|
|
|
|---|---|
| Har breda fälgar.med ca 10 cm bred polerkant.men klarlacket har delvis släppt och det har blivit lite missfärgningar osv,finns det nåt riktigt dynamit medel som man kan spraya/pensla på som verkligen gör helrent.tänkte få bort allt.och sedan polera upp ytan med autosol el liknade och slutligen köra på nytt klarlack.men vill ha tips om riktigt j...a starkt medel.Hade ett medel för ca 3 år sen till mina mim juventus.sprayade på och tog sedan högtrycket,och jag lovar att allt klarlack mm försvann.dom blev soprena.kom inte ihåg vad det var för medel.säkert nåt kem medel som ej var till fälgar. | |
| Låter som ngn slags syra då vanligt färgborttagningsmedel typ "bums" inte lär lösa fälglack. | |
|
det här problemet hade jag i vintras då jag köpte beg. fälgar då jag en gång i tiden varit lackerare så var väl detta inte något problem men tji vad jag bedrog mig lacket hade flagnat på några ställen och metallen hade mörknat jag började att slipa med vattenslippapper men det var alldeles för hårt och som ett tjockt skal, jag tog sedermar ett rakblad och skrapade av all lack på om du tänker dig "trottarkanten" ca:5-6 cm bred men vilket jobb på 4 fälgar! sedan mellangrovt vattenslippapper och finare och finare och till slut autosol med en lumptrissa och polerade upp fälgkanten ett fruktansvärt jobb jag lade ner men det gick ju under vintermånaderna då jag kucklat med färger och polering och sådant kunde jag ändå inte komma på någon enklare metod, jag tänke ev. att blästra hela fälgen men då har hela fälgen blivit matt som måste poleras upp med ännu mer jobb nästan ogörligt med alla detaljer på fälgen, det är inte uppmuntrande för din del men du fick en inblick hur jag löste problemet, PS. jag har inte lackat fälgen mer utan vill ha möjligheten att kunna polera upp kanten då och då med en sudd Autosol vilket nu är mycket lätt mvh Uffe/bildock |
|
| ok,ja finns det inga andra alternativ,så får jag gör som du gjorde med typ rakblad,vatenslippapper osv.men helst en rejäl vätska som verkligen gör rent på djupet,men din beskrin´vning på dina fälgar som delvis mörknat på en del ställen stämmer ,så är mina oxå. | |
|
Är det klarlack ni ska ha bort så prova "Bums" färgborttagning. Lägg på ett skapligt lager och lägg fälgen i sopsäck under natten. Sen är det bara att spola bort lacken med vattenslangen. Blir det nåt kvar så gör om igen. Glöm inte att kolla om fälgen tål medlet innan genom att lägga på litegrann på baksidan eller liknande. Har gjort så med mina fälgar och det är bra mycket enklare än att slipa ner lacken eller att skrapa bort den. ///BMW - Was sonst! |
|
|
något medel hade jag också önskat, nu i dessa tider med mer och mer miljögrejor så är det svårt med lite skarpare grejor finns det överhuvudtaget? och sedan är det så också att mina fälgar var fabrikslackade med en brännlack som inget färgborttagningsmedel biter på det finns säkert lacker på fälgar som är enklare att avlägsna men inte på mina iallafall MVH uffe/bildock |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Bums ska användas med försiktighet,mycket starkt frätande! Lättaste sättet att ta bort klarlacken från putskanterna,är att använda sig av scotchbriterondeller på maskin. Jag provade alla möjliga olika sätt att få bort min klarlack på RS fälgarna. Det lättaste var just det ovannämnda,men det fodras en del efterarbete efter klarlacksborttagningen....våtslip och ev polering! MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
| Ok,var köper man Bums?ska i såfall testa det och låta det ligga på en stund och sedan ta högtrycket,och ev göra om det igen om det inte blir helt bra.är intresserad av alla förslag när det gäller rengöringsvätska. | |
|
Bums köper du i din färgaffär som säljer Alcros produkter. Finns även andra namn på färgborttagningsmedel men bums funkade för mig. Det står på Alcros sida att det inte etsar aluminium och mina fälgar (BMW style 5) fick inte ett märke av medlet. Men som sagt prova på en del av fälgen som inte syns för att kolla så det inte tar mer än bara färgen. ///BMW - Was sonst! |
|
| Ok,ska kolla det,så återkommer jag med svar på resultatet.TACK | |
|
Ingen som har provat med vanlig bromsolja? Löser all lack om det får ligga på. Man kan ju ta den gamla när man ändå byter på 2-års servicen. /S |
|
|
ta sonax fälg rengöring, spraya på och borsta sjölj ordentligt av, ta meguiars NXT all metal polish och polera, du kommer bli grymt nöjd. Undvik autosol, visst blir det polerat men det kan ge repor pga. sin grovkornighet... lycka till mvh anders |
|
|
Hejsan som fortsättning på mitt tidigare inlägg så provade jag thinner! tog en pensel och doppade den i thinner och penslade på den nedre delen av fälgen några gånger för det dunstar fort och skrapade litet och visst lacket lossnade jag fortsatte på hela fälgbanan med thinner, hissade upp bilen så hjulet kunde rotera och skrapade av med en plastpinne som jag slipat till en "egg" och den repade inte det allra mista så fortsatte jag hela fälgen tog ung. en timme och därefter en sudd med autosol repfritt! och blankt och snabbt gick det, bara ett enkelt tips till dig som har samma problem som jag haft med mina fälgar, jag lackar inte fälgbanan utan polerar den med jämna mellanrum då jag tycker jag då får en högre glans mvh Uffe/bildock |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.