|
|
|
|---|---|
|
Tänkte delge mig lite av de erfarenheter jag fått efter att till slut ha bytt ljudsystem i min cabbe. Jag har fått hjälp av många på forumet, särskilt "Beolink" och en del svar har jag fått genom att gräva med fingrarna i bilen. Bilen är utrustad original med Business RDS/kassett och telefon i konsollen ovanpå kardanen. Ursprungligen ville jag installera en Ipod samtidigt som jag ville ha en original cd-spelare istf den trasiga bandare som satt i bilen. Köpte en cd43 på eBay samt en icelink från Dialect. Efter ca en månad av mekande gav jag upp. Denna spelare är inte helt kompatibel med icelink. Ipoden stänger inte av sig efter användning, texten visar inte å, ä, ö, samt att man måste trycka 2 gånger på knapparna på stereon för att genomföra ett kommando. Inga svar från globala supporten på icelink och i Sverige visste de ingenting. Fick felen bekräftade på Bimmerforum av en tidigare ÅF i USA. Bestämde mig då för att köpa en Alpine CDA9883 med Ipod interface samt tre lågnivåutgångar. Köpte även nya fram och bakhögtalare. Fram DLS MS5A, bak DLS R4. Mitt råd vid montering av nya högtalare, åtminstone i en e36 cab är: 1. Gör en ny platta i MDF för högtalarna bak. Mycket enklare än att pilla in grejorna i den ursprungliga plastadaptern. 2. 5,25" högtalaren i kickutrymmet passar bra, ingen adapter behövs. 3. Tweetern som ska sitta i dörren är strulig. Ett alt är att använda det galler som kommer med men det är grått istf svart orig. Avbitare, lim och silikon använde jag men det är ingen optimal lösning. Jag använde original hötalarkablar fram. Att dra nytt själv är EXTREMT puligt då kanalerna går under golvmattan. Bak drog jag nytt, väldigt enkelt. Jag plockade ur den "förstärkare" som satt bakom rygstödet bak på passagerarsidan. Där sitter nu de två filtren för höger fram och bak. Filtren till vänstra sidan ligger under överrullningsskyddets "maskineri" bakom ryggstödet bak på förarsidan. Eftersom jag tänker snickra till en baslåda som får plats under sufflettlådan inklusive montera en 5-kanals förstärkare på lådan så drog jag 3 st lågnivåkablar från bagagelådan, genom skidtunneln, under baksätet och sedan under mittkonsolen fram på passagerarsidan. Det var puligt!! Innan jag fick bort tillräckligt med delar så att jag kunde komma åt att dra dessa feta sladdar under konsolen var mina nagelband borta! Sedan skulle den nya stereon monteras. Gissa om det blir trångt i kassetten med alla sladdar, adaptrar etc. Vill helst inte göra om detta för nu sitter det på plats. Upptäckte för övrigt att telefonen inte hade någon antenn!!!!! Sladden satt snyggt ihopbuntad i ett paket i bagarutrymmet. Köpte en kort magnetantenn på Kjell&Co för 200 vilket gav en kanonbra mottagning. Den sitter fö mot plåten på insidan av bagaget i hörnet vid bakljuset. Originalhögtalarna fram har dubbla talspolar. Detta gör att de även fungerar som HF högtalare till telefonen. Med nya högtalare fungerade det inte. Det var bara telefonen som hördes i högtalarna. Lösningen blev att utnyttja de mellanregisterhögtalare som satt original i dörrarna. Fungerar bra. Den nya stereon verkar inte ha volymanpassning kopplad till hastighet tyvärr, vet inte om det inte finns i moderna stereos???? Hur låter det då?? Jo ganska bra tycker jag, särskilt impad är jag av det bakre systemet. Med 2 st 10" basar i en låda och en bra 5-kanals förstärkare förhoppningsvis ännu bättre. Detta ska jag låta SLS i Norrköping montera och samtidigt kalibrera hela systemet. Det var där jag köpte högtalarna, billigt och bra service. Jag återkommer med en rapport om det slutliga resultat framåt juli. PS Har en CD stereo till salu om någon är intresserad, skicka ett PM /Touchdown | |
|
Några bilder på projektet? Är det en original CD? Jag har oxå bandaren, används inte alls, har ju även växlare så det är lugnt men kan ju vara kul att byta skiva under körning kanske. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Jag har lite bilder som jag kan lägga upp. Det är original CD, art nr är 6512-6 909 884. /Touchdown |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.