AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.414

Felmeddelande på tyska->svenska?

ej
108
ejla
850 E31 -91
523 E39 -96
635CSi E24 -83
E31 färddatorn visar ibland texten "Lehnerastung brufen"...
Vad är det för något? Hittar inget i ordboken heller...

Erkki
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Eh. Inget av det där är tyska ord... dubbelkolla så att du verkligen minns rätt!

"brufen" skall förmodligen vara "abrufen", dock... "kalla upp" eller "läs av" är nog den bästa svenska översättningen.

Vad "Lehnerastung" egentligen är för ord har jag svårt att förstå, tillfälligt fantasistopp just nu... misstänker att slutledet "astung" egentligen ska vara "einstung" som är förkortning för "einstellung", inställning; men "Lehne"... ja det betyder ju "stöd" som i nackstöd eller nåt armstöd... har du nåt sånt? Typ som förarstol med minne som också minns nackstödens läge?

Men som sagt, kolla igen vad det egentligen står!
ej
108
ejla
850 E31 -91
523 E39 -96
635CSi E24 -83
Ja, man får väl lov erkänna att vissa bokstäver ser lite konstiga ut så man borde ha lite mer tid på sig för att tyda texten.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Vid närmare eftertanke:

"Lehnerastung" skulle kunna syfta på spärren till ett ryggstöd - om det är så att ryggstödet är är justerbart i "klicklägen" snarare än steglöst. Fast det borde heta "Lehnenrastung" i så fall, med ett extra n i mitten

"brufen" är ett mysterium dock. Möjligen "abrufen" (kalla upp) eller "prüfen" (prova)?
hej
varför inte ställa om färdatorn så att den visar engelska eller
något annat begripligt språk?

bara en tanke....
Micke
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Det betyder "Seat-back resting brufen" enl. Länk hoppas det var till någon hjälp.

/ian
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Jag älskar babelfish... världens i särklass sämsta tjänst, som ändå alla använder! :)
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Kan jag inte riktigt hålla med om. Man förstår för det mesta det som man har översatt där. Blir ju dock inte alltid 100% rätt men... bättre det än 0 %
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Jag vet inte det jag. Jag skulle vilja hävda att babelfish får sina översättningar cirka 30% rätt, max. Det innebär att man, efter att ha använt babelfish, tror sig fatta rätt men i själva verket har man till 70% fel...
ju
60
juzzi

635csi-83
Hur byter man språk på färddatorn?

juzzi

kolla på mektips i vänster menyn.

micke
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Må hända... Har aldrig försökt att överstätta från språk som jag redan kan. Men 30% är ju kankse bättre än 0 :)

/Ian
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.