AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.906

E30 M40 som EJ går på höga varv

Sida 1 av 2
Mi
345
Michél
E87 118d -08
Hej!

Har efter 2 veckor med min 318i 89:a blivit mer medveten om ett fel (som dock funnits ett tag) och behöver nu vägledning om det är tänd-/bränslefel som gör symtomen.

Felet:

Vid 140-150 km/h och varvtalet kring 4-4500 rpm (dock gäller det samtliga gånger varvtalet når dit) går motorn in i en vägg,bluddrar ordentligt och gör så att motorn vibrerar enormt.

Tändningsfel KÄNNS det som,så i min iver att lösa felet kontrollerade jag tändkablarna. Jovisst,fjärde tändkabeln var skadad i anslutningen/isoleringen så då tänkte jag att det eventuellt blev överslag.

Sagt och gjort,nya tändkablar inhandlades och monterades. Började med att enbart byta den fjärde kabeln och provkörde en sväng. Motorn gick PERFEKT på höga varv!

Då jag kom tillbaka hem bytte jag de resterande 3 och vad händer? Samma fel återvänder.

Vid tändkablarna hittade jag en sensor som inte satt monterad,ser ut som att tändkabeln ska föras igenom den och att den ska mäta pulserna kabeln får. Vad för sensor är det? Sladden till den försvinner in bakom fördelaren.

Nu till det smått komiska till råga på allt:

När man kommer in i den väggen i 140-150 km/h och motorn bluddrar,så kan man ligga på 2/4-3/4-delsgas så att bilen precis håller hastigheten. Efter 10-15 sekunder försvinner bluddrandet och bilen går PERFEKT så länge gasen hålls nertryckt.

Släpps gasen upp och man ger gaspådrag igen svarar bilen med kraftigt bluddrande/vibrerande. Det när farten trots allt är 190 km/h och gasen släpps upp för en tiondel.

Idag under ett ögonblick gick det perfekt att varva ur 3:an och 4:an då jag testade lite teorier,efter det bluddrade det för fullt igen.

Har kontrollerat luftfilter,tändkablar samt testat bränslebyten utan resultat.

Tilläggas kan att förbrukningen ligger aningen högt,vid 120 km/h är det svårt att få ner snittmätaren under 0,9-1 liter/milen.

Hjälp,någon?

Behövs det mer info/film får ni skrika till!
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Låter typiskt som trasig luftmängdmätare.
Mi
345
Michél
E87 118d -08
Så då borde jag kunna utesluta tändproblem/soppaproblem?

Nåväl,bränslefiltret ska bytas ut.

LMM kan även påverka förbrukningen en del?

Jag fortsatte mitt sökande idag,märkte att bränslepumpen hade en 15A-säkring i säkringsboxen istället för 7,5A som ska sitta. Har bytt säkring till en korrekt.

Bilen går som vanligt,började dock gå på höga varv ett tag så