|
|
|
|---|---|
|
Fick en handsfree "på köpet" när jag köpte bilen och undrar hur jag blir av med den. Den är integrerad i högtalarna på nått sätt med en mikrofon vid backspegeln och en antenn fast satt på vid backspegeln också, och en mobilhållare. Såhär ser antennen ut: Länk Jag är mest rädd att det som håller fast den har gjort ett väldigt fult märke i glaset, det vore väldigt idiotiskt om det var så... allt eller inget dvs.. Hållaren sitter fast på utblåset i fläkten och går med en kabel in bakom tädningen, bild. Länk Mikrofonen verkar sitta under taket på något sätt, kan bifoga bild om det kan underlätta. Funderade på att göra det lätta, klippa kabeln till hållaren och låta resten sitta kvar, men vill inte göra så om det inte blir sista utvägen. Hur ska jag göra? | |
|
Antennen är bara att bryta bort försiktigt. Den är limmad med en dubbelhäftande tejp. Ta en plastbit eller träbit som ser ut som en kniv/skruvmejsel och bänd försiktigt bort antennen. Använd inte några hårda föremål typ skruvmejslar eller knivar i metall. Vindrutan kan spricka då.Man kan hjälp till och skära bort tejpen med ett rakblad medans man bänder. tejp som blir kvar på glaset gnuggar du bort med tummen och sedan så tvättar du bort resten med T-röd. Microfonen är bara att klippa bort. Lurhållaren kan vara lite knepigare eftersom telefonen är sammanlänkad med bilstereon. Klipper du kabeln till den och har missflyt så kan du bränna säkringen till telefonboxen och då kan den stänga av ljudet på stereon för dig. (radiomute) Det bästa är att plocka ur stereron ur bilen och eftersom bilradion är ihopkopplat med telefonenboxen så ska du hitta en hel del X-tra kablar bakom radion. Muteboxen brukar vara skarvad med hane/hona kontakter så det ska bara vara att ta isär kontakterna och ansluta bilens original kontakt baktill på stereon igen. Därifrån så ska du sedan kunna följa alla kablar till telefonenens kopplingsbox. Hittar du den så kan ta ur alla kablar ur boxen och sedan klippa av dom i andra änden Mic, Lurhållare och Antenn då ska det fungera. Det absolut bästa är att ta kontakt med en radiohandlare som monterar HF utrustningar. Det tar ca 30-45 min att riva ur en anläggning ur en bil. Lycka till. Det är med öl och whisky som med bilar, ibland häpnar man över vad andra väljer! |
|
|
Jag skulle snarare råda dig att skaffa en telefon som tillhör installationen då jag noterade häromdagen att ett remissförslag är i förberedande att göra lagkrav på bilmonterad HF, dvs inte tillåtet att tala i lös telefon som det är i övriga Europa. Vänligen Asken |
|
|
jxp: Tack så jätte mkt för hjälpen! Ska nog försöka mig på det, känns dock lite läskigt med alla kablar mm då jag inte kan nått om el. Blir väl ett försök med en elektriker vidsidan :) Asken: Jo jag har en 8310 fast den är gammal och grå, hade varit en annan sak om jag kunde koppla in min W810i :) Men tack för tipset! |
|
|
Bimmerkid: skaffa ett dubbelkort. Huvudkortet i ena luren och extra i den i bilen. När du kör slår du av W810an och kan tala obehindrat från ratten i den gamla. Mvh Asken Som skall gå lite före strömmen och installera HF i sin 850:) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.