AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.210

Bila genom Tyskland - sevärdheter?

Njuren
Hej! Tänkte köra på lång tur ner till italien genom Tyskland. Ska stanna en natt i wittingen hos släkten för att sedan fara vidare.

Flickan ska med så de blir inte bara kolla feta bilhallar, ringen osv, blir en tripp genom Romantiska vägen oxo ;)

Men önska åndå tips på tex museum och andra bil relaterade sevärdheter man kan stanna upp o kika på. Finns det fabriker man kan få titta in hos?

Tack på förhand och glas sommar mvh

Pergamonmuséet i Berlin är ett fullkomligt måste om du är i området (och inte tycker illa om gamla saker). Jag har som program att alltid besöka det när jag är i Berlin. Låter skittufft, men jag har bara varit där två gånger. :)

Mvh
Mikael
Äsch en till. Kölner Dom är ett annat måste. Staden är inte så mycket att ha, men Katedralen är det.
Skulle du befinna dig i västra delarna är Aachen ett skojsigt besök iom att delar av Karl den stores (Frankernas konung) finns kvar.
Så något som jag aldrig haft tillfälle att besöka men som sedan många år står mycket högt på vill selistan (var i närheten med en tjurskalle som bara skulle se bilar och missade det då): Trier. Var periodvis huvudstad i romarriket och Porta Nigra, ett palast och lite annat finns kvar sedan dess.
Kul länk om man gillar slott och borgar: Länk

Mvh
Mikael
Njuren
Tack mikaelo det gick fort, slott och borgar är verkligen ngt för mig! Hur är det med vandrarhem och så? Är det "drop in" som gäller?

Jag har aldrig bott i ett tyskt vandrarhem så därom vet jag intet. I Salzburg var det dock inget problem så länge de har sovplatser. Däremot har jag vid tillfälle övernattat på tyska hotell och motell och priserna är moderata och kvaliteten hög för att inte tala om de bombastiska frukostarna som ensamma är värda priset. Försök lämna Autobahn så hittar du massor med ställen. Jag minns tyvärr inte vad mina hetat men jag har testat i de delar av landet som tidigare var BRD resp. DDR (efter återföreningen) och var nöjd.

Mvh
Mikael
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Vänster filen på autobahn är en sevärdighet ;-)

Av BMW relaterat kan jag rekomendera fabriken i Dingolfing, mycket spännande. Om du gillar VW/Audi koncernes märken är Autostadt väldigt trevligt!

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Reeperbahn ;)

Personligen tycker jag Tyskland bara är ett ständigt nötande tills man kommer till Schweiz, Österike, Italien etc... Så jag håller med Sim där!

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Boendetips: Jag brukar alltid svänga av autobahn och åka in i byarna som ligger några kilometer bort från autobahn. Där finns allt som oftast trevliga o billiga boenden på gasthof. Har bott så billigt som 15€ med frukost per person. Men snittpriset brukar vara ca 25€ per person. Mycket trevligare än dyra och tråkiga motell längs autobahn.

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.