|
|
|
|---|---|
|
Ac slutade fungera idag (inte roligt med 30 grader på mätaren). Den kyler nästan inget alls, kan känna ytterst lite kyla när jag står stilla med bilen, men så fort jag kommer upp i lite fart försvinner all kyla. Tycker också att jag kan höra ett litet pysande ljud i kupen då acknappen är intryckt, ungefär som det skulle vara luft i systemet. Har kollat kondensorfläkten och den satt helt fast, har lyckats fått den att snurra lätt när man rör den för hand, den verkar dock inte fungera när ac´n är påslagen. Hur kan man kolla om den funkar. Kan man köra den manuellt genom att koppla ström direkt på den, och i så fall vart hittar jag kontaktstycket till den? Kan det vara bara den som gör att ac ej kyler som den ska? MVH Thomas | |
|
Nu har jag lyckats kolla fläkten, och den går när jag matar den med ström direkt. Tyvärr fungerar den inte när den är inkopplad. Har kollat den stora 50A säkringen som sitter bakom handskfacket och den var trasig, bytte den och ingen skillnad. Har mätt i den säkringshållaren och det kommer inte fram ström till säkringen, vad är fel? Felet är alltså före säkringen, men vart kommer kabeln ifrån som skickar ström till säkringen. Nån som vet eller har nåt bra tips? Kanske nån som har tillgång till ett kopplingsschema som kan se vart kabeln kommer ifrån. Thomas |
|
|
Jag skulle kolla upp ac systemet så du inte fått ett hål i systemet och köldmedirt har läckt ut. För går inte AC:n eller att den går med alldeles för lite gas så kommer inte kondensorfläkten att starta. |
|
|
Jo då jag har tänkt att läcksöka och provtrycka, dock ingen ide att göra det innan fläkten funkar. Någon som vet var den stora 50A säkringen tar strömmen ifrån? Är det månne från tändningslåset eller? Ingen som har ett elschema som skulle kunna vara så vänlig att kolla upp det. MVH Thomas |
|
| Kan ju vara så att strömmen matas via tryckgivaren som kopplar ur kompressorn vid endera för högt eller för lågt systemtryck och i så fall är du i "moment 22" eftersom du då behöver tryck i systemet för att få ström till fläkten. Om Hasso eller någon annan med goda kunskaper om elsystemet på E39 läser kan dom nog svara. | |
|
Har nu kollat lite mer samt införskaffat mig en rephandbok med div kopplingsscheman, och kommit fram till att det nog inte skall vara konstant ström på 50A säkringen. Verkar vara så att den endast matas med ström(från separat relä) när fläkten går i läge 3. Min slutsats är nog att det är motstånden på fläkten som är trasig ändå, även om jag kan köra den om jag matar den manuellt (måste mata ström på 2 av kablarna samtidigt för att få den att gå), antar att det ska räcka med ström till en för att den skall starta. Nån som vet eller kan mäta på sin framme på kontakten vid fläkten och se om det bara är den brun/svarta som ger ström när man slår på ac´n (i såfall har jag hittat felet). De andra två matas nog senare när tempigvaren ger order om det. Tackam för all hjälp |
|
|
Hej! Hur kopplade du direkt ström på fläkten? vart sitter kontakten du kopplade på? |
|
|
Den sitter bredvid fläkten, mot höger framljus (Du ser den lätt om du tittar framifrån). Sen kopplade jag isär kontaktstycket och matade ström direkt till fläkten. På min var det 4 st kablar. |
|
| Börja med att laga ac:n så hoppar säkert fläkten igång igen för även utan fläkt borde ac:n ge hyffsad kyla i fart om den är okey. | |
|
På e34 är det iaf kopplat så här, relät till fläktens min. fart är parallell kopplat med relät som får magnetkontakten att dra. Alltså är trycket för lågt (eller för högt, men inte just detta i ditt fall), så går ej fläkten i minfart ens. Fläktens maxfart är i princip ett helt slutet system, den är kopplad på aningen samma vakt (om den mäter flera tryck) eller ytterligare en högtrycks vakt så den startar vid ett visst tryck, relät är även parallellkopplat med en tempsensor som sitter i bilens kylsystem så fläkten kan hjälpa att kyla motorn om den börjar bli varm. Den givaren sitter mest troligt inskruvad från sidan i din kylare, eller så sitter den på nån kylslang (övre kylasslangen kanske?). Du kan ju prova bygla där för att se om du har den funktionen. Men din ac kanske fungerar ibland då säger att du får lite kyla och hör ett susande ljud, då ska nog fläkten gå i min läge. Men är motståndet sönder som du säger så går den ju givetvis inte då. Dock skulle ac:n kyla hyffsat för det då maxfarten bör slå till och hålla ner kondenseringen lite lägre iaf. Så förutom fläktproblem så har du även troligtvis läckage, kanske det bara läckt ut via kompressornsaxeltätning, och börjar funka bra igen efter en fyllning. Men du bör fara och provtrycka systemet //Simon |
|
|
Nu fungerar fläkten, det var motstånden som var trasiga. Köpte orginal på BMW för 400:-. Har även kollat trycket i AC´n och det var ok. Så nu är det bara att invänta värmen igen :-) Thomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.