AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
553

Kan jag ta bort en högtalare utan att det stör funktionen för övriga högtalare?

Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
kan jag utan vidare tabort nedre högra högtalaren vid fotutrymmet? utan konsekvenser för de övrigas funktion? anlednigen är en liten "vovve" som ligger där på golvet och det blir ganska jobbigt att få musiken där i öronen. har hört talas om motstånd impedans o.s.v. och allt detta är balanserat för hela systemet, så jag inte pajar resten men där är jag så okunnig
mvh Uffe/bildock
Du kan ta bort och isolera ena ledningen på högtalarens anslutning. För länge sen fanns slutsteg som ogillade eller rent av dog rökdöden om de gick helt obelastade. Rörslutsteg skall dock alltid ha belastning på utgången.
I ditt fall har du förmodligen mellanregister och diskant på samma sida som förmodligen skall vara inkopplade? Räkna med en något förhöjd nivå på dessa eftersom huvuddelen av belastningen förvinner iom att den största högtalaren kopplas bort, kan isf balanseras bort. I allra värsta fall kan man ersätta den bortkopplade högtalaren med ett effektmotstånd på t.ex 5 Ohm.

FP
Visa användare
886
bildock
Folke
tackar för ett proffsigt svar, konsekvenserna får jag ta, ville bara få klarhet att inte förstöra resten av högtalarna, har ett svagt minne av vad du skriver om belastning o,s.v.
mvh Uffe/bildock
va
82
vagabond
320d -02
Jag har gjort exakt samma sak men jag har också plockat bort diskanten och det är inga problem. Det där med bealstning är nog försumbart i dessa fall.
Visa användare
886
bildock
tackar för ytterligare ett svar, någon kanske tycker det är märkligt att göra så här men bilen en Z3 och det finns knappast någon annan lösning, men nu är det gjort och jag kunde balansera ljudet bra så jag blev helnöjd med resultatet
tack alla här på forumet som vet och som kan delge oss som är mindre kunniga i något ämne
mvh Uffe/bildock
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Kan du inte förse hunden med hörselskydd istället? Länk
Visa användare
886
bildock
Hejsan
det var mer allvar i ditt inlägg än vad jag först trodde, ja inte visste jag att problemet redan fanns och grejor fanns att köpa för det men kul bilder var det, men idag har jag åkt cabbe hela dagen och min lösning fungerade alldeles utmärkt
mvh Uffe/bildock
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.