|
|
|
|---|---|
|
När säljare till äldre E36:or säger att "det finns AC men den måste fyllas på" så antar jag att man bör ta höjd för att ACn snarare är helt kass? Det kostar väl inte mycket att fylla på en AC och med vanligt sunt förnuft borde väl det göras innan försäljning för att slippa ondöigt tjafs? Vad kostar en AC renovering? Tack på förhand M v h Henrik | |
|
AC är oftast svindyrt, det är ju ett slutet system och någon gas förbrukas aldrig annat än vid läckage. Dock är det normalt med ett visst läckage men det skall vara riktigt lite! Troligtvis är det bara att fylla på så har du en fungerande AC, I ETT PAR MÅNADER. Sen är det slut på det roliga igen... men det är omöjligt att veta innan man felsökt den... säger en säljare "bara fylla på den" innebär det förmodligen att han gjorde det förra sommaren och nu fungerar den inte igen varpå det är dags att fylla på den igen. Det får firmorna inte göra utan för att fylla på måste de vara säkra på att systemet är 100% och inte läcker annars förlorar de sin licens just av denna anledningen... Min mycket oproffsiga och högst uppskattade gissning är att det kostar minst 5k att fixa ACn |
|
|
Du börjar med ett trycktest som kostar ca 600:-. Är det läckage kostar spårmedel och testfyllning (inte helt fylld AC) ca 1600:-, då får du alltså åka med reducerad kapacitet på AC:n en tid för att spårmedlet ska läcka ut. Sedan handlar det om verkstadskostnader och reservdelar, ca 700:-/timme + delar. Torkfilter får du säkert byta ca 800:-. Alltså: en bil med defekt AC är att anse som en bil utan AC och kostnadsmässigt helt jämförbart med andra mekaniska fel typ växellåda, bakaxel, hjullager, bromsar, motor eller rostskador. Skillnaden är att från 1/7-07 är det olagligt för alla utom auktoriserade att göra något som helst åt AC:n. Enklast är att varje/vartannat år pynta de 600:- för ett läcktest då slipper felen bli stora innan de upptäcks. Ska det konverteras från gamla R12 (bilar före ungefär -93) till nya R134 gasen så springer kostnaden iväg som en dopad sprinter...om du skulle fula och blanda gaserna kan det bli en riktigt stor ojdå! de bildar nämligen en mycket explosiv gasblandning. Annars kan man byta till gasol som faktiskt är mindre farligt än fulknepet!!! |
|
Paap Reeder |
"Alltså: en bil med defekt AC är att anse som en bil utan AC ..."! Håller helt med. Finns inga enkla patentlösningar på detta med ej fungerande AC. Gasen försvinner inte bara tvärs genom rören utan det finns en läcka och kostnaderna för att fixa det ... "börjar vid 5-10 bly" ... om det skall göras proffsmässigt!!. Efter 2007 1/7 åker man i 1 mån om man själv fnular med gas i vedboden när den nya gaslagen träder i kraft. Ny i dessa miljötalibantider är folk som galna över allt miljöfarligt. Kom till återvinningen med en halv Sidi-platta ( ... pressad asbest) (hela mitt hus är klätt med Sidi-plattor) som jag hittade på vinden och frågade personalen i vilken kontainer jag skulle slänga den? ... varvid personalen sprang in i sin fikaakur och låste dörren ... gluttade sedan på fönstret och väste: "Slå in den i dubbla plastsäckar och åk härifrån". Men hallå! ... har Jesus kommit eller vad är det fråga om? MVH /// Paap R |
|
Tack för era svar. Med andra ord kan man inte vara säker ens om ACn fungerar vid köptillfället (om man köper privat) - risken finns ju att den bara är påfylld och lägger av efter sommaren igen. Nåväl, det är ju alltid risker med begagnat iofs. |
|
|
Ok,ibland kan man ju ha "tur" och slipper undan med blotta förskräckelsen... Det hände bl.a. mig..Systemet var tomt, men det räckte med en påfyllning(naturligtvis vaccumsugning+läckagekontroll osv före det) sedan så fungerade det igen..Gjordes våren 2005. Kostade mig om jag minns rätt ca 1500kr. Mvh Janne. |
|
| Paap Reeder: Visste du inte att asbest är hälsovådligt. Trodde att det var allmänt känt. Personalen agerade precis som man ska göra eftersom att asbest skall hanteras som farligt avfall. "Eternitplattor" skall transporteras inneslutna i tätt embalage t.ex. plast så att det ej kan damma. Ta och läs på om dina plattor så du vet hur de ska hanteras i framtiden. | |
|
Paap: Kanske bäst att du lindar in hela kåken i plast? och glöm inte tejpa ordentligt vid skorsten, dörr, fönster mm ;-) __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Det är inte vanlig hantering av eternitskivor som är farlig, inte ens att bryta ner skivor i mindre bitar. man måste formligen smula sönder skivorna (utan att blötlägga dom) för att det yra omkring fibrer, och så skall man andas in dessa utan filter osv. På detta skall man ha en rejäl dos otur.. förmodligen är risken för plötslig bråd död betydligt större när man vistas ut i vanlig svensk biltrafik. Självklart är det bra att vara försiktig vad gäller hantering av eternit, men det gäller många sten och skivmaterial, cement och betong osv. Lite komiskt låter det allt när Paap beskriver händelsen, jag tror nog att han själv känner till riskerna men också att han kan göra en riskbedömning vid det aktuella tillfället. FP |
