|
|
|
|---|---|
|
Hej! Bilen har gått 7400 å det e dags för en oilservice... Hur mkt kostar den på en auktoriserad verkstad samt en vanlig t.e.x mekonomen? Nån som vet? m.v.h Tomas | |
|
Ska lämna in min 318i för oljeservice nu på tisdag. Pris 2014:- på Novation i Uppsala. 320i vill ha mer olja så det blir väl några hundralappar till... |
|
|
En normal oljeservice hos BMW går på ca 2000-2500kr är min erfarenhet. Jag skulle rekommendera dig att göra ett Bilstein Engine Flush, reportage Länk Dels för att du tar bort en massa avlagringar i motorn, dels för att du kommer undan med en lägre kostnad än hos Aukt verkstad på denna lilla servicen. Jag har gjort det och kommer fortsätta göra det emellanåt för att uppnå minimal inre friktion i motorn som gör att den drar mindre bränsle. Länk hittar du en guide till vad det görs. Lycka till! Asken |
|
| Kan förstå poängen med Engine Flush, men finns det nån mening med det på en bil som t.ex. min eller BMW_lovers bil, då dessa är relativt nya och servicen har skötts och de dessutom inte gått speciallt långt. | |
| ja byter inte på auktorisenad verkstad men där jag byter fixas bara BMW bilar... kostar 1000kr med filter arbete å olja....olja som är godkänd för nya m5:an | |
|
Cruser, vad är det för olja du kör med? M-bilar behöver specialoljor som kan vara olämpliga för en vanlig BMW motor. Det är t.ex. betydligt bättre att köra en 328 på en "Vanlig" Castrol SLX LL04 än Castrol TWS som man har till M-bilar. __ Bilblogg: Länk |
|
| nja, de vet jag inte....de är han på verkstaden som sa att den oljan är godkänd för m-bilarna. och jag litar fullständigt på honom.... | |
| Hur mycket mervärde ger eg en fullservad BMW ? Min är det för tillfället men vafan oljebyte borde man ju kunna göra på billigare verkstad och köra Insp I&II på BMW . Eller är det värt att slanta dubbla priset för att ev ge mervärde åt en försäljning senare ? | |
| Nänä,vet du nån annan verkstad som kan fixa de billigare åt dig så ta oljebytet där...en stämpel e lika mycket värt där som på bmw. | |
|
Hej! Jag lämnade in min 518 på Tyska bil på Sveavägen (Stockholm), de tog knappt 1000 spänn har jag för mig, kostar ett par hundra till för en sexcylindrig. Har bra erfarenheter från deras verkstad under flera år. Mvh Fredrik. |
|
|
Har man tänkt behålla bilen kan man göra oljeservicen själv. Byta filter och olja tar mig ca 30 minuter och filtret (orginal) kostar ca 100:- Mobil 1 5w50 kostar (helsyntet) kostar ca 400 kr för 4 liter. Så då blir det billigast. Som jag ser det får man betala väldigt mycket på BMW för en stämpel i boken. Min BMW från 1990 har jag servat själv sedan jag köpte den 1997. Har man en nyare bil bör man serva så att garrantierna fortsätter gälla. När de upphör kan man göra det själv. E |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.