AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.443

Villken motorolja till 320 E46

Sida 2 av 2
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Kolla precis med BMW verksta och de kör med Castrol 0w30, alltså Castrol SLX. Har även läst på lite om vad alla dessa koder betyder. T.ex. 0w30, betyder att oljan behåller sin viskositet mellan -45c och +45 (tror jag att det var). 5w40 är mellan -35 kanske och +50 grader. Om jag förståt det hela rätt, så ju bredare viskositet desto dyrare olja. Det viktigaste är att det är helsyntet.
Frågade även om detta med att byta olja mellan service intervallerna och verkstadschefen sa att det var som att kasta pengarna i sjön. Många andra jag pratat med om detta säger det samma, bortslängda pengar, det gör varken till eller från.
Men om man nu ska byta olja, så är det väl viktigare att man byter på grund av att man kör för lite och inte på grund av att man kör väldigt mycket, eller?
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
dallev79 > Viskositetssiffrorna anger hur tjock oljan är vid en referenstemperatur, 0W-30 har viskositeten 0W när den är "kall" och 30 när den är "varm", 5W-40 har 5W när den är kall och är alltså tjockare än 0W och så vidare. En 5W-50 är alltså lika tjock som en 5W-40 när det är kallt men mindre tunn när den är varm.

En olja är inte olikt annan flytande materia (eller fast för den delen också), den ändrar alltså viskositet med temperatur. Tunnare när den blir varmare och tjockare när den kyls ner.

Bredare viskositet betyder inte alls dyrare olja.
Välj viskositet efter vad instruktionsboken rekommenderar, kvalitetsklassningen (API-SL, SM eller BMW-LL00/LL04 osv.) ska vara så hög som möjligt.

Byta olja mellan de ordinarie intervallerna anser jag bara är av godo. Man vet att oljan är fräsch när man gasar. Jag byter var 500:e mil oavsett körsätt, dock minst 2 gånger om året.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
di
9
dimi
320 M Sport sedan -04
Jepp! Stämmer bra det, det står i boken villken kvalite oljan ska ha, så det går och hitta motorolja av annat märke än Castrol som uppfyller BMW standart.

M-Power!
wi
172
wigerup
F30 320d 2017
Genom alla dessa år jag kört har jag lärt mig 2 saker om motoroljor. Det är riktigt vad som sagts ovan om viskositet. Att verkstäderna säger att det är oviktigt om man byter olja mellan intervallerna är synnerligen betänkligt. En tumregel är ju om man ser att oljan är svart, och man har kört mycket stadskörning är definitivt ett oljebyte mellan kortare intervaller att starkt rekommendera, det är min självklara uppfattning. Det har jag dessutom för länge sedan lärt mig av en kompis som var tekniker på Motormännens. Otaliga är dom diskussioner om dessa oljor. Andra tumregeln är om biltillverkaren rekommenderar helsyntet så skall man ha det och inte blanda med annat, sen vilket märke eller viskositet man har är marginellt. Valvoline är proffs på motorolja och också en av dom äldsta tillverkarna.
Jag har en BMW 318i 2003 års modell och har gått 3900mil. Jag har bytt olja och kör med Castrol 5-40 helsyntet (GTX). Funderar också på att byta olja i växellådan till ATF transmission olja. Är lite skeptisk till s.k longlife olja (LL), men det är kanske åldern!!
MVH
Björn
di
9
dimi
320 M Sport sedan -04
Bytte olja i helgen, det blev Valvoline 5-30 som var godkänt av BMW som LL01. Nu e det bara o köra på!
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Eftersom tillverkarna vill göra det hela till en hel vetenskap så måste jag råd-fråga.

Oljenivån är på minimum men oljelampan lyser inte. Personligen känner jag att det vore bra att fylla på lite men vet inte vad det är för olja som redan finns i bilen.(nyinköpt bil) Är det någon fara att blanda olika märken om man håller sig till dem märkerna och koderna som är godkända av BMW.

Amatör som man är så åkte jag runt till olika mackar och trodde jag skulle hitta Castrol, nu vet jag bättre. Fö så der oljan ljus och fin ut och har 4 gröna markeringar kvar innan service så oljebyte känns lite "over kill".

Några förslag?

Mvh
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det spelar ingen roll egentligen, alla syntetiska oljor av bättre kvalitet är blandbara med varandra.

Men om det känns bättre, så kan du alltid ringa det företaget som servat bilen sist (kolla serviceboken) och fråga vad de använder för olja.

__
Bilblogg:
Länk
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag köpte idag en liter olja för 179 kr. Det är skillnad på priser jämfört med denna sajt: Länk
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Det fick bli Shells 5W40. Kan Ferrari köra på den så kan min z3:a också göra det.
Aq
2
Aquarius
320i Touring -98
Tjenare grabbar!
Vad gäller syntetisk motorolja till BMW så kan ni köpa vilken som helst, bara den håller specificerad klassning. Allt snack om fabrikat hit och dit är överkurs, det är väl inte många ev er som kör STCC, rally eller Formel 1, eller? Jag pratade med reservdelar på BMW i Danderyd och de bekräftar detta. Det går lika bra att handla syntetolja på COOP FORUM för en spottstyver, bara klassningen finns där och det gör den! En 5W-30 eller 5W-40 duger bra i Sverige. Ska du köra i Sibirien kan du kanske välja en 0W-40 och bär det av mot Sahara eller Saudiarabien kan du ju kosta på dig en 5W-50 eller högre. Släng inte pengarna i sjön, glöm inte att fabrikanterna gärna rider på myten om nödvändigheten av dyra och speciella oljor till just din bil. De tjänar pengar och du förlorar motsvarande, lägg pengarna på styling och bra däck istället!
Ha en skön BMW-sommar!

Bulldozer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.