AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.729

Handbromsen tar inte, hur åtgärda?

Hej

Har märkt att färdbromsen inte tar så bra, utan att den rullar en liiiten bit innan den stannar i mindre lutning.
Handbromsen tar vääldigt högt upp, skulle kunna påstå att den är på max.

Idag när jag tvättade bilen och skulle köra iväg med den så testade jag färdbromsen i större lutning och då tog den inte alls kändes det som!

Vad kan vara fel och hur kan jag åtgärda det?
Lossa damasken från handbromsen, under finner du två skruvar. Du sträcker handbromsen genom att skruva ut dessa. Mest bara för finjusteringar, men förhoppningsvis kan det räcka ändå.

Felet är helt enkelt att den wire som sträcker bromsen töjs med tiden, eller så börjar bromsklossarna ta slut.

Lycka till!

Bromsklossarna är inte slut, dock är det rostigt på övra och undre sidan av skivbromsen, vad innebär det? Har märkt att bromsarna skriker också, hur kan jag fixa det på ett bra sätt?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Är skivan allt för angripen med rost så behöer man byta skivan och klossarna.
Annars kan man byta till extra hårda klossar som för hoppningsvis slipar bort rosten, men det är bara om rostangreppet är lite mindre.

Oftast orsakas rosten av att oken kärvar eller att bilen inte körs så hårt eller mycket att bromsarna får jobba tillräckligt.

__
Bilblogg:
Länk
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Handbromsen och bromsoket har väl egentligen ingen koppling till varandra? Handbromsen funkar med bromsbackar inne i navet och oket sitter utanför navet. Iaf så kan du söka på "gör-det-själv" så ska du hitta hur du spänner handbromsen. Det är lite pill, men inte så svårt, tar bara lite tid då man ska av med hjulen och spänna mekaniken inne i navet.

Att bromsarna skriver lite kan vara att du inte har det "skrikgummi" som ska sitta på bromsklossarnas baksida. Så byt beläggen med gummit på baksidan så får du nog bort det. Och att skivorna rostar på icke anläggningsytan kommer man nog inte ifrån på ett par skivor som vart med en stund, om inte skivan är för sliten så är det inget större idé att byta den, om du inte vill göra det för utseendet skull.
Lycka till
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
När du skrev "Bromsklossarna är inte slut, dock är det rostigt på övra och undre sidan av skivbromsen, vad innebär det?" tolkade jag det som att det rörde sig som om rost på skivbromsens slityta, vilket används av färdbromsen, därav mitt svar.

Om detta inte var vad du menade när du skrev frågan så bortse från mitt svar. Annars har ExHonda helt rätt i sak.

Handbroms = backar som sitter på insidan av navet.
Färdbroms = ok som bromsar utanpå skivan.

Dessa två system är inte beroende av varandra.

__
Bilblogg:
Länk
Mugge: Precis! Det är rost på skivbromsens slityta!

Jag har även märkt att parkeringsbromsen tar ojämt, dvs bara på högerbak.
Det känns genom att den bakredelen lyfts upp jag när parkeringsbromsen.

Måste jag köpa nya skivor och klossar nu? :/
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Parkeringsbromsen och färdbromsen är två separata system. Byter du skivor och klossar så blir du kvitt problemet med rost på slitytan, däremot kommer problemet med handbromsen att kvarstå. Du måste inte byta skivor & klossar pga rosten, så vida inte mer än 50% av slitytan är rostangripen, då kommer nämligen bilprovningen att ge anmärkning.

Hur pass kraftigt är rostangreppet på skivorna?

Vad gäller handbromsen, lossa damasken som sitter runt spaken till handbromsen och kolla så att de båda vajrarna är lika spända. Om inte justera, dra åt och se om problemet avhjälps.

Annars demontera bromsskivan på den sida där handbromsen inte tar och kontrollera backarna. Är backarna friska, dvs inte slitna, så kan du be någon dra upp handbromsen, Så kan du se om backarna trycks ut eller inte.

Det finns en justeringsstag med en tandad krans som man kan snurra på för att regler hur mkt backarna ska tryckas ut.

__
Bilblogg:
Länk
Enligt min polare som är bilmek så är det troligen handbromsbackarna eftersom den tar dåligt..

Jag tänkte byta dessa själv, vilken svårighetsgrad är det på detta arbetet tro?
Har aldrig meckat med bil förut. Ska köpa en reparationshandbok, den hjälper nog :)

På mekonomen hittade jag "Handbromsbackssats" för ca 350:- räcker det eller måste jag köpa nått mer eller räcker det med den?

Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Har samma problem.
Kollade under damasken, och där (vänstra skruvarna) är det redan dubbelt så spänt än det högra bakhjulet.

Om jag skruvar loss skivbromsen och tar upp handbromsen, och sen ser att backarna är fina. Är det då vajern som bör bytas?

Vad kan vajrarna kosta, då det ej går att köpa löst?
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
190kr kostade dem i mekonomen. Ursäkta!
Bump!

ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
ett råd, ta kontakt med någon som kan skruva, här vet ju ingen hur det ligger till.
justeringen under damasken är bara för att justera in wirarna i "grundläge", har du en handbroms som tar dåligt ska den justeras från ett hål i centrum på navet, den tandade skruven så att säga.
ri
72
rillejo
320i -92
Bytte handbromsbackar för ett tag sedan på min bil och det var ganska smidigt. Hade en del problem med att få dit fjädrarna dock. Det kan behövas en del pill med det. I övrigt är det inga problem. Tänk på att lossa justerskruven för att få bort bromsskivan.
någon som vet i fall det är svårt att få loss ocket brukar det sitta som bara den eller?
Oket har alltid lossnat lätt för mig. Skivan däremot har ibland rostat fast och krävt lite övertalning.

För övrigt är det helt riktigt som edström säger att justeringen under handbromsdamasken inte ska användas för att spänna när backarna blivit slitna. Där justerar man in "nollläget" på mekanismen ute vid backarna.
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
min handbromsvajer har sträckt sig nåra centimeter så därför tog den väldigt högt upp innan ja spände den under damasken, funkar ett tag tills man får bytt den
Ska jag köpa "Handbromsbackssats" som jag hittade på mekonomen?
Räcker det med en sån sats för att fixa problemet eller behöver jag mer reservdelar?
E3
1.828
E36
USA bilar
Vad du ska köpa för reservdelar beror ju på vad som är trasigt, med största sannolikhet behöver du inget alls, ta bort skivan så ser du det tandade hjulet bättre, snurra på det så du "bresar" på backarna, (lossa justeringarna i bilen först) ställ ut de så du precis får på skivan igen, sen justerar du vid behov resten inifrån kupen.
Men annars, det kan vara backar du behöver, det an behövas en wire eller två, kanske du behöver monteringssats för backarna... Ta reda på det först
Backar kostar ca 150:-/sats
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.