|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag åkte med min 320i Touring E30 -89 med mjuk och fin körning på landsväg.. Plötsligt började bilen tappa kraft och vibrera i hela motorn, man hör att den går på 5-cylindrar och motarbetar sig själv :/ Jag provade att byta tändstift, men felet fortsatte vara där. Bilen var inte för varm utan hade normal arbetstemperatur. VAD kan det vara för fel? Behöver hjälp :) Vill få fart på den till varje pris //MVH Dennis | |
| En vipparm som gått av, lyft ventilkåpan och kolla. | |
|
knackar den mycket ? det kan vara fördelarlocket som är förslitet så att han tappat gnistan på en cylinder ta bort stiftet och kolla om det kommer nån gnista |
|
|
Kan lova att det är en vipparm som gett sig.. Har kört sönder 5 stycken hittils, å alla har visat sig som du beskriver. |
|
W_Lexell |
Det är en vipparm som gått av är 100% på det. |
|
Tack för hjälpen. Har lyft ventilkåpan, det var en vipparm som gått av och hade kilat fast sig bredvid. Kan jag ta ur hela axeln utan att rycka bort toppen? det är vippan längst upp mot huvens sida.. |
|
W_Lexell |
har du fixat det än?? skynda dig så man får se en bmw tuktas thuuur |
|
Jag har råkat ut för precis samma problem nyligen. Tänkte kolla om det är något speciellt att tänka på när man tar bort ventilkåpan? Det var någon som sa att det kommer gå sönder packningar och skit när man gör detta, stämmer det? Jag är uppenbarligen inte så bra på att meka, men så länge det inte är något problem att sätta tillbaks delarna så har jag ju inget att förlora. |
|
|
ventilkåps packningen brukar va i ganska nice material att den inte går sönder.. men vi kan omöjligt säga ifall just din kommer gå sönder.. och det ska gå att byta vippan om det är dem längst ut ja.. gjorde det i somras |
|
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ventilkåpspackningen på M20 (och M30) motorer går sällan/aldrig sönder vid demontering/montering. Däremot tycker jag att den torkar/komprimeras ganska fort och börjar läcka olja lite överallt. Därför kan det vara ett bra tillfälle att byta till en ny (jag tror inte de kostar så mycket). |
|
Jag lyfte av ventilkåpan i morse och hittade en trasig vipparm som ni kan se på bilden: Länk frågan är hur svårt det är att byta den. Om jag förstår det rätt så beror det på vilken det är. I detta fall så är det den som är längst fram till vänster, alltså närmast fronten på bilen. Klarar man att byta den utan att ta av toppen? |
|
|
Antigen vare den eller så vare avgas vippan som gick på min men ja bytte utan att lyfta toppen.. Men ja tror att det blir tight med torped väggen om du inte vinklar motorn? Jag bankade in torped väggen lite så den där pinnen fick mer rum. |
|
|
Jag tänker testa att byta vippan utan att ta bort toppen i alla fall, jag har gjort en mätning och jag tror att jag kan fixa det om jag bankar lite som du beskriver ovan. Men det jag inte riktigt förstår är hur vipparmsaxeln, "pinnen", sitter fast. Finns det möjligtvis någon bra förklaring på detta, typ en manual eller liknande. Jag har sökt högt och lågt på internet men jag hittar inget som förklarar exakt hur man lossar pinnen. |
|
|
den har ett lås nära kamdrevet på insidan av toppen eller hur man ska beskriva det.. en järn "kil" som låser båda "pinnarna" och sen sitter dem oxå fast med vipparms låsen.. haha ingen koll vad allt heter.. jag bankar lite lätt på mina så kommer dem ut sen men det kanske inte är så bra.. |
|
|
Nu har jag lyckats ta bort kilen och de grejorna som håller fast vipparmarna, och jag kan flytta "pinnen" lite om jag bankar/bänder på den, men när jag gjorde det kom jag på att jag inte har någon aning om hur jag ska kunna dra tillbaks pinnen till orginalposition. Den kommer ju sitta mot torpedväggen vilket betyder att jag inte kommer kunna banka på den... Hur ska detta gå till? Dessutom undrar jag om det finns något optimalt läge för kamaxel/vipparmar att sitta i för att pinnen ska kunna röra sig lätt? |
|
|
Stor skruvmejsel borde gå.. Mellan vägg o pinne sen trycka? |
|
| Nu har jag hållit på ett tag men utan att lyckas få pinnen att röra sig mer än några millimeter. Just nu funderar jag på att kapa av skiten och trycka i en ny pinne istället. Är det jättedumt eller? | |
| är den på väg tillbax eller har du inte fått loss den alls? | |
|
det blir juh en del påfrestning för axeln som du försöker få ut när vipparmarna ligger spända mot ventilerna.. snurra motorn så det blir lättare.. o använd olja så den lättare glider Länk |
|
| juste ja.. det glömde jag.. lättare om du släpper lös alla ventiljusteringsexentrarna så att de är öppna max.. | |
|
Vad menar du med ventiljusteringsexcentrar? Alla vippor sitter lösa/ går att flytta på om det är det du menar. Jag har inte fått den att röra sig mer än 3-4 mm. Jag har försökt bända med en kofot, men förutom att torpedväggen viker sig lite så tar motorfästena upp resten av kraften. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.