|
|
|
|---|---|
Transocean |
Jag får silentblocket inte till att bottna. Det fattas ynka 2 cm. Har försökt med domkraft, biltemas största polygrip och med en slägga. När jag hamrade loss med släggan hände ingenting annat än att en liten spricka dök upp i aluminiumsstommen. För att inte spräcka hela fanskapet slutade jag att slå med släggan och satte den genomgående bulten på sin plats, monterade "armen", hjulet och körde en sväng i hopp att silentblocket faller på sin plats när bakaxeln rör sig. Men nej Använde tydligtvis för lite "glidmedel" vid montering av det nya blocket, har i efterhand sprutat stora mändger av diskmedel och babyolja men det verkar va för sent. Har inga avdragare, hydrauliska press eller andra verktyg, inte lift heller... Tips uppskattas!!! Juha |
|
Med en garagedomkraft o en kedja som jag la runt både balk o domkraft så pressade jag in mina silentblock funkade perfekt. //Morgan |
|
|
Med en garagedomkraft o en kedja som jag la runt både balk o domkraft så pressade jag in mina silentblock funkade perfekt. //Morgan |
|
Transocean |
Ok. Kan du förklara lite närmare ?Är tanken bakom det hela att kedjan hindrar balken att åka uppåt och domkraften på så sätt pressar in bussningen? Jag har nämnligen tryckt upp balken med en domkraft och låst den i översta läge och därefter med en annan domkraft tryckt på bussningen utan resultat. Juha |
| Tanken som Morgan hade var nog att ha kedjan runt balk och under domkraft för att hindra att bilen lyfts. Detta blir som en press. | |
|
Sorry, har varit på semester en vecka, men som Fredrik Svempa skriver var det så jag menade. //Morgan |
|
|
Jag bytte också mina silentblock i veckan, och stötte på samma problem som dig. 1 cm kvar på ena sidan, 2 cm på andra. harprövat med allt jag kommer på men dom rör sig inte. Så nu har jag bokat tid på bmw verkstad. de ska haför j 900spänn obbet men det måste ju göras.... [Att kalla någonting för idiotsäkert är att underskatta idioternas genialitet!] |
|
|
Ta en gängad stång som passar i silentblocket, Gör ett lock med en svetsad mutter på som håller samma gänga, tror det var m10-12. Svetsa fast en mutter på stången och dra dit den. Smörj stången rikligt under jobbet annars skär den. Tror att det var så jag gjorde Stugan5 |
|
|
Skicka ett email så skickar jag bilder på mitt hemmagjorda verktyg som fungerar hyfsat bra. (Jag skickar till alla som vill ha) Stugan5@telia.com Stugan5 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.