AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.025

lufta kylarsystemet e39

un
29
undrex
523i -96
tjenixen!

Var ute en sväng med bilen igår och stannade till vid en mack för att köpa vätska som jag sedan skulle hälla i kylarn då den var inne på verkstad nyligen för byte av någon slang som hade gått av och det hade då sprutat ut en hel del kylarvätska. Vet inte riktigt hur man glömmer en sådan här sak men jag glömde sätta på locket till kylarn och då sprutade det ju helt klart ut en hel del vatten.
så jag väntar tills motorn har kallnat och fyller jag på med vätska till mitten och drar mig hem. På vägen hem så blir jag tvungen att stanna p.g.a att temperaturmätarn stiger till max. Jag väntar ett tag tills den har svalnat och testar att starta den igen. Vätskan ligger på normal nivå men temp. mätarn hoppar upp på max.

Det slutar med att jag får bärga bilen därifrån och nu står den på parkeringen och vet inte riktigt hur jag ska göra.

Om jag har fattat det rätt så har det blivit någon obalans i kylarsystemet och att jag måste nu lufta det men hur ska jag göra det.

Har sökt på forumet men inte direkt hittat något direkt svar.

Jag är tacksam för alla svar

MVH
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Gör så här och kör inte bilen förrän termostaten har öppnat.(tar tid)
Och fyll INTE över kallnivån i expansionkärlet , om nivån blir för hög så kan det bli eftertryckt när bilen blir varm och när du sedan stänger av den så blåser det ut genom kylarlocket och kan tömma halva systemet.
Länk

///MVH Hasso
Länk
jn
3
jne_werner
528iA Touring -97
Läste luftningsinstruktionen i länken och har ett par frågor: ska motorn vara igång medans man skruvar bort luftningsskruven på termostathuset och fyller på?
Ska motorn vara på efter 2km rundan när båda luftningsskruvarna kontrolleras?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Inte första gången du fyller upp före start, men så länge motorn är "kall" dvs efter första 5 minuter i processen så kan du öppna systemet utan problem och fylla på medans motorn är igång om det behövs fyllas nått.
All luftning via luftskruvarna sker med motorn igång.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.