AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
24.701

vad har du för motor olja

Sida 2 av 2
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Ang. det med synpower och mobil1 så finns det gott om skrönor om oljor, man väljer helt själv vilka man vill tro på. Det hela med olja är inte så komplicerat egentligen och det finns mycket att läsa på om detta.

Vad gäller oljans klassningar, så skriver Johan B i en tåd:

Biltemas oljor har liksom nästan alla andra oljemärken en klassning enligt de standardiserade ACEA- och API-systemen. Oljor som klarar vissa klasser får också vissa kvalitetsbeteckningar...

En olja som klarar API SL och ACEA A3 är en bra olja - är det dessutom en syntetisk dito kan man utan problem använda den i nästan alla motorer som inte uttryckligen kräver specialklassning av oljan. (typ BMW longlife) Motorolja är faktiskt en strikt standardiserad produkt. Tillverkningsmetoder, klassningssystem och det lilla antalet aktörer "bakom kulisserna" som tillverkar basoljor och additivpaket för ALLA övriga oljebolag, gör att olika oljor med samma klassning och typ, automatiskt får ganska snarlika egenskaper som färdig produkt - skillnaderna är betydligt mindre än vad oljetillverkarnas reklam vill få oss att tro!

Att påstå att BMW "måste" ha Castrol bara för att BMW säljer denna olja, visar bara på okunskap kring oljors egenskaper och hur oljor säljs ut till kund! (mer än 100% prispåslag är inte ovanligt i återförsäljarleden)

Många oljebolag har t ex ingen egen produktion av basoljorna de använder, utan köper in dessa av någon av de stora basoljetillverkarna (t ex Mobil, Neste eller Shell) och blandar dessa basoljor med färdiga additivpaket som de köper av någon av de få företag i världen som tillverkar dessa (t ex Mobil, Shell eller Lubrizol).
Castrol är inget undantag från detta förhållande...

Biltema har för övrigt inga egna raffinaderier, så de köper sin olja från en oljetillverkare, men låter leverantören sätta Biltemas etikett på flaskan. Biltemaoljan är mycket prisvärd för de som inte kan köpa "märkesolja" direkt från grosist/importör (det är mycket stora prispålägg i återförsäljarledet när det gäller olja generellt...).

Till en äldre BMW kan man utan problem använda Biltemas 5W40 eller 5W50.

Jag påstår inte att allt på Biltema är bra, för en hel del av det som de säljer är rent skräp, men oljan är en "skottsäker" produkt just pga de vedertagna kvalitetsklassningarna som de redovisar på etiketterna!

De flesta motorer "behöver" inte de senaste oljorna, även om de givetvis inte mår dåligt av ännu bättre olja.

__
Bilblogg:
Länk
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag har kört på Biltemas olja de senaste 5000 milen med min 525. Fungerar klockrent, inga missljud och jag har låg bränsleförbrukning = frisk motor. Kan rekommendera deras 5w-40 starkt. Klart prisvärt...
E3
1.828
E36
USA bilar
Ifrågasatte inte klassningarna, de är säkert korrekta, jag vägrar tro att nångon fuskar med klassningarna på sin oljeförpackningar. Men däremot är det ju skillnad på oljor i samma klassning, eller hur? Det är detta jag menar med att klassning inte är allt
Inom varje kategori finns med all säkerhet bättre och sämre produkter..
Det jag ville ha svar på var tidigare inlägg där man skre "tänk Staoil så går det lättare" Antog att detta var med hänvisning till tidigare inlägg där man hävdade att det var Statoils olja i BTs hinkar.. och då är min fråga igen, hur vet man det?
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Biltemas olja tillverkas av Nynäs Petrolium
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Mobil 1 5/50 Racingway tror jag den heter?!

//Roffa
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
E36, absolut är det så att det kan finnas skillnader mellan olika oljor med samma klassning. Men gränserna för de olika nivåerna i klassningssystemet är så pass snävt satta att den verkliga skillnaden mellan olika oljor med samma klassning blir så betydligt mindre än vad oljebolagen vill få oss att tro.

Om 2 oljor har API klassningen SL/CF och ACEA A3/B3/B4 och båda är syntetoljor av PAO-typ, så har de väldigt lika egenskaper och livslängd. Oavsett tillverkare. Men det betyder inte att båda oljorna är lika i precis alla avseenden.

