AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.289

Aprilskämt i juni? Toppfart på 101 mph?

Detta måste vara ett skämt!?

Länk

Om inte är det väl slutet för BMW, Porsche, Mercedes, Ferrari mfl. Om det är sant kommer ju alla snart köra runt i jappsar med 1 liters motorer, är världens undergång nära?
Paap Reeder
Nu får man snart sätta stopp för detta miljötjafs. Börjar ta sig okontrollerade och näst intill religösa former.

Jag anser att vi skall först börja med dom stora utsläppsbovarna nämligen att barn skall bo och uppfostrars hemma!

I alla hem lagas, för att ta ett axplock ur högen, frukostar på ett icke miljörationellt sätt
Alla barnen skall sedan köras till dagis, skola, disko, kollo, scouterna
o s v + m.m i all oändlighet med helt onödiga utsläpp.

Alla barnen skall istället bo på gamla kaserner. Tänk vilken besparing om 300 ungar äter samlad frukost i s t f för en och en i olika hem.
Alla Gåååår så till sina lektioner o s v.
Nya barn kan "göras" i ett särskilt rum på exp och om det är miljöeffektivare kan man kanske istället köra med provrörsmetoden. Den gamla motorhallen kan inredas till BB.

Vi skulle uppnå miljömålen i en grisblink.

MVH /// Paap R
Det kommer ju aldrig gå igenom - skulle det mot all förmodan gå igenom så kommer ju t ex. BMW sänka sin toppfartsspärr från 250 kmh till 101mph och inte göra något mer med bilarna, sedan är det bara och åka till en verkstad och programmera bort toppfartsspärren (och garantin)

MVH,
Victor
Vorsprung Durch Überlegenheit
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Om detta skulle gå igenom så kommer nybilsförsäljningen att dala och gamla motorstarka bilar att gå upp i pris?

__
Bilblogg:
Länk
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Var det inte nitton100sjuttio6 någon ville förbjuda motorcyklar över 250cc? ;)
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Spärr vid 162,5km/h???
Skulle inte tro det! Inte i tyskland iaf ;)
Dom flesta kör inte 160km/h men om det finns nåt land där är det 90 som max hastighet så det kan gå genom men i övrigt skulle det inte hålla!
O visst, gamla bilar skulle gå upp i pris så vida dom skulle inte hitta på nåt mer dumt!

BMW - Beroende Med Wilja!
Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
Vissa stater i stora landet i Väster (USA) har begränsningar i toppfart.... minns dock inte hur mycket det var (tror det var 160 mph men ska låta det vara osagt)

Janne
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Även i Japan har man något sådant system tror jag, (tror, vet ej)
Inga bilar får klara över 180 km/h.

__
Bilblogg:
Länk
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Bara för att slöa polisbilar ska kunna hänga med? 160mph är väl cirkus 250km/h?
Jag tänker gå mot strömmen och säga varför inte. Det finns få om någon anledning till att en bil behöver gå i mer än 160 km/h i vårt samhälle. En uppenbar anledning, iaf här i Sverige, är att vi inte på någon allmän väg får köra mer än 110 km/h (även om de flesta någon gång gör det) och sänker vi möjligheten att köra på tok för fort tror jag, förutom en (om även minimal) positiv miljöeffekt, att olycksfrekvensen _kan_ gå ner.

Nu tror jag inte att det blir något med förslaget men samtidigt vill jag säga att jag inte tycker att det på något sätt begränsar individens frihet att toppfarten i en bil begränsas. Det är inte någons rättighet att köra för fort (läs över hastighetsgränsen) och varför behöver den då gå så fort?

Om man har så bråttom att man behöver köra snabbare än 160 km/h rekommenderar jag att planera resan bättre, dvs starta tidigare.

/// Erik
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Satt just och funderade på när jag senast var över 160 km/h. Det var allt bra länge sedan, så rent praktiskt skulle det innebära väldigt lite för min del.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Peronligen tror jag inte att det kommer göra så mycket för olycksstatistiken faktiskt, eftersom 160 km/h är fullt tillräckligt för att köra ihjäl sig på. Krockar man i högre hastigheter är det samma resultat i 160 km/h som i 250 km/h eller 300 km/h.

Tanken är att man ska börja köra bilar som släpper ut mindre avgaser eller hur? En M5 E60 släpper inte ut mindre avgaser bara för att den är elektroniskt begränsad vid 160 km/h istället för 250 km/h. Det är inte toppfarten som är det farliga här utan motorns utsläpp och volym.

Antingen får man börja begränsa motorvolymen, vilket inte kommer att hjälpa, då alla tillverkare kommer att introducera turbomotorer.

Så det man har att välja på om man vill göra livet surt för alla bilintresserade, är att införa en begränsning på motoreffekten. Inför man en begränsning på max antal KW eller HK så är det i praktiken ingen begränsning, då man kommer att tillverka motorer som är kraftfulla på lågvarv men svaga på högvarv = få hästar.

Det som återstår är i så fall att man inför en begränsning på maximalt vridmoment samt accelerationsförmåga.

__
Bilblogg:
Länk
Men kan nollorna som hittar på sånt här istället ta itu med vad som VERKLIGEN får ner utsläppen - Bränsleceller och BioDiesel! Problem f-cking solved! Satsa istället på detta och inte en massa i övrigt kravlösa begränsningar.

J_Bunk, kör rätt så ofta över 160 om än bara under rätt så kort tid... Grejen är väl mer att möjligheten ska finnas alltså känslan av att kunna susa fram i 250 bara för att det är kul :)

Och varför köpa en dyr prestige bil när man ändå inte kan köra fortare än en Skoda, pinsamt!

Mugge, alltså får man köpa på sig några 750, M5, M3, 550 osv. innan förslaget går igenom och sedan kan man börja casha in värdeökningen.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Någon som vet när ett beslut i frågan kommer tas?

__
Bilblogg:
Länk
Tror inte att äldre, motorstarka bilar kommer att öka i pris även om dylikt skulle införas på nya bilar(bortsett från "riktiga" samlarbilar så klart), de enda som kommar att vilja ha dessa är nog motorburen ungdom som inte är speciellt kapitalstarka och ,gissar jag, även en minskande skara.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

"Inför man en begränsning på max antal KW eller HK så är det i praktiken ingen begränsning, då man kommer att tillverka motorer som är kraftfulla på lågvarv men svaga på högvarv = få hästar.

Det som återstår är i så fall att man inför en begränsning på maximalt vridmoment samt accelerationsförmåga."

Inte riktigt sant, en bil med 20 hästar och 1000 nm kommer inte vara snabbare än en bil med 20 hästar och 10 nm...
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
sannolikast är att de begränsar kilo/hk.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.