AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.767

Kan ej låsa upp med fjärr -E39

Ke
47
KennethA
525i -02
Jag låste/larmade på min 525 med nyckels fjärrknapp som vanligt men sedan då jag efter en timme skulle låsa upp gick det inte att öppna med fjärrkontrollen. Provade reservnyckeln -men lika illa. Det var bara att köra nycklen i låset och låsa upp på traditionellt sätt, därefter startade jag bilen med nyckeln som vanligt. Senare provade jag igen att låsa bilen med fjärr och då var allt OK. Har sedan provat ett antal gånger utan att få fram felet igen.
Men exakt samma sak hände för ett par år sedan på min förra E39, en 523, då jag var ute på semester. Kunde då inte prova med reservnycklen men kunde med nyckeln låsa upp dörren (och låta larmet gå!) för att sedan starta bilen som vanligt.

Min fråga: Varför går det inte att låsa upp E39-or med fjärren ibland? Visserligen händer det väldigt sällan men likförbaskat måste det ju vara något knas. Jag har aldrig råkat ut för fenomenet på andra bilfabrikat.
Det är ju lite pinsamt att dra igång larmet på sin egen bil -folk kan ju tro att man gör inbrott.
Det har hänt på min också några gånger (mest vintertid när det är kallt ute, har dock kollat batterispänningar m.m.) men ibland även sommartid. Som gammal radiogubbe så får jag intryck av att något i närheten av bilen ibland stör signalen från nyckeln till larmet, så att även om jag inte flyttar bilen när det krånglar, så kan det funka om en stund (om störningskällan flyttat på sig......)
Ke
47
KennethA
525i -02
Hej gurra523,
Jag har också en uppfattning om att det rör sig om någon sorts "radiostörning". En gång gick min bil inte att öppna då jag stod och väntade i färje-kön i Rostok/Tyskland. Där på hamnplan åkte en massa truckar runt och jag kan tänka mig att dessa hade någon typ av kommunikationsradiosystem som kanske störde fjärrlåset. Har också varit med om liknande händelser på en Volvo jag hade där jag inte kunde parkera på ett visst ställe på min arbestplatsparkering eftersom det var svår att låsa upp bilen då.
Tydligen något man får leva med kanske...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ett otal Saabar har bogserats/nödöppnats på ICA-Maxis kundparkering i Borlänge p.g.a närheten till SSAB:s fjärrstyrda truckar så att det bror på störningar är nog inte omöjligt.
go
212
goldman
535ia-97
Hade samma problem men fick ordning via att kolla upp mottagaren för fjärren.Den sitter vid bakrutan på vänster sida,det var bara kontaktproblem. Lycka till!

Bmw=Bil_Med_Wett
Ke
47
KennethA
525i -02
Ja -det kan ju faktiskt vara något glapp i mottagaren.
Men goldman, var mera exakt sitter mottagaren? Jag har tittat runt omkring vid bakrutans vänstersida men kan inte se något som kan likna en mottagare. Är den dåld bakom paneler?
go
212
goldman
535ia-97
okej,lite mer info!
När man talar om höger och vänster sida så kan det bli missförstånd men "min" vänstra sida är förarsidan.
Ta loss täckpanelen vid bakrutan på denna sida.Bakom denna panel som sträcker sig från hatthylan till taket döljer sig mottagaren.Färgen på mottagaren kan variera men du ser vilken "dosa" som är mottagaren.Det "kan" finnas en "dosa" till men den är till uppvärmningen av bakruta.
Lycka till!

Bmw=Bil_Med_Wett
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.