__
Bilblogg:
Länk
Transocean
7000 mil med Biltema, använder deras 10w-40 under sommarhalvåret och 5w-50 på vintern. Funkar klockrent, inga problem alls. Varför betala 1200 kr för märkesolja olja när du får likvärdig olja för mindre än 300 kr? Åtta liter alltså...

Juha
E3
1.828
E36
USA bilar
Se där, nu kommer andra uppgifter om BToljan, som tidigare sades vara Statoil, nu hävdas Nynäs, fråga 2, hur VET man det

Transocean: Vilken olja köper du för 1200:-/8L?? Synpower 4L 330:- blir 660:- för 8L
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Varför är det så viktigt för dig att veta det...Nynäs Petrolium gör oljan åt Statoil ..
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Länk
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jaha,nu är de Nynäs Petrolium som står bakom biltemas olja....i någon annan tråd va de nån som sa att den va från stenungsund....
-De är så dålig olja..-närå,den e bra...bla bla bla..
De är sånt j*vla tjatande hit å dit om denna olja hela tiden....varför kan inte alla bara lyssna på dom som kan oljor?
Finns HUUURR många trådar som helst om detta,och varje tråd är i princip identiska i sitt innehåll.
Köp inte olja från statoil endast biltema. basta!

-Fri fart på Svenska motorvägar NU-
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Statoils smörjoljefabrik ligger ihop med Nynäs Petroliums anläggning i Nynäshamn
E3
1.828
E36
USA bilar
Mig veterligt har ju Staoil egna raff. så av vilken anledning skulle de köpa olja av Nynäs raff?

Nejdå, för min del får BT olja vara vad den vill, men jag ställer frågan därför att såå många säger att det är Statoils olja, men hittills har ingen kunnat bekräfta det på annat sätt än typ "så är det"
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Ja återigen Statoils smörjoljefabrik ligger i Nynäs ihop med Nynäs Petrolium
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
E36.

Biltemaoljan är testad av flera olika institut och oljans kvalitet har klassificerats, det betyder att du vet precis hur bra oljan är och du kan enkelt jämföra olika oljor för att se vilken som är bättre. Antingen tycker du som konsument att oljan duger eller så köper du annan olja, det är inte mer komplicerat än så.

Antag att jag eller någon annan lägger fram en analysrapport som bevisar vem tillverkaren är, på vilket sätt spelar det någon roll? Det är fortfarande samma olja i biltema dunken och du vet redan hur bra den är. Jag förstår inte varför du ska envisas med att bråka om vem som är tillverkare.

Du kommer troligen aldrig att få reda på det. Biltema kommer inte avslöja det eftersom det med största sannolikhet skulle innebära kontraktsbrott från deras sida och statoil kommer aldrig att ärligt svara på om huruvida de säljer oljan till Biltema eller inte.

__
Bilblogg:
Länk
Verkar inte vara nån idé att förklara för E36 här, han har bestämt sig för att ingen här vet så då kan han väl fan ta och ringa Biltema själv och fråga.
E3
1.828
E36
USA bilar
Draven-: Vad menar du? Har aldrig sagt något liknande, men som sagt, var finns något som bekräftar påståenden?
Annars kan man ju lika gärna säga att Fiat tillverkas av BMW, eller att Nankang egentligen är Michelin.. sväljer man detta utan att blinka?
Äsch... detta är egentligen meningslöst eftersom Mugge sammanfattade det bra.

Flera personer har ju försökt svara, om du ändå inte nöjer dig så varför fortsätta fråga? Är det så svårt att ta reda på det med ett telefonsamtal till Biltema?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Är nog ingen idé att ringa till Biltema och fråga vem som är tillverkaren,kommer dom nog inte svara på..
Om de nu är statoils olja som finns i deras dunkar så har dom nog hårda krav på att de inte får komma ut,och att de säkerligen bara är dom högre personerna inom företaget som vet de.
Skulle nog inte va så bra för statoils egen olja om de kom ut att de även fanns i biltemas dunkar...även om de inte är samma olja men.

Med deras klassning ACEA A3/B3/B4, API SL/CF klarar den stora delar av forumets bilar med marginal.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.