AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.081

Vad är det för varningslampa (E46 330)

33
12
330_Cab
330 Cab M -01
Har sökt runt både här och i instruktionsboken men hittar tyvärr inget.

Ibland när jag stänger av bilen ( en 330 Cab E46) så lyser en orange lampa även när jag tagit ur nyckeln, det är en olje symbol ( en liten bägare kan man säga ) men olje nivån är ok.....?

Om det vore dåligt me olja borde det väl lysa rött och då även när man kör men nu är den som sagt orange och lyser när jag stänger av bilen.

Tacksam för svar.
Mvh
Peter
Konstigt att det inte står i din instruktionsbok. Det ka det göra, och det gör det i min.

Att lampan lyser gult betyder låg oljenivå. Tänds den när motorn stängs av så kan du vänta med att fylla på till nästa tankning. Tänds den under körning så bör du fylla på inom 5 mil.

Om lampan lyser rött så betyder det lågt oljetryck - stanna omedelbart och stäng av motorn.

Om din bil varnar för låg nivå trots att nivån är okej så är det nog fel på givaren. Det förekommer, så det kan du läsa mer om här på forumet.
köp en flaska olja och häll i så kommer lampan inte att lysa mer.

330:n slukar mer olja än andra modeller.
ma
2
made4you
330ci - 01
De är ett problem alla BMW 330 ägare har. min får jag fylla på ganska mycket mellan servicearna. BMW är kända för att dricka olja också. bara att fylla på lite så är de lungt
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Han skriver att oljenivån är korrekt. Slutsatsen är alltså INTE att fylla på mer olja utan att byta givaren. Förslagsvis gör det vid nästa oljeservice då den gamla oljan ska tömmas...

Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Jag läser ingenstans att hans oljenivå är korrekt. Börja med att kolla stickan!

Carl
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Hej.

Jag kan inte läsa. Edit på förra inlägget. Sorry.

Carl
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.