AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
12.223

Kvalitet på Biltemas kamrem

Sida 1 av 2
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Ok, detta är INTE snålhet.

Såhär är det:

Jag håller på att byta bl.a. vattenpump, stödlager, bakre burk, fördelarlock + rotor, tändkablar osv. på E30:n inför försäljning. Den ska vara tip top.

Bytte kamrem (tror att det är Optibelt jag satte dit) mm. för ca. 1200 mil sedan, men eftersom jag ändå byter vattenpump tänkte jag passa på. Även om den gamla remmen har bara rullat 1,5 år/1200 mil, kan det vara lämpligt att byta den på denna "problemmotor" när man ändå river...

Klåfingrig som man är, kunde jag inte låta bli att köpa en rem på biltema av bara farten, när jag ändå var i affären.

Den ser väldigt bra ut, riktigt fin kvalitet. Texten (massa siffror) förutom Biltemas eget tryck, ser ut som Contitech, typiskt gul/orange.

Vågar man sätta på den?

Handlar inte om pengar alls, jag slänger säkert ut 5-8000:- på bara resevdelar närmsta veckorna, allt för att nästa ägare ska bli nöjd. Jag har bytt en hel del på den bilen redan.

Vet ni nåt om varifrån de köper sina remmar?

Länk

Länk

Mvh:

Zoltan
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jag satt på en kamrem från biltema på min gamla 320,och de va inga som helst problem med den i min ägo...körde ju i försej knappa 1000 mil me den innan den såldes så vet inte hur de gick senare...

Skulle ja köpa kamrem idag skulle ja köpa en märkesrem bara för att veta att de är bra saker...men tvivlar inte en sekund på att biltemas är minst lika bra.

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag har aldrig varit med om att en Biltema rem har gått av i förtid trots att har bytt 100 tals på alla möjliga bilar.

Min till 325an köpte jag för 4 år sen, den fick t.o.m hänga med när jag bytte motor förra vintern.
hänger en biltema kamrem där jag köper mina bildelar för att typ avskräcka folk att köpa biltema, den är INTE fin men så vet jag inget om hur långt den har suttit i en bil å sånt, jag köper då inte biltema. bättre att satsa på riktigt direkt!
Jag har använt mig av Biltema-remmar till säkert ett 10-tal byten på M20 inkl rulle, aldrig några problem. Något år stod det "Made in USA" på remmen, men remmarna ser fortfarande likadana ut som då men texten saknas...En gissning är att M20 remmarna tillverkas av Dayco. En korrekt monterad rem (även en Biltema rem...) går inte av...
Håller med om att remmarna ser bra ut, remmen till min VW kostar 69kr o även den ser ut att vara en Conti rem...
Ett tips: Slå in numret som står på remmen i Google så kan du mycket väl få träff på tillverkaren, det lär ju vara nåt slags artikelnummer...
Ma
309
Majid
320dA Touring -10
Har ni inte kamkedjor på era 320-325or? eller är jag helt ute och cyklar.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Majid, det beror på vilken version man har. De 12ventilers motorerna som satt i 320 - 325, kallas för M20 och har kamrem. Medans efterföljande motorfamilj M50 och nyare har kamkedja. För mer info, se begagnatguiden för E34 karossen, där hittar info om såväl M20, M50 och M40 som tråden handlar om.

__
Bilblogg:
Länk
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Ok. Håller med, det tar emot att sätta dit den. Men tvilar inte alls på att deras remmar inte håller. Dayco är känt. Får se hur jag gör.

Mvh:

Zoltan
Re
72
Rerre Jr
bmw e30 320ik -88
På 318is 90 -91 med m42 motorn är det också kamkedja
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Körde japanare förra vintern där en biltema rem för 69:- monterades , körde iförsig bara drygt 2000mil innan bilen åkte för skrot, aldrig nåt strul med den remmen heller.

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Det tog emot, jag satte på en ny GATES rem istället. Vågade inte Biltema.

Mvh:

Zoltan
gi
77
gizzmo123
325ia -92
318i -88
318i -85
320ia -87
hej jag är ine på min tredje rem på min 316i m40
jadu, annars kostar kamrem på motornnord inte mycket mera än biltema, ha för mig jag pynta strax under 400 för en kamremssats alltså rem+rulle där
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Grabbar!+alla som känner sig träffade ;)

Varför prova ens en Biltema rem?... något som är så viktigt i tillförlitlighet tycker jag man inte ska "chansa" med...
För mig skulle det gnaga tvivel ända till jag bytt nästa gång eller sålt bilen ifråga...
Nee,inget för mig iaf(OM jag nu någonsin kommer att skaffa en kamremsbil vilket jag starkt tvivlar på :)

Jooo iofs...kanske en Alfa Romeo 156/147 GTA möjligen ;)
Men den har ju inte bara kamrem utan också framhjulsdrift vilket jag också tycker är "otroligt synd" :(

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tillägg och förtydligande>>>>Originalrem+tillb. är det som gäller för optimal känsla och "ro i sinnet"...Inget annat!

Mvh Janne.

Visa användare
78
joakim2
320iM -89
Vill bara tillägga efter att ha granskat biltemas spännrulle till m20 att står det SKF på lager kåpan...

Mvh Joakim
Numera säljer ju Biltema "Goodyear" kamrems-satser (rem, rulle + monteringsdetaljer), iofs kostar dessa nästan lika mycket som SKF's satser (till VW 2.0 iaf). Man kan dock fortfarande köpa remmar löst. Min erfarenhet av Biltemas remmar är att det är absolut inget fel på de o de håller minst lika bra som övriga fabrikat. Däremot var de 2 senaste (-06 & -07) spännrullarna jag köpte (ej Goodyear-satser utan köpte rullarna löst) inte de bästa, de började ge ifrån sig ett mycket litet lager-ljud efter ca 2000mil, de glappade inte dock o rullade mycket-mycket lätt & hur fint som helst (jämfört med en original SKF-rulle som gått minst 6000 mil så rullade dessa mycket-mycket lättare). Verkar som om fettet i lagrena "tunnades" ut, dock såg jag inget klet på/vid rullen. Hur som helst så rekommenderar jag inte (endast med tanke på det lilla men ack så irriterande missljudet som jag lyckades lokalisera efter idogt letande) att köpa spännrullar över disk på Biltema, de som ingår i Goodyear satserna däremot är nog helt OK!!
det är good year som gör biltema remmarna.
hr
63
hrb
518i-90
Hej!
Motor nord har så vitt jag förstår mycket bra kvalitet på BMW prylar eller har ni någon annan uppfattning

Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
"Den ser väldigt bra ut, riktigt fin kvalitet. Texten (massa siffror) förutom Biltemas eget tryck, ser ut som Contitech, typiskt gul/orange."

på fläktrem och servorem ja köpte stod det contitech och det är continental jag köpte
När ska folk lära sig att biltema INTE har någon egen tillverkning av bildelar? kamremm m.m görs av företag som kan sånt här. Finns tex 3 olika leverantörer på hjullager i världen, Lyssna nu...

Om du köpt en biltema produkt. tex kamrem.

Du lämnar in den på FIRMA och får den bytt med kvitto m.m.

Om remmen pajjar inom en viss tid så står biltema för kostnaden för reparation om man kan bevisa att den är rätt monterad, därför man ska låta en firma göra det.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.