AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.899

Ovanligt hög förbrukning samt trött bil, vad kan vara fel?

te
303
ted81
BMW M3 E92
ja jag köpte en E36 cab för 2 veckor sedan.
valet föll på en välskött bil i original skick med oranga blinkers, original fälgar med michelin däck, fungerande ac, skinn i så nära ny skick det kan komma på en bil som rullat 14 000mil.

nu undrar jag lite , det sitter en M42 motor (318is) och växellådan är en automat låda (4stegad).
har fattat så mycket som att det är en usa-modell, usa-blinkers och kalifornien deklaration för avgas reningen.
farenheit på acn osv. . . .

nu undrar jag om det är någon annan sorts avgasrening på denna bil?
Tycker den känns otroligt slö (har haft Is både E30 och E36).
den har oxå en ganska hög bränsleförbrukning ( 1,1-1,4L/mil)

tacksam för lite vettiga svar.
bränsleförbrukningen tyder på att nått är fel, får aldrig min på över 1 liter milen, dock en icke is men kör som man ska göra jag :) (INTE lugnt :P)
te
303
ted81
BMW M3 E92
lindberg88 ja jag tycker det borde ligga under litern på landsväg iaf... att den drar 1,2l/mil stadskörning gör mig inget ... men den drar mycket mer än så .

det sitter nya tändstift och nytt luftfilter på bilen.
tycker bilen låter väldigt "fisigt".
köpte iaf ett sportsystem idag som jag skall försöka få tid imorron att montera.
den kanske är igensotad eller något
te
303
ted81
BMW M3 E92
moose46.. jag har oxå varit lite inne på det..... funderar på om katten är igen täpt ..
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Oranga blinkers...knivigt fall. Tror du får lätta lite på gasen och planera din körning lite bättre. Då brukar förbrukningen sjunka ävan på bilar med oranga blinkers. Testa även de råd du fått, en rejäl service inkl. luftfilter.
Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
Hmm 14k mil... borde vara dax för en ny lambda kanske.... är den kass så blir bilen gärna slö och drar mer soppa så......

Janne
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Med stor sannolikhet lambdan... Lambdasonden är enligt tillverkaren (Bosch) en förbrukningskomponent med en livstid på omkring 10 000 mil. En kass sond ger de symptom som beskrivs ovan.

te
303
ted81
BMW M3 E92
Robert Lundberg.

hehe jag skrev lite snabbt och var nog lite för trött när jag skrev.

fråga 1 är det en usa bil ?
fråga 2 är det så att 318ia har m42 motor i Usa
fråga 3 är det annan avgasrening på den ?

fråga 4 är ju angående bränsletörsten.

och som några har svarat så verkar det som att lambdan kan vara dålig.

luftfilter och tändstift är bytt, och hur då planera körningen ??
näör man ligger på farthållaren i 100km/h så vet jag inte hur jag skall planera om det riktigt .... lägga mig i 65km/h kanske?
Ryker den inget? om det är lambdan och den drar så mycket så borde det komma lite svartrök tycker jag!
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Beträffade lambdan är det väl ganska enkelt att testa avgasvärdena? Om de är ok borde väl lambdam också vara det? Ett långskott...kan det vara en igensatt katt? Hade de trötthetssymptomen du beskriver och då berodde det på katten.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

ted81, kunde inte låta bli att retas lite :-) återkom med rapport när du hittat felet.
Prova rengör LMMen: Länk .

Mvh
Stephan
te
303
ted81
BMW M3 E92
har nu bytt lambda och avgassystem....
är fortfarande inne på att katten kan vara tät!
den låter fortarande "strypt"

NahpetS jag skall testa ditt förslag.

återkommer så fort jag har provat nått mer
te
303
ted81
BMW M3 E92
Nu har jag rensat katten, å förutom ett högre ljud så märktes minimalskilland både på effekt och bränsleförbrukning.

kanske är lmm ändå. skall sticka bort till bmw å se om dom kan göra en felsökning.
te
303
ted81
BMW M3 E92
har varit på bmw nu .. det finns inga fel på bilen :)
dom menar på att en is med automat inte är piggare, det kan jag ta.
men tycker den är i törstigaste laget :(
te
303
ted81
BMW M3 E92
efter å kört lite mer nu me dbilen utan katalysator så känns går den billigare....

så katten mådde nog inte helt bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.