AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.905

E30 M40 som EJ går på höga varv

Sida 2 av 2
ASA racing
Skulle gissa på en halvdålig bränslepump som ej mäktar att leverera tillräckligt med bränsle vid fullt tryck. (ev, spridarna)
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
ASA RAcing, det är vad jag också tror, pumpen tillsammans med tändkablar, fördelare, spridare, tryckaccamulator, tändspole är de enda sakerna jag inte bytt i bränsle-tändningsväg som kan ha med saken att göra.

Grejen är det att eftersom problemet varierar dvs ibland har varvtalet stannat på 4000rpm och ibland 5500rpm på 2ans växel så lär bör det i första hand vara bränslerelaterat. Med tanke på att min pump inte surrar längre när tändningen vrids om, verkar det högst troligt att den är lite dålig och inte orkar ge fullt tryck vid belastning, för på tomgång är 6000rpm inga problem.
flera har sagt att deras pumpar gett upp vid ca 22000mil vilket min bil har gått nu så det känns logiskt att pumpen inte vill vara med längre.

Bilen är svårstartad varm också, vilket säkerligen hör ihop med det andra och kan vara den där blykulan i pumpen som vill fastna, då mitt gamla bränslefilter hade gått 12000mil och såg riktigt tråkigt ut vilket förmodligen
släppt igenom en del skit in i pumpen.
Kalle känns som att en sliten/risig/trasig kamaxel hade gett lite större sympton? min bil går klockrent upp till 4000 o då menar jag förvånads värt bra för o 110hk. Tror att den skulle gå ganska pissigt om kamaxel var knas?

Rätta mig om ja har fel.
En bil med kass kamaxel borde kunna gå hyfsat på de lägre varvtalen - då behöver ju ändå inte ventilerna öppna hela vägen förmodar jag.

Nåja, det här med bränslepump låter inte otroligt. Min touring har också gått exakt 22 000 mil!

KH

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Exakt Kalle, det finns ju så många symptom som är kopplat till pumpen, trögstartad varm, varvar inte ur.

Jag har också lite problem med att om jag fiskör vid växling från 1an till 2ans växel så händer ingenting även om jag ger lite mer gas och plötsligt kommer effekten lite fördröjd med ett litet ryck. Kan ju vara ganska normalt, men känns ändå som pumprelaterat/bränsletillförselproblem.

Funderar även kring tryckregulatorn, vad ger den för symptom när den är dålig?
Ingen som kommit någonvart i mekandet?

Mvh,
Kalle
___
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Vad hände med Miche'l, fick han ordning på bilen?

Jag kan konstatera att min pump aktiveras inte när tändningen slås på, vad kan det bero på? Men när man vrider igång bilen så går den igång på 1710 sekund och snabbare desto kallare det är. Vid varmt väder kan man få sega i 2-3sekunder. Har ni andra detta problem i kombination med oviljan att varva ur?
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
1/10 sekund skulle det vara!!
Nej, min kärra startar jämt utan någon som helst fördröjning med soppapumpen vad jag märkt.

Mvh,
Kalle
___
Okej, var 2 polare som skaffade e30 med m40 som vinterbil och båda hadde samma problem. Efter jag bytt vattentempgivare till insprutningen på båda 2 funkar bilen klockrent. Sjukt snålt går dom oxå.

Spännande!!!

Var det enkelt att byta?

Mvh,
Kalle
___
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
min var också svårstartad.
Kalle:

Svår å svår, har du en lång,,, hmm vare de 19mm hylsa (minns inte) borde de gå lätt. Ta loss luftbälgen, lura in rakt under spjället ser du en givare me blå kontakt. Eftersom jag dock inte hadde någon vetig hylsa tog jag bort stödet till insuget. Van meckare gör de på en halv timme.

js_snicke,

Kanon, tack för tipset - värt ett försök (fastän min mekarvana är under all kritik) :-)

Mvh,
Kalle
___
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag har bytt min tempgivare och ingen skillnad märktes tyvärr.

Jag är helt 100% säker på att detta problem med att bilen inte vill varva ut beror på bensinpumpen i de flesta fall. Om man lyssnar på folk så har många bytt endast pumpen och blivit av med problemet.

Är det någon mer som INTE hör sin pump vina igång när tändningen slås på?
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Hej
Jag har en jobbarkompis som hade liknande problem med en passat som inte varvade över 5000varv, felet på den var att kamremmen var en kugg fel efter byte så att tändningen inte kunde justera sig över 5000varv.

Min kärra gick likadant före som efter kamremsbytet... och som sagt... motorn KAN varva ur, men bara på vid låg belastning. Annars var det en inte helt oäven gissning :)

Mvh,
Kalle
___
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Min bil gick så med både gamla och nya kamremmen och båda är bytta av kunniga så det känns omöjligt. Dessutom är det inte möjligt att varva ur i friläge om kamremmen skulle sitta fel.

Nej, det är soppapumpen anser jag, synd att en ny kostar ca 2500kr, i damnark på KOED.com kostar en ny sådan ca 900kr och frakten är max 600kr, vi borde gå ihop och beställa :-) om nu pumpen är boven?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.