AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
792

Bilen startar inte, batteriet slut?

B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Tja!
I går när jag startade bilen så lös batterilampan lite svagt, men den slockande efter en stund, så jag tänkte inte mer på det, och åkte iväg. Senare när jag skulle köra så startade inte bilen. Det hände ingenting när jag vred på nyckeln. Alla lampor på instrumentbrädan lös som vanligt, men centrallåset känndes lite segt när jag öppnade bilen.
Vi testade att rulla igång bilen, och det gick finfint. ABS-lampan lös också när jag väl fått igång bilen.
Vad kan det vara för fel? generatorn som inte laddar? kolen?

Kom gärna med snabba svar!

/ Leon
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Pröva att ladda batteriet under ett dygn...och blir de sådär igen efter ett tag så kan du börja kolla kolet i generatorn,kablarna från den också....
De absolut sista du ska göra är att byta generatorn om inget av de andra skulle hjälpa vid ett ev fel...
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Ok. Jag ska testa ladda. Men går det att köra om man rullar igång den? den kommer inte typ att stanna på vägen eller så?
Ci
531
CiM
325ciM-04
bytt batteri!
om bilen kan rullas i gång och allt fungerar, tyder på att generatorn fungerar fint, men batteriet lagrar inte ström.

B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Nu har jag äntligen tagit mig hem efter mycket om och men...
Först när jag skulle starta bilen så var det som igår, att den inte ville, men det gick att rulla i gång den. Men så efter ca 3 mil så dog radion, och all annan el, men bilen funkade fortfarande. Och sen dog också hastighetsmätaren och de andra mätarna, och så lite senare så dog hela bilen.
Men efter en stund testade vi att rulla igång den igen, och då startade den och gick så fint i en mil, tills allt hände igen. radion dog, mätarna dog, och sist hela bilen.

Vad kan det vara för fel?
Jag har satt batteriet på laddning, så ska jag testa i morgon igen.

/ Leon
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Hej igen!
Nu har jag laddat upp batteriet, och den startade så fint, men batterilampan lyser lite svagt precis i starten. Men när jag gasar på lite en gång så slocknar den.
Är det kolen i laddningsregulatorn (är det så den heter?) som är slut? Det kan jag köpa på biltema va?
Hur byter man den, måste man plocka bort hela generatorn, eller kan man göra det när den sitter på plats?

Det blev visst lite mycket frågor på en gång... Är väldigt tacksam för svar!

/ Leon
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Är det den här jag ska ha isf?

Länk
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Jag kollade runt lite på meckartips och hittade den här:

Länk

Min generator ser dock inte likadan ut på baksidan. Jag försökte att lossa på regulartorn, och den övre skruven får jag loss, men den undre går inte att komma åt... Måste jag lyfta ur hela generatorn tror ni?

Jag har en bosch generator föressten

/ Leon
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
tror att ditt problem ändå kan vara batteriet. Bevisligen var det dåligt med kräm när bilen inte startade och man kan inte köra tre mil med nästan tomt batteri om inte generatorn ger ström. Kolla med en voltmätare om du får laddning från generatorn, bör ligga runt 14volt när motorn går och dryga 12 med motorn avstängd och fulladdat batteri.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Nu är bilen fixad!
Det var kolen i generatorn som var felet.
Batteriet visade 12,8 volt när bilen var avstängd, och 14 volt när den var igång, så det var inget problem.

Tack för all hjälp än en gång!

/ Leon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.