|
|
|
|---|---|
|
Jag har börjat se mig om efter en bra M3 E36 och skulle ha mycket nytta av lite tips från "panelen" här. Finns det några vanliga fallgropar man lätt trillar i som orutinerad köpare? Har bilarna några svaga punkter? SMG har jag bestämt mig för att välja bort, dels för att jag har förstått att de strular men minst lika mycket för att jag har mycket goda erfarenheter av de manuella E36 lådorna. Hellre "GO than SHOW" för min del, jag skulle kunna tänka mig ett exemplar med lite skavanker på ytan, men har ägaren inte lyckats sköta bilen på utsidan, hur vet man då att den är okej maskinellt? Svår fråga... Man hittar ibland M3:or med närmare 20.000 mil på mätaren (ofta limo). Skall man helt bortse från dessa eller är bilen så driftsäker att även dessa bilar förtjänar en provkörning? Skiljer det mycket i försäkringspremie på en importerad och en svensksåld? Vilka andra nackdelar är det med import? Tacksam för alla råd jag kan få! | |
Gemini__ |
Ser att du tyvärr inte har fått några svar på dina frågor. Ett tips är att använda sökfunktionen så har du att läsa hela natten om M3 E36:or =) Mvh: Thomas |
|
Vad du kan tänka på är ju att vanosen inte rasslar knasigt mycket, et kan j bli dyrt, själv har jag inte haft några problem med min. Svensksåld är väl alltid att föredra, men jag tror du får svårt att hitta en. Självklart viktigt med komplett servicebok, gärna lite extra oljeservicar, allt hos auktoriserad serviceanläggning, få antal ägare är också enligt mig ett stort plus, för har man bilen under en längre tid är man förstås extra rädd om den. Inre och yttre skick går ofta hand i hand med det maskinella skicket, även om det inte alltid behöver vara så. Ett tips är också att försöka försäkra sig om så mycket som möjligt, redan innan man ger sig iväg för att kolla på ev objekt ! Lycka till =) ----------- Mvh //M artin Racern: Länk |
|
|
En sak kan jag säga iaf. En M3 3.2 Limo står sig mycket bra emot nyare bilar såsom Audi RS4 V8. M5 e39, M3 e46 och till och med M3 CSL. Jag var på ett flygfält igår med allt från superbilar a´la Carrera GT och MB SLR till just RS4, M5 osv. Jag körde rullande från 50km/h med min M3 Limo upp till ca 240km/h där det var dags att bromsa. Mot M5an tappade jag 1 billängd...dvs kofångare mot kofångare. Mot RS4an som tydligen gick bra för att vara en sådan RS4 tappade jag 1.5 billängd och CSLen tappade jag ca tre billängder. I samtliga race förlorade jag avståndet i starten, den enda som drog iväg något under racet var CSLen, de övriga höll jag konstant avstånd till ända upp till 240km/h. Vet inte hur det hade gått om jag startat på ettan från 50, skulle nog ha gjort det ändå. Måste säga att den gamla M3 3.2an imponerar stort! Det här eventet var jag på: Länk Flåklypa |
|
|
Tack för svaren! Jodå, jag har allt ägnat många timmar åt läsning i gamla trådar härinne. Mycket lärorikt. Att ta reda på mycket om bilen innan man åker och tittar är ett mycket bra tips. Tråkigt bara att vissa säljare är mycket samarbetsovilliga och tror att man mer eller mindre skall skicka pengarna innan man kommer och tittar. Jag önskar att alla kunde respektera varandra och försöka hålla en god ton. Jag skulle gärna vilja ha en mer personlig kontakt med någon av er som åker E36M och kanske få lite mer tips eller rent av hjälp med att titta på en bil om vi bor i närheten av varandra. Någon som skulle kunna tänka sig att ställa upp? Skicka ett PM isf, det skulle vara mycket uppskattat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.