AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.051

E39 läcker MYCKET vatten vid bakre delen av motorn!

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Nu är det panik! Det bokstavligen rinner vatten från den bakre delen av motorn. Kan det vara kylning till växellådan? Det går inte att se var vattnet kommer ifrån (har lyft bilen och tittat med ficklampa) så det är uppenbarligen en liten bit upp.

För ca 2 veckor sedan började bilen vibrera rätt bra när jag lade i "D" vid ett tillfälle. Veckan efter larmade bilen för kylvattennivå och sedan dess har jag kört ganska lite men fyllt på ganska mycket vatten. Kan läckaget ha något samband med de kraftiga vibrationerna jag upplevde, men som är borta nu?

Vad ska jag leta efter - och hur?! Om 5 dagar ska jag köra 150 mil, måste fixa det här innan dess!

Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Har du kollat så att ingen av dom mindre slangarna har gett upp, finns ju några som går mot bakre delen av motorn.

Länk

mvh
Forry
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Nja, det är ju ruggigt svårt att komma åt att se. Men du menar alltså till motorn, inte till växellådan? Är växellådan vattenkyld?

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Då har jag hittat läckan!
Det är slang nummer 14 i Forrys länk: Länk
Det är ett pyttelitet hål precis vid slangklämman 12. Ur hålet sprutar en stråle vatten bakåt, och strålen är så liten och konstant att det är ett under att jag såg den! Och strålen träffar ingenting i närheten så det blir inte blött nära den, därför var det svårt att hitta läckan.

Men det verkar bökigt att komma åt den, jag ska kolla vad som måste tas bort.

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Bökigt var bara förnamnet...

Jag kom åt så jag kunde dra ur slangen. Men nu ser jag att en packning mellan insuget och motorn verkar vara trasig. Det sticker ut en liten röd gummibit. Problemet är att jag inte kan lyfta upp insuget mer än ca 2-3 cm, sedan tar det stopp. Och jag kan inte se vad det är som tar emot. Jag har lossat de två fästena för insuget, men är det något mer fäste någonstans?

Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Kul att kunna vara till hjälp:D
Mej veterligt är inte lådan vattenkyld. Tyvärr kan jag inte hjälpa dej med hur man lossar grenröret men det kommer säkert svar snart, det brukar drösa in bra svar på denna sida:-D
Lycka till
Forry
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Slangen 14 var riktigt j---a risig! 100-tals sprickor på insidan rakt igenom hela väggen, men på utsidan ser den ny ut. Jag kan riva av den med fingrarna, så dålig är den.
Är alla slangar i hela bilen så här?!?!

Jag byter slangarna 7, 12 och 14 eftersom de förstnämnda är lätta att komma åt. Hoppas inga fler är dåliga...

Jag pratade med BMW som säger att packningen ska se ut så, det ska sticka ut en liten flärp där. Så jag struntar i att byta den.
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
12 är en slangklämma:) så du kanske menar 13...i vilket fall så är det ju en billig försäkring att byta alla slangar som ser dåliga ut,spruckna,uttorkade etc.

Mvh
Forry
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Precis, 13 menar jag förstås!
Men 7 och 13 fanns inte i Sverige så jag bytte 14 och skruvade ihop skiten. Men nu uppstod plötsligt tickning!?!? Jag startade en separat tråd för det så om någon har svar på tickningen, vänligen använd den andra tråden: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.