AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
500

Frågor om köp av 530 V8

Jkpg
Tänkte köpa mig en 530 med "lilla" V8:an, och har hört att det är problem med bultarna till oljepumpen.
Nu undrar jag vad man gör åt detta, skruvar man bara åt dom eller byter man nåt? Undrar oxå över insugsmembranet, lätt och kolla?, svårt eller dyrt?

ett tips till bultarna e väl Loctite å så drar man fast dom uta helvete men då får du säkert de lite svårare när du ska bort me dom men dom sitter de kan ja garantera dig. Vad gäller membranet så har ja inga större erfarenheter själv men ja skulle nog tro att de kan va rätt dyrt Mvh Mr-speed

go for 540 manuell
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
hej. bultarna till oljepumpen är lätt att kolla.
Bara skruva ner oljetråget.

Membranet kostar 300kr hos bmw. Byta det är en annan femma :)
Iaf på min bil. Bultarna satt så in i helvtetet hårt.
Drog snabbt runt en av dem. Fick av totalt 2 av 7 sedan gav jag upp. Det var de två lättaste. Och med dem fick jag kämpa. Sedan de som sitter riktigt svårt till rörde jag inte ens. Kom inte åt dem. Och skulle jag dragit runt de svåraste så kommer man ej åt dem alls. Och då blir det att riva av insugningsröret.

Men här e en del personer på forumet som bytt membran. Har frågat hur de bar sig till men har ej fått ngt svar på den frågan ännu...

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Membranet kostar närmare 550:-, komplett med motorakustik (skumgummikåpa)samt packning. Den nya motorakustiken (ca 150:-) måste du köpa om den inte är bytt sedan förut(troligen inte om det nu är trasigt). Detta eftersom det nya membranet är modifierad till formen. Allt enl. BMW själva. Att byta på verkstad kostar mellan 600-1000:- exkl. material beroende på hur jävligt bultarna sitter. Bultarna till oljepumpen skall i de flesta fall vara åtgärdat på garantin eller den sk. förlängda garatin. Detta kan du se om du plockar ut en fordonshistorik hos BMW för en mindre kostnad (ca 200:-). Kolla om det finns vibrationer från drivlinan vid gaspådrag. Det kan däremot kosta mer att åtgärda.
Lycka till med köpet !
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
PJ: vad e det här "motorakustik"? E det asso ljudisoleringsplattan mellan membranet och torpedväggen?

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Stämmer bra det. Enl. BMW skall denna bytas i samband med bytet av membran om man har den ga. modellen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.