AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.319

Byta eller laga stötfångaren?

Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
HEj!

Någon på en parkering i stan körde in i min bak o smet (mindre märken). Personen måste varit full då han hade mkt utrymme framför samt att han har inte rattat ut alls utan kört in med hela sin front i min bak. Detta var utanför ett reggie-ställe nära Aladinn vid norrabantorget i sthlm, inte dirkt väluppfostrade folk som hänger på detta reggiehak.

Till saken, jag lämnade bilen för en inspetion på BMW, plåtkillen konstaterar att man tidigare lagat stötfångaren med spackel då det syntes i sprickbildningen. Jag frågade honom om man byter eller lagar den?

Han nämnde att försäkringbolagen brukar inte ge dem "ok" på att byta den utan han ville nog helst laga den. Jag frågade om det är en spricka i plasten ska man inte byta den då? ...går väl inte o laga me spackel? ...då sa han att man nog bör byta då, men svaret var inte så solklart.

För man låter det konstigt om man spacklar en kofongare? Varför? Spackla en buckla i plåt borde ju gå, men i plast?? Vilket typ av skada gör att man spacklar i plast? ...i plast blir det väl bara sprickor, inte bucklor?

Vad kan man begära? ...jag betlar ju självrik på 2,200kr o vill få det seriöst lagat.

ji
511
jimmye
Porsche 997 4S Cab - 10
SÅLDA:
C63 AMG Designo - 10
X6 3.5D Silver - 09
E90 320dM spacegrå -09
Z4M Roadster Imola -07
E90 320dM Röd -08
E46 M3 Phoenixgul -02
e30 318is -90
E46 320i -99
E46 330ciM -02
hej!
Jo det blir "bucklor" eller avtryck i plast. Tex efter krockbalken eller annat som sitter bakom plasten. Detta laga oftast genom smältning eller någon form av spackel.

Resultatet brukar bli jättebra om det är någon kunnig! men självklart vore en sprillans att rekommendera!

mvh.
Oavsett det är plåt eller plast så är det ju inte bara att spackla..

Först riktar man plåt/plasten.

Har plasten spruckit så löder/svetsar man ihop den, värmer ut ev bucklor.

Sen spacklar man så lite det bara går.

Då en ny fångare är dyrt så vill ofta förs bolagen att befintliga delar ska lagas, men går det inte så går det inte..

MVH/
Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
tack för svar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.