AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
660

E30 325i -Tre bränslepumpar har gått sönder på raken, vad är det som dödar pumparna?

Fe
33
Fegge
325i -88
Det började med att bilen bluddrade konstigt vid gaspådrag när jag köpte den för snart ett år sen. Hade inte pengar för att åtgärda felet så jag körde ändå.
Sen för drygt 4 månader sen började bilen sacka mer o mer och till slut svärdog den. Antog att det va pumpen som gick sönder, så jag bogserades till garaget och bytte pump. Vipps så startade den och gick som den vore ny.Körde typ två timmar sen hände samma sak. Bytte ännu en gång och den startade och dog efter någon timme

Har kollat spänningen och den kan inte vara bättre,så jag fattar inte vad problemet är.
Visst kan jag ha haft otur att pumparna har varit dåliga från början men vad är oddsen att 3 pumpar går sönder på samma sätt!!

Någon som har varit med om något liknande?
Har bokat tid för felsökning på måndag.
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
skit i tanken? Rost flagor eller nåt annat skit som kommer in och slår sönder inpellern?

Soppa relä o liknande kan de ju va men de låter osannorlikt om du bytt tre pumpar och problemet försvinner.

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Har du köpt pump som är avsedd för 325? Fick du med filter eller kör du med originalfiltret som satt på pumpen?
Jag köpte pump på Meca förut (Bosch-pump) och då fick jag ett filter från Volvo... Det gick två pumpar på 11mil eller nåt och när jag då lämnade in pumpen så var det en herre från Bosch där och han tog med sig pumpen för analys. Det visade sig att filtret som var anpassat till Volvo inte harmonerade med pumpen till BMW. Det blev för bra flöde genom det filtret (grövre filter) vilket gjorde att dreven i pumpen hakade samman med varandra på något vis och låstes. Fick då en ny pump och filade av en pinne på den pumpen och satte dit mitt gamla filter och nu har den funkat i flera år utan problem.

///BMW - Was sonst!
Fe
33
Fegge
325i -88
Skit i tanken kan de inte vara, har bytt tank precis.Relät kan de inte vara heller för de har en mek från bmw kollat upp.Kan vara de där med pumpfiltret som är felet. Har haft lite olika filter på pumparna jag bytte.Ska kolla upp hur det rätta filtret ska se ut.
Gärna fler tips...är jätte tacksam!!
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Kom du fram till vad det var för fel?

///BMW - Was sonst!
Fe
33
Fegge
325i -88
Har nu hittat felet =)! Grejen var den att pumparna jag köpte fanns det inget filter till så jag använde samma filter till alla pumpar. Filtret hade en liten liten spricka i plasten där jätte lite skit kom igenom och satte igen backventilen i pumpen...
Men nu sitter det en sprillans ny Walbro racepump i bilen!
Funkar kanon.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.