|
|
|
|---|---|
| Nån som har erfarenheter av iX modellen? Några speciella fördelar/nackdelar/saker som inte håller? Jag tänker tex. på fyrhjulsdriften, är det nåt att ha eller krånglar det bara och kostar pengar? Är iX:en ett bra grundmaterial för att trimma? | |
|
Jag har bara positva saker att säga om iX. Extremt underhållande bil att ha på vinterväglag och kurviga grusvägar. Momentfördelningen med 63% bak 37% fram gör att den behåller något av den karakteristiska Bimmer feelingen på vägen. (Breda ställ och stora leenden...) Ska du köpa, så lyssna noga efter mekaniska missljud från fördelningslådan. Kan bli väldigt dyra fel, finns nästan inget begagnat att få tag på till drivlinan. (I alla fall måste man leta länge...) Jag köpte min bli i Tyskland, 1 tidigare ägare fullservad och har gått drygt 25000 mil. På min bil finns det inte ett glapp någonstans i drivlinan, känns som ny trots sina mil. Drivlinan är med andra ord väldigt hållbar om man servar den rätt... 4wd is king |
|
|
En mer komplicerad drivlina har trots allt flera punkter som kan brista. iX:ar är roliga vinterbilar. Ska man köra fort och trimmat på sommarn finns flera nackdelar än fördelar med 4WD speciellt efter 10+ år och 20000+ mil. /göran, vintermannen/ |
|
| Nån som vet hur man kollar att drivlinan är okej? Hur fungerar 4WD anrättnigen egentligen? Är det alltid samma fördelning av drivningen eller är det något "automagiskt" som sätter in beroende på om det släpper bak till exempel? Finns det nåt lämpligt ställe att rycka och slita lite om man lyfter bilen för att kolla? | |
|
4WD är permanent. Idiotlösningar som griper in och ändrar bilen egenskaper i kritiska lägen var knappt påtänkt på den tiden. Volvos och VWs haldex-typ-kopplingar är bra för att rivstarta vid rödljus och drar husvagnar uppför hala backar men för sabb säker vinterkörning vill man ha en konsekvent uppförande framförallt. /göran, vintermannen/ |
|
|
jag ska faktiskt köpa en ix nu snart:) den är en pärla! utrustning:m-kjol paket,sport-ratt,knopp (original) klanderfri in och utvändigt,defa-larm,taklucka, aldrig använt verktygs-set! 3 tidigare ägare,garanterat 11000 mil!!!! 2,5 liter full s-bok årsmodell 1988. vad ska man betala?? |
|
|
100kg för mycket i tjänstevikt i förhållande till 2wd. Mvh Janne. |
|
|
Ja, den är ju lite slöare än en vanlig 325i (ca 1 sek 0-100). Hundra kilo extra, plus att drivlinan stjäl lite av effekten gör den inte till den snabbaste Bimmern direkt. Hade jag köpt bilen för att köra mest med den sommartid hade jag köpt en vanlig i. Nu är det så att jag utgick ifrån att använda bilen mest på vintern, köpte den i december. Man kan lungt säga att jag inte har blivt besviken på den så här sett i efterhand. Det är iaf den roligaste bil jag haft nöjet att äga som vinteleksak. Jävligt roligt att köra ifrån folk med svettiga framhjulsdrivna Saab mm. på snöig väg, man lämmnar dem i ett vitt moln av puder innan de ens hittat gaspedalen!!!! 4wd is king |
|
|
Fördelningen mellan fram- och bakaxeln sker via en planetväxel (som fördelar 63% bak och 37% precis som nån redan sagt) och en viscobroms. Det gör gör att kraften flyttas beroende på hjulspinn. Max 10/90 eller vice versa om jag inte minns fel. I bakaxeln sitter också en viscobroms. Kiip Spiiding! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.