AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
819

M30 med värmeproblem

if
92
ifredda
E61 525d Touring LCI -07
Har en 735 med M30 som har börjat att vandra upp emot rött på tempen, känner på inloppsslangen till kylaren att den blir mycket varm medans utloppsslangen förblir kall (den högra sett från förarplats), kan även uppstå ett vist "remtjut" då bilen startas kall. Ingen värme tycks komma från värmepaket trots att bilen är varm. Var ska jag börja leta? termostat, vattenpupmp, stopp i kylaren eller bara en dålig rem?
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
till att börja med termostaten,byt remmen för vattenp...
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Med huven öppen kollar du helt enkelt om vattanpmpen och fläkten snurrar som dom ska. Ett vanligt problen när dom blir för varma är att viskokopplingen till fläkten börjar bli dålig.

Kärleken:
Länk
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Enligt vad du skriver i texten låter det som två problem. Det ena är termostaten eftersom utloppsslangen är "kall", det andra är värmeventilen till kupevärmen eftersom inloppet till kupevärmen tas i bakkant på M30 på höger sida (i körriktningen).
Har också värmeproblem med min 728i som du kan läsa om här: Länk Kan kanske vara till någon nytta.
Men börja med det enklaste och billigaste, lufta! Det är det första jag skulle göra i ditt fall är att lufta kylssystemet, i uppförsbacke för att få ut eventuell luft ur värmepaketet också. Med full värme i kupén och motorn genomvarm!
if
92
ifredda
E61 525d Touring LCI -07
Stort tack för hjälpen än så länge, ny vattenpump och termostat är på plats, men då kom nästa problem nu när jag ska byta remmarna. Hittar inga "spännrullar" till de undre servo och ac remmarna. Hur lyckas jag få dessa slaka?
Paap Reeder
... på en M30 flyttar man väl gen, servo och AC på "klassiskt vis" varvid remmen spänns.

MVH /// Paap R
if
92
ifredda
E61 525d Touring LCI -07
Nu är temperaturen i motorn stabil!, återstår problemet med remmarna, vattenpumps och generatorremmen är ju lätt att byta men hur får jag av servo och acremmen (hittar ingen juster/spännskruv) vilket krävas för att kunna byta vattenpumps/generatorremmen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.