|
|
|
|---|---|
|
sen jag monterade basar och slutsteg så har jag fått störningar på radion, provade att koppla ur steget då låter det perfekt. steg och kondingar ligger bakom sätena framför reservhjulet, där går endel antennkablar ser det ut som. Men jag vill veta exakt vilken väg antennkabeln tar, och var man kan dela den för att dra den nån annanstans. det är väl antennen till radion som sitter på vänster sida? sen har jag läst om antennförstärkare, var sitter den? det lustiga var att jag provade skruva bort antennen utifrån, men det påverkade inte ljudet allt, mycket lustigt. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] | |
|
Skulle tro att din antenn förstärkare sitter innanför klädseln på C-Stolpen på vänstersida,antennen du har på bilen är inte den för Mobiltelefonen ??? Sätt dig i baksätet på vänster sida ta lös klädseln på C-stolpen,där siter nog din lilla dosa. Kan även sitta under där du har reservhjulet. |
|
|
jag letade där, men hittade inget, kanske längre fram, jag letade bara precis bakom hjulhuset. tror telefon antennen är på höger sida, där är även huvudenheten till telefonen.. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Radioantennen sitter i vänsterbakruta. Antennförstärkaren ser du om du öppnar luckan på vänster sida i skuffen och kollar in mot ryggstödet uppåt. Ficklampa rekomenderas. Länk Mvh. Micke Olsson |
|
|
jaha, så dom 2 antennerna jag ahr används alltså inte? jag har en på varje sida. och den är en liten plast box där uppe där du beskriver, det kanske är den då.. kan man dela nån kontakt där så man kan dra om kablarna nån annanstans? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
nu börjar jag bli irriterad, har provat dra om kabeln för att inte få störningar, men det hjälper inte, när slutsteget är igång så blir det skit. dessutom så funkar vissa kanaler bättre utan antenn förstärkaren inkopplad, mycket skumt kan det vara något med jordningen? jag fattar ingenting. HJÄLP!!! [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Ingen risk att steget stör radion eller dess antennkabel, du kan lugnt lämna kabeln ifred. Du bör däremot kolla så att 12V finns till antennförstärkaren (oftast vit kabel), det är samma spänning (remote) som startar slutsteget. Kanske du har "lyckats" koppla loss kabeln som matar antennförstärkaren när slutsteget kopplades in FP |
|
|
Möjligen har du ett så dåligt skärmat slutsteg så att övertoner från DC-DC omvandlaren (fyrkantvåg) går upp i MHz-områdena och på så sätt stör ut mottagningen. FP |
|
|
alla kablar till antenn förstärkare är bra, har provat koppla bort och då blir det skillnad. och det är steget eller kondingarna som stör, för när jag kopplar ut remote kabeln frän steget så blir det bra, men det låter inte när man spelar lågt, bara när man skryvar upp då det drar lite ström. steget är ett kicker zr 1000, ingen aning om dom är dåligt avskärmade. kondingarna är en dls 1,0 och en system one 1,5 [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Och det spelar OK med t.ex CD? Ett sätt att kolla om det kommer störningar på FM-bandet från bilen är att ta en liten transistorradio, ställa in en svag station, hålla i närheten av steget och lyssna i radion samtidigt som du drar på lite effekt på slutsteget. Alternativt koppla in en tillfällig annan antenn på bilstereon och göra samma test. Om allt är OK då så är det rutantennen inkl. förstärkare som inte lirar ihop med den nya utrustningen. Kanske spänningsfall när steget drar ström? Ingen skillnad om generatorn laddar? FP |
|
|
kan färstärkare vara så kännslig för spänningsfall då? det är inte mycket ström det behöver dra... mätaren kanske flyttar sig 0,3V när man hör det.. ska prova det du skrev med separat radio... ja, cd låter bra. har provat både med motorn igång med.. kan det tin vara så att steget stör antennen då? att det skapar ett magnetfält? för när man står utanför bilen vid rutan så blir det ju typ radioskugga. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Det där sista känner jag oxå igen. Radioskugga. Har samma problem i min bil. Jag hittade en bra sida för dom som är jävliga på elschema och engelska. Länk Länk Mvh. Micke Olsson |
|
|
Radioskugga är det knappast, detta fenomen uppstår oftast inte i mottagarantennens närhet, utan av berg eller stora byggnader. Du kan lika väl skapa en reflektor och få ökad signal om man står "rätt" i närheten av antennen. Magnetfält? Nej, ingen risk. Jag lutar nog åt störningar i radiospektrat (88-108 Mhz), men verkar rätt långsökt ändå. Hur låter det? Bara svag brusig mottagning eller "extra" ljud typ pip eller brum?? Går "störningen" i takt med tal och musik och mera vid högre volym? Ett spänningsfall på mindre än en volt borde inte påverka antennförstärkarens funktion alls. FP |
|
|
det märks på så sätt att det brusar i takt till basen. precis som om det vore välldigt dålig mottagning, men bara när det är bas. och jag behöver inte spela alls högt, utan normal ljudnivå som man har när man kör bil, det hörs även då, men mycket mindre givetvis.. men det är inga sånna störningar som pip eller att det brummar, bara brus. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.