perfekt!
Det enda som var lite "stressande" var att det finns 2 st svart-vita kablar ibland alla dessa kablar som finns till för instrumenthuset,50% chans att man tar rätt och det gjorde jag.........INTE!!! Ingen fara,det var bara att testa den andra kabel och då jäklar funkade HUD:en som den skulle!!

Jag har både testat med och utan denna folie som skall skydda mot dubbla siffror,både i mörker,dagsljus,solljus,möte,nederbörd och polisens fartkontroll med radar där de tickade mig exakt 50km/h vilket som HUD:en visade att jag höll och ännu INTE upptäckt några brister och då har jag kört ca 37 mil!
Jag är helnöjd och impad över denna produkt!!
P.s Av Polisen fick jag beröm likaså denna produkt!

Bmw=Bil_Med_Wett
goldman, har du kalibrerat hastighetsmätaren? Annars borde väl polisens radar visat 44 km/h?
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Var köper man en sådan manick`????

MvH Bmw 4-ever
Lycklig tvillingfar
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ja, var?
Berätta mer.

*BAWORAK*
go
212
goldman
535ia-97
Samuel2: Visst har jag gjort det,helt enligt instruktionerna,hade även bilnavigatorn,Garmin Nuvi 310,för att få en genomsnitthastighet eftersom Bmw ställer hastighetsmätarna på högre km-tal än verkligheten.

Peter78w:
SvanteE:
På www.readytech.se köpte jag min.
Klicka på produkter och sedan "Head-Up-Display".
Jag ser att ni båda har E39,instruktionerna ÄR lättbegripliga men behöver ni mer hjälp gällande vilka kablar som ska kopplas till vad så hör av er!
Lycka till!

Bmw=Bil_Med_Wett
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Har du några bilder goldman?
go
212
goldman
535ia-97
Mixtus:Jag ska försöka hinna med att ta bilder tills imorgon söndag senast kl 18.00!
Tar bilder på hur det ser ut i både mörker och dagsljus.

Bmw=Bil_Med_Wett
Mattias_johan
Riktigt häftigt med en sådan här ju inte så farligt dyrt heller.
Vid tveksamheter så finns rätt speedsignal att plocka t.ex på pin 10 (svart/vit) i stereons kontakt.

FP
go
212
goldman
535ia-97
Mattias_Johan.
Man får lite "coolare" men framförallt "säkrare" bil till rimligt pris!

Okej alla som vill se lite bilder så har jag glädjande besked,gå in i min Blogg men tyvärr är det bara 2 "snabba" bilder (kommer att ordna med bilder där hastigheten visas)där det endast visar tiden på dispalyen eftersom om du kör saktare än 20km/h så visas tiden och jag stod stilla.Förrutom visning av tid och hastighet så visas det även vad du har för "kräm" i batteriet.

Bmw=Bil_Med_Wett
Visa användare
117
toller
530d touring -02
till berörda parter bla Bmw=Bil_Med_Wett Har sjäförsökt hela dagen att hitta någon signal kabell Men utan resultat
Schnitzer

Schnitzer
go
212
goldman
535ia-97
Toller:Vad "dillar" du om????
"Försökt hela dagen att hitta någon signal kabel utan resultat"??????
Vad menar du???????
Är du påverkad?????
Tro f_n det eftersom stavningen och det du skriver ÄR helt nonsens!
Displayen o kablarna fixade jag utan problem och det rätt så omgående!!!

Bmw=Bil_Med_Wett
go
212
goldman
535ia-97
Toller:Okej jag fattar,problem med hjärnan så här sent :)
Du har problem att hitta den rätta kabeln,okej,förlåt,man kan uppfatta ditt inlägg lite annorlunda men till saken!
I instrument huset går det flera kontakter ,där bör det finnas bland annat 2 st svart-vita kablar ,någon av dem är signalkabeln,vilken koan du testa dig fram,inget dramatiskt händer.
Kontrollera även att du har knappen/vridreglaget för ljusbelysningen (som är för belysningen för instrumenthuset,vridreglage för ventilationen,runt knappar osv)uppskruvad på max.
Lycka till!

Bmw=Bil_Med_Wett
Visa användare
117
toller
530d touring -02
Tack!!
Jag brukar bli uppfattad som en reko man!
Mewn jag ska tänka på att utrycka mig bättre; detvar ett tag sedan jag använde det här forumet.
Hittade en signal til sist men den var röd/brun
Schnitzer

Schnitzer
goldman: Kul!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.