|
Paap Reeder |
... jo visst vet jag det om asbest men tänkte bara peka på relationer med olika risker. Fram till -95 innehöll väl i stort sett alla bromspads asbest ... och man for omkring bland asbetstfibrer längs gatorna. Mängdmässigt har man väl käkat upp en hel eternitplatta efter alla grisnitar man fått göra. Jag har en granne som kör sin el-motorgräsklippare först efter att ha tagit på sig skyddsglasögon, biltemahjälm och Husqvarna benskydd samt säkert också speciella skyddsskor från Fristad för att inte nämna skyddshandskarna. Allt skall göras med sans och balans. Man kan inte utrusta sig som för en atomsprängning i Los Alamos bara för att svarva av maskrosorna på altanen. MVH /// Paap R |
|
Ha,ha...Lät lite kul det där med "gräsklipparmannen" ;)))) Sans o balans>>>>Så sant som det är sagt :) "Vi svenskar" tenderar nog att vara "rädda för allt",emellanåt lite fööör rädda...Blir ju tråkiga då ;) Men visst ska man hantera grejor som man vet är farliga med respekt o kunskap...Lite som med M70 antar jag ;) Apropå Ac rep....Mitt system är TOMT nu igen,och jag som "skröt" över hur billigt jag hade detta fixat,dvs med "lite påfyllning" bara...Jaja,där ser man :/ Höll dock trycket i 2år ca.. Får se vad det hamnar på nu... Mvh Janne. |
|
kilroy |
Paap* Att ÄTA upp en hel eternitplatta är ganska ofarligt, frånsett magont, det är inandningen som är det farliga. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Folke: Asbestcement tillverkades i stor skala av Skandinaviska Eternit AB i den så kallade Eternitfabriken i Lomma sedan 1906. Under 1970-talet blev det en stor skandal kring denna fabrik, eftersom de anställda blev sjuka i cancer och även en del dödsfall inträffade. Skandalen blev ännu större när det blev känt att fabrikens chefer hade känt till att asbest var farligt men hållit detta hemligt i flera år innan detta blev känt bland allmänheten. Skandalen är inte helt uppklarad och det finns fortfarande en rad frågor som inte är besvarade. Eternitplattor har idag ersatts av cementplattor och är sedan 1977 förbjudna i Sverige. |
|
|
Tackar för infon. Jag har stiftat rätt nära bekantskap med materialet några gånger, då jag under några somrar på 60-70-talet var med om båttransport av ganska mycket eternit från skåne till andra hamnar. FP |
|
| På tok för dyrt. | |
|
hbengtsson: Den risken finns hos handlare också. (Att den är bara påfylld) Mvh: Zoltan |
|
|
Paap Reeder: Ja, jäklar du vad jag garvade när jag läste om det med din granne! Har du nån länk om den nya gaslagen? Gäller det även R314a? (den fylls som vätska :)))) Mvh: Zoltan |
|
|
Ett läckageprov kostar ca 600:-. Jag fick 12 månaders garanti och ett skrivet intyg på att allt är OK. Gas finns att köpa på eBay och då kan du sätta din heder i pant på att ac:n funkar... Frugans Toyota Previa -93 kostade 3000:- att konvertera från R12 till R134, då ingår arbete, delar, gas och garanti. Så glöm det jag skrev om dopad sprinter, jämför med vad du betalar för Inspection 1/2 eller bara en oljeservice. ...sa min fru efter Inspection 2... |
|
|
Inte till ämnet kanske, men man skall nog inte överdriva riskerna med eternit. Har Sidi-plattor på kåken och frånluftsventilationen har eternitrör, men jag oroar mig inte särskilt. Vid ROT-renoveringar idag kommer "austronauter" och plastar in eternitbyggdelar med varningstejp e.t.c. Har en far som berättat om hur man klädde in soprum med eternitskivor för runt 30 år sedan. De stod i en källare och sågade dessa med cirkelsåg. Fria sikten var ca 0.5 m när det dammade som värst. Tror inte han springer om jag bryter ett hörn på en av mina torparkex på fasaden :) Han har dock undersökts med bronkoskopi som de flesta som jobbat med asbest och inga skador har upptäckts. Men, som sagt man kan ha otur, så att utmana ödet alltför mycket är onödigt. AE |
|
Paap Reeder |
Allt är viktigt för miljön ... sägs det. Bl a är det ytterst viktigt att alla standby-apparater, telefonladdare o s v kopplas ur när man inte använder dom. Otroliga besparingar för miljön talas det om. Jag tar det för nys men bräker med på kafferasterna .. he, he! Nu har sverige gått över till didgitalTV. Finns det ca 1 mille tv-apparater i landet?? En digitaltv-box tar ca 5 min på sig att starta om om man ryckt ut den ur stand by- läget. Vad tror alla miljötalibaner att detta för för konsekvenser? ... d v s vem faen rycker ur kontakten på en digitalbox?? Miljöhoten och kolsyrebelastningen - eller var det ngn annan gas?? - ökar dramatiskt i o m att 1 miljon digiboxar över en natt börjat stå på i stand by-läget. Översvämmade källare väntar runt hörnet. Isarna smälter och glaciärerna torkar ut. Vattnet stiger och alla måste bygga nytt hus högre upp. Allt enligt profeten Gore - han vars son super och drogar som en borstbindare och ingen är profet i sitt eget hem tydligen. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.