|
|
|
|---|---|
|
Hej,det finns en sk. Nano klarlack som även kallas keramisk klarlack som ska vara 40% mer hållbar mot tex tvättrepor, tydligen så använder Mercedes denna sen något år tillbaka, är den så bra som reklamen säger? Länk: Länk Jag ska lacka om bilen och efter två lager av vanlig klarlack och polering så ska jag avsluta med denna klarlack men är lite fundersam över dess hårdhet, någon som vet mer? | |
|
Skrot om du frågar mig som polerar bilar.. Har polerat ett gäng, och förutom att dem är stenhårda verkar det inte som dem får mindre repor än andra moderna lacker. Även stenskott drabbar dem lika.. Samma med bmws nyare lacker, dem är ju så hårda att stenskotten sprätter ur mer än på andra märken. MVH |
|
|
Tack för ditt svar. Ja, det kan stämma att skadan blir större pga hårdheten i klarlacken när den yttre påverkan blir större än vad den hårda lacken klarar och mer "material" flyttar på sig pga av en sten. Men klarlacken måste väl ändå vara mer stryktålig mot repor än vanlig klarlack? eller? |
|
|
Mjo, kanske... Dock tycker jag det är bättre med en mjukare klarlack som är lättare att polera så man kan få bort missar som lackeraren gjort samt repor som kommer, vilket se oxå gör på en nanolack. MVH/ |
|
|
Förvisso, men jag inte varit riktig ärlig när det gäller den bil som ska lackeras, det är ingen BMW utan en Ferrari som kommer möta lite om något slitage som en vanlig billack genomgår, utan den kommer tvättas ytters sällan pga av att den körs bara på soliga dagar. Så då bör jag ha en fördel av en hårdare lack, eller? |
|
|
Inte om du frågar mig. Arbetar med bilvård och bättringslackering, har kanske kört ett tiotal mercor med nano lack, och gillar dem inte alls. Men allt beror ju på budget. En lackerare kommer aldrig spruta lika jämt som en robot, iof handmålas ju ferrarris, iaf äldre. Vill man rätta till det blir det MKT jobb. Men visst betalar du för en bra lack kan det väl vara ok, men ingen stor fördel som jag ser det. MVH/ |
|
|
Åter igen tack för ditt svar, jag ser fördelen att med en hårdare klarlack så får jag inte så många repor som jag borde fått med en tradionell klarlack när man lyfter skynket över bilen och ställer ut på mässor. Vi kanske jämför äpplen och päron, för jag är nöjd med en hård klarlack på en bil som knappt möter vatten. Du är mer van med traditionella slitskador på bilar som möter dagens väder. |
|
| carb308gtb: Det verkar som om du redan bestämt dig ;) | |
| Precis, varför fråga om du inte vill ha mer än än ett förutbestämt svar. | |
|
Nicklas O> Har du provat Menzerna Intensive Polish o Final Finish, enl. mig det enda idag som fungerar på dessa "nya" lacker (i vettig arbetstid)... Kolla på Länk ... |
|
|
Visst har jag det, men föredrar lamull, takeoff eller optipad. Men ska man göra en lack riktigt fin vill man helst inte att det skal vara en keramisk lack då det påverkar tidsåtgången/priset avsevärt. MVH/ |
|
| Sant (ang. keramisk lack) och självklart använder man ju lamull till Menzerna´s produkter annars blir ju inte resultatet hundra tycker jag i alla fall (djupet)... | |
| Uppar tråden. Funderar på att lacka om kjolarna. Hur är dagens nanolacker? Nåt att satsa på eller är vanlig lack lättare att underhålla och polera? | |
| Hade "optionen" att köra nano-klarlack på en bil som lackades om för ett drygt år sedan...Valde att INTE köra nano-klarlack. Nano-klarlacken skulle vara "självläkande" med hjälp av solen, dvs mindre repor skulle "flyta ihop" o försvinna med solens inverkan. Den skulle även vara reptåligare. Låter ju bra! MEN, denna "effekt" klingar av rätt snabbt, efter 5-6 år var det inte mycket kvar av effekten kunde jag "googla" mig fram till. En annan nackdel var att lacken är "jobbigare" att polera/korrigera. Valde istället en "helt vanlig" klarlack (Spies-Hecker), blev riktigt bra. Merkostnaden för nanoklarlack var en 1000-lapp har jag för mig, så det var/är ingen prisfråga. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.