AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.316

Hjälp jag har problem bilen startar inte

Visa användare
7
tanya
325i Limousine 1991
Hej, jag är nybörjare på BMW har en 320i, 91 som inte vill starta. Det händer ingenting när jag vrider om tändningen.Inte ett ljud...
Dock fungerar både elhissar och även fläkten då jag vrider på den.
Vad kan felet vara??

Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
startmotorn har gett upp...
Visa användare
2.660
dicka o
välkommen föresten...
Visa användare
7
tanya
325i Limousine 1991
Tack..

Visa användare
7
tanya
325i Limousine 1991
kan det inte vara så att det är batteriet som är för svagt för att dra runt startmotorn??

Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
Som sagt startmotorn... eller tändningslåset eller kabeln där emellan... såvida det inte är en automatväxlad bil.. då finns även en kontakt för neutralläge och ett relä....

Testa med att sätta spänning direkt på startmotorn från batteriet och se om den startar då eller inte.

Janne
Visa användare
2.660
dicka o
vore det batterit,o du drar på fläkten för fullt+ lysen.o sedan vrider nykeln till start läge,så märker du om lamperna dimrar i instrument o fläkt+ att elhissarna knappt rör sig.då är det batterit.jag tror starkt på startmotorn.prova o knacka lite runt om på startm med hamarn,lite försiktigt.så kan kolen ramla ner,sen provar du och vrider på startnyckeln,så kan den hoppa igång.men startmotorbyte blir det ändock.lycka till...
Jag hade exakt samma fel på min volvo 740..

Vi sprang igång den, lät den stå på tomgång i några min, sen dess har den aldrig gjort likadant igen, ingen aning om varför, men du kan ju testa det innan du börjar byta ut saker och slösar pengar på att lämna till verkstad..
Visa användare
228
Wiggge
318is Coupé -93
Som sagt prova att rulla igång bilen.

Visa användare
7
tanya
325i Limousine 1991
startade med starkablar fungerade.. Sedan var jag ute och körde två timmar för att ladda batteriet.. Fungerade också att starta om den som vanligt efter ett par stop,, dock var den lite svårtstartad dagen efter.. köpte då mätinstrument och mätte volten i batteriet.. det var lite lågt i viloläge.. så med mina blygsamma kunskaper har jag kommit fram till att det nog är generatorn-kolet som börjar ta slut..

Visa användare
7
tanya
325i Limousine 1991
batteriet är nu urladdat igen.. suck..
Om det skulle varit startmotorn så skulle bilen inte startat med startkablar?
Har kollat jordflätor runt om,, och inget verkar löst eller rostigt.. skall starta bilen igen med starkablar och sedan koppla ur min bils batteri.. Om motorn stannar då,, så kan det väl bara vara generator---kol ??.. suck,, finns det någon tråd som beskriver hur jag plockar ner generatorn? helst med bilder o nybörjar instruktioner.. vilken svårighetsgrad på meckarskalan?

De
163
Devva
520i -89 E34
Nej, är startmotorn död borde den inte reagerat då heller. Testa att kabla igång bilen igen och mät spänningen på batteripolerna, ska ligga runt 14V.
Koppla dock inte ur batteriet då du har motorn igång!

Generatorkolen sitter ihop med laddningsregulatorn i en enhet, inte svårt att byta men kan vara lite trångt och pillrigt. Tar du lös generatorn är det busenkelt.

//Devva
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om mätinstrumentet du köpte kan mäta strömstyrka (A, ampere) kan du ju kolla om något tjuvdrar ström när bilen står. Då måste du koppla bort +kabeln från batteriet och mäta mellan batteriets +pol och +kabeln. Det kan röra sig om ganska små strömmar. Därefter kan man börja plocka ur säkringar en i taget och på så sätt avgränsa felområdet. Sök på forumet på tjuvström. Det finns en del sedan tidigare.
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Det låter som ett helt vanligt slutkört batteri tycker jag. Ni som har bättre koll, vad är det som inte pekar på dåligt batteri?

Carl
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det kan helt klart vara ett vanligt slutkört batteri, men bäst är att först kolla om något tjyvar ström. Förra ägaren på min bil köpte ett nytt batteri då det hela tiden laddade ur. Det visade sig onödigt då det var ett spjäll till kupeluften som stod och jobbade hela tiden. (Ett paj batteri drar ur sig själv genom inre kortslutning)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ett annat sätt att kolla om det är batteriet är ju att koppla ur det efter körning och ansluta det nästa gång det är dags att åka. Är det då tomt är det ju med 100% säkerhet batteriet som gjort sitt.
Visa användare
2.660
dicka o
vad har jag skrivit,förlåt mig så hemskt mycket.jag menade förstås generatorn inte startmotorn.måste har varit onykter när jag skrev.hehehe...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.