|
|
|
|---|---|
|
Det kom in en "förstå-sig-påare" på jobbet igår som sa att BMW´s motorer från 90-talet inte klarade av helsyntetolja för att kamaxlarna då skulle gå ner sig. Detta pga att den tunna oljan skulle rinna av från motordelarna och inte smörja ordentligt. Jag kör med Castrol 5-40 Magnatec helsyntet i min 525 -93 och har inte märkt något problem men vad är det som gäller? 1. Vad häller dom i på BMW? 2. Vad häller ni i? 3. Vilka erfarenheter har ni av de olika oljorna? 4. Vilken olja bör jag hälla i min 740 -95? Mvh: Tobias | |
|
Häller bara helsyntet i mina bilar. Har funkat väldigt bra hittils. Kör helsyntet i min gamla volvo 145 också och det har inte varit några problem där heller. Finns ju billig olja på biltema som verkar helt ok så varför inte ge dem helsyntet... ///BMW - Was sonst! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Undrar om den ska förståsigpåaren vaknat upp i någon törnrosasömn igår då eller ?? En gång i helsyntetens barndom så var det delvis sant att den rann av och det gick torrt innan oljetrycket kom, men det var också en tidsperiod då alla tyska bilmärken hade problem med gjutkvaliten på kamaxlarna och helsyntetoljan fick bära en del oförskylld skuld för detta. Många "vanskötta" mineraloljekörda motorer där ägarna hällt i den nya "mirakeloljan" helsyntet som hade en betydligt större renande effekt där oljan löste upp gammal skit för snabbt, vilket gjorde att trånga kanaler satt igen sig, bland annat smörjrören till kamaxlarna vilka då gick ned sig snabbt utan smörjning. Så det är inte relaterat till BMW enbart utan flertalet tyska bilmärken. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.