AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.429

523 Ett bra köp eller ej?

Hej.
Ge mig lite feedback om jag har gjort ett bra köp eller ej.
Jag själv är väldigt nöjd med bilen,den är så wunderbar att köra.
BMW 523 Sedan Silvergrå
Tillverkningsår 1997.
Svensksåld med service bok,all service gjord på BMW Stockholm.
10500mil
Pris:74500kr
Lack väldigt bra skick liksom inredning.
Skinn Montana mycket gott skick.
Automatisk växellåda(steptronic), ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, Airbag förare & passagerare, Antisladdsystem, Antispinn, CD-stereo, Elhissar fram och bak, Elspeglar, Farthållare, Fjärrstyrt c-lås, Färddator, Komplett ifylld servicebok, Larm, LM-fälgar, Motorvärmare, Multifunktionsratt, Regnsensor, Servostyrning, Sidoairbag, Skinnklädsel, Spoiler bak, Stolvärme fram, Svensksåld, Vinterhjul - dubb, Yttertemperaturmätare.

Mvh
Ilca

jag jobbar på bmw verkstad och måste säga att du verkar ha gjort en mycket bra affär och lär bli nöjd med bilen, ej så mycket mil och rätt bra pris, nästan all utrustning, väldigt mycket bil för pengarna! Gratulerar.
Tack för svaret :)

Se upp med rosten bara, jag upptäckte igår att jag har begynnande rost på samtliga dörrkanter och på bagageluckan. Det bästa är att både framdörrarna och bagageluckan bytades ut 2002...
Bra köp med tanke på milen...behåll bilen nu i många år och din affär har blevit ännu bättre.
Försök inte få "bekräftat" utav diverse bilhandlare om att priset är rätt för då blir du besviken.
Min blev nyligen värderad till 50.000kr...
Håller din bil lika länge som min har du minst 12000 mil problemfri körning framför dej.
Efter 23000mil har jag bytt ( för första gången ) En xenon lampa,bromskivor,klossar och backar runt om, 1 Abs-givare vänster bak,
termostat,vattenpump,2 krängningshämmare fram och tyvärr Abs modulen
( men den klarar sig på din bil )
Totalkostnad förutom service och däck ca 25000kr. ( Bara modulen 9000kr )

Nu efter 25000 mil behöver dessutom stötdämpare bak bytas (om man är petig,.. läcker inte men är lite mjuka )
bussningar i bakvagnen ( vibrerar vid ca 110km7t )
och för syns skull glasen framför strålkastarna.

Inga pixelfel men färddatorn har inte fungerat sedan 18000 mil ( okänt fel )
och instrumenten släcktes ner i går men fungerar nu igen .. ( ?? )

Fantastisk bil som sagt och service är billigare än till många andra bilar.( Men välj någon Bmw inriktad verkstad istället för en Aktoriserad ..priserna skiljer enormt.)
LYCKA TILL...
Hej igen.

Har varit ute och kört på olika slags vägar,motorväg( bra stabilitet i hög fart )och kurviga småvägar.
Styrningen är exakt och känslig, förmedlar all info och ger mig en utmaning om att kasta mig in i nästa kurva med allt högre fart...adrenalinkick.lol Överaskande med tanke på vikten.
Steptronicen är skön,växlar silkeslent.Men det finns en grej som händer när jag åker nerför en brant sluttande väg och bromsar,den växlar ner abrupt och motorbromsar.Kanske är det normalt.
Motorn är en pärla,bra vrid på låga varv och drar fint ända upp till rödmarkering utan några problem.
Jag gjorde rätt val mellan BMW 523 och Audi A6 2.4.
Tack för era välskrivna och utförliga svar.

Mvh
Ilca

Visst är det låga mil och svensksålt. Dock tror jag ändå att du får ställa in dig på en kraftig värdeminskning de kommande två åren.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja,nog är det en bra bil...Kommer faktiskt själv att inhandla en nu i Juli(men det beror också på lite andra saker) :)

Mvh Janne.

AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Det verkar som du faktiskt har hittat en fin bil med bra utrustning.

Kraftig värdeminsking!

Håller inte med dig simonen, även om bilen tappar i värde några år framöver så handlar det naturilgtvis inte om 50-100000 tkr/året.
Jag är inte bekymrad över vardeminskning,skall köra den ett par år minst.
Undrar vad den kostade som ny med denna utrustning?

AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
bilen har säkert kostat ca 300tkr vid nyleverans.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Skulle gissa att den kostade ca 370'....Jämför lite bara med vad farsans -97 523i kostade och den gick på ca 310' visserligen med originalmonterad dragkrok vilket om jag inte minns fel kostade 11',men han har ju varken automatlåda,skinn eller acc+kassetspelare :)

Räknade att denna utrustning(skinn,acc,automat) kostade då ca 50'...gissning men ungefär iaf :)

Mvh Janne.
hmmm....30K om året i värdeminskning,rätt så saftigt.
Om man nu kan räkna värdeminsking på detta sätt.
Dessutom har ägaren innan kört 1000mil om året i snitt,det blir en hög milkostnad.

Mvh
Ilca

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...det är ingen investering att handla ny vagn :)

Men nu har ju E39.orna "stannat av" en smula i sin värdeminskning på 30'/år...nu verkar de tidiga(523-528) ligga på ett slutpris av ca 45-75'(privatförsäljning och beroende på mil/skick/utr. osv) och har legat så ett "bra tag".

Mvh Janne.

Det ovanliga med din bil är att den är Svensksåld,har låga mil och en mycket hög utrustning.
Tvivlar dock lite på att den har Antisladd??
Min har likvärdig utrustning som din förutom Automat men har endast Antispinn.
Så sent som -00 ( om jag minns rätt ) hade endast 540 Antisladd som standard...måste ha kostat en del som extratillbehör.

Du skall inte bry dej om andrahandsvärdet då vi korkade Svenskar enbart köper bil efter milen...
OM 3 år och 6000 mil?? har bilen fortfarande gått mindre än de flesta nyare bilar i den klassen.
( Dyra bilar köps oftast för att rulla... )
Dessutom har du ovanstående ess i bakfickan den dagen och kan vänta ut rätt köpare då bilen verkligen skiljer sig ifrån mängden.
Att prata om en hög värdeförlust för en bil till det priset är bara dumt...
Går det att hitta en E39 under 50.000kr som har gått under 25000 ärliga mil som är värd att köpa?

Behåll bilen och njut!!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Phaser>>>>Visst går det att hitta en E39 under 50' som är värd att köpa,men allt beror naturligtvis vad man som köpare anser "är värt att köpa" :)

Mvh Janne.
Hej.
Du har nog rätt angående antisladd,den har den enklaste varianten ASC...inte någon dynamisk antisladd alltså.
Men tydligen fungerar den någorlunda hyfsat,enligt testet som Trafikmagasinet gjorde när e39 hade premiär. Länk

Mvh
Ilca

Jag förstår vad du menar Janne T och visst kan det vara värt att chansa lite på en billigare bil för att sen ta kostnaderna då de kommer men man bör tänka på det före köp.( Givetvis kan den dyrare också överraska.)Det kan vara lönt att betala lite mer för ett till synes bättre ex för att slippa allt för dyra överraskningar.
Det går att hitta en 97:a också för 50.000 men har man otur kostar den mer på sikt än nämnda fina och dokumenterade 523...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.