AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.071

Bilhandlarens värdering av en gammal E36

hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Ursäkta alla inlägg men jag är på G att byta bil så man blir ju lite frågvis

Skall försöka sälja min E36 316i -91 privat, men är lite smånyfiken på vad ni tror en handlare ger vid inbyte - skall köpa en annan begagnad E36 så det är knappast drömaffären för säljaren.

Hursom. Vad kan man vänta sig? Om ens något?

316i, röd
19800 mil
Välvårdad
Ingen utrustning

Tack på förhand
15' kanske
Skulle tippa på 10 tkr.

/// Erik
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om bilen du ska köpa istället har stått länge på gården så brukar de vara ganska villiga att ge okay bud. Men i det här läget vet jag inte vad du ska vänta dig eftersom du byter in samma typ av hyllvärmare som du köper. Värdering, tja, fick 10.000 kr för en trasig Ford Mondeo 1,8 -93 så det går ju att få betalt om man tjatar lite.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

OK. Min personliga gissning var 15 och ingen prutmån på objektet dom säljer.
Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
Tkr du ska sälja privat ist, du borde kunna få ut 20k iaf om det inte är en rosthög. + att du kan troligtvis pruta lite mer om du ska köpa nästa bil av handlare.
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

nej, rosthög är det inte. Finns iofs ytrost på sina ställen men överlag är den fräsch. Är pedant när det gäller bilar!

Men ev. gör jag en affär i helgen, skall kika på en 325 coupe och ibland kan det vara skönt att bara lämna in bilen. Om jag får 20 privat och handlarn ger mig 15 så känns det skitsamma. Men under 15 går jag ju inte

Ärligt...går det att sälja en gammal 316 privat? Det finns ju huuur mycket E36or som helst på blocket, 316-328 och de verkar aldrig bli sålda.
Du får nog inte stirra dig blind på vad handlaren bjuder för din bil, se istället till vad handlaren vill ha för mellanskillnad och om du tycker den är OK.

Jag tror aldrig att en 316 från -91 går att sälja för 20000 kr privat. Mer realistiskt är nog runt 15000 kr eller strax under.
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Jo, du har en poäng där. Jag har en maxsumma som jag är villig att lägga mellan. Får se om han går med på det.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Min erfarenhet säger att handlaren brukar avböja (vägra byta in) en sådan affär överhuvudtaget.

Eller om objektet du är intresserad av står i c:a 40-45.000kr vägrar dom förmodligen inbyte.
Står objektet i 65.000 bjuder dom typ 8000kr för din.
Står objektet i c:a 100.000kr, bjuder dom säkert 17-18000 för din bil.

Det hela är i princip bara en "förklädd" prutmån på objektet du ska köpa.

/L
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Leffo: Den känslan får jag också. Vad skall en handlare med en gammal 316 till? Minns en gång i tiden när jag köpte en Golf GTI 16V - hade en betydlig äldre Golf som säljaren provkörde och värderade. SAMMA DAG som jag skulle hämta bilen rasade insprutningen min inbytesbil. "F*ck!"

"Bogsera hit den bara...det är lugnt" säger säljaren

Ehh, jaja. Så mycket var den värderingen värd! Som du säger...det var en förklädd prutmån.

Nåja. Jag var och tittade på bilen idag och det var rent skräp så det blev ingen affär ändå.

By the way...har nu provkört 3 stycken 325:or med automat, alla runt 20k mil. Och det låter fruktansvärt från drivlinan...viner och tjuter. Är lådan/drivlinan slut då eller räcker det med service?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Apropå 325:orna>>>Viner o tjuter gör det om något är "lite slitet"...

Kan vara bakaxeln som är lite sliten eller t.ex. lådan(evtl för dåligt servad med oljebyte osv,så det KAN ju hjälpa där med bara ett oljebyte+filter/sil).Drivlinan är som du säger i dessa fall inte så krya i vilket fall..

Men hur dyrt det hela blir i slutändan är naturligtvis svårt att sia om via dator'n :)

Mvh Janne.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.