|
|
|
|---|---|
|
Min navi visar fel, den kan visa att jag är ute i sjön och kör ibland eller långt ute i skogen. Går det att nollställa den eller vad är det för fel på den. Skivan som sitter i är från 05, den är visserligen inte helt ny men den borde inte visa så fel för det. Tack på förhand, Fredrik | |
|
hej, få du kontakt med satiliter? du kan ha prodlem med din GPS antenn eller GPS modulen |
|
|
Jag tror det, ibland hoppar den fram och tillbaka som om den vore full, men den är aldrig på rätt ställe. Bilen jag har är ju en tysk import så instruktionsbokenär ju på tyska så jag fattar ju inget. |
|
|
hej ring mig på 0708956008 |
|
| Hej!Jag har råkat ut för samma sak någon dag när det har varit varmt väder. Funkar bra igen när det blir svalare. | |
|
Min är så jämt. Nu har ringt min lokala bmw service här och frågat om dom kan koppla upp deras dator på min bil och se om dom kan se några fel på min navigator, men dom sa att dom inte kunde se det med deras dator. Då undrar jag hur jag ska göra, jag kan ju inte köpa massa nya delar och prova. |
|
|
Kontrollera antalet satelliter i servicemenyn. Den nås genom att gå in i menyn "set" och sedan trycka samt hålla "menu" intryckt i 8 sekunder |
|
|
Min version är nog för gammal tror jag för det fungerar inte för mig, det kvittar hur länge jag håller in knappen det händer inget ändå. Vad jag har förståt så hittar han en satellit ibland två men aldrig fler. En kille på forumet sa att det blir en vit prick uppe i rutan med jordgloben för varje satellit han hittar och hittar han minst tre så står det gps med blå text i rutan också, det har aldrig hänt på min så nått fel är det ju nån stans. |
|
|
Okej, då har ni för gammal programvara i navigatorn, prova att uppdatera operativsystemet i den samt att eventuellt skaffa en ny kartskiva. Operativsystemet kan man tanka ner på nätet och göra en egen skiva av om man vill/vågar. |
|
| Obs, vissa äldre navigatorversioner kräver att nyckeln står i radioläge, dvs läget när radi/navigator sätts på men inte strålkastare mm. | |
|
Hur uppdaterar man operativsystemet? Skivan som sitter i från 05, jag prova en skiva från 07 men det fungera inte bättre för det. Om GPS mottagaren är trasig så borde den väl inte hitta nån satellit alls eller kan den hitta nån ändå. |
|
|
Var kan jag hitta uppdateringar till operativsystemet på internet?? |
|
|
Det har i vissa fall hänt att de riktigt gamla gpsantennerna har gått sönder, de är ej dyra att köpa (ca 250-350:-), men somsagt prova uppdatering av OSet först och kolla hur många satelliter samt vilken S/N ratio de har i servicemenyn. Här kan ni ladda ner OSet. Länk /Andy |
|
|
Vilken version ska jag ha? V26 V27 V27.1 V28 |
|
|
Det spelar ingen roll för din del eftersom sista OSet för MK1 (vilket du har om du inte bytt ut din navläsare till ngt nyare) finns med i alla versioner du nämnt. Men ta V28 iallafall (det är den jag använt för att uppgradera gamla MK1-MK2or)... V29.1 som är allra nyast verkar dock ha ngn förändring i mjukvaran för de gamla navläsarna. Den har jag tyvärr haft problem med. |
|
|
Hur ska man göra när man uppdaterar? Ska man starta navin och ta ut kartskivan och sätta i den andra eller ska man starta med den andra skivan i? |
|
|
I stora drag det du säger ovan, men läsa mer i forumet om det, jag och andra har skrivit mycket om hur man går till väga vid uppdateringar. |
|
| Finns det någon i skaraborg eller i närheten som kan hjälpa mig att uppdatera min navigator för jag lyckas inte (har tummen mitt i handen när det gäller såna grejer) eller konstatera vad som är fel. Den hittar nästan alltid en satellit ibland två men aldrig fler. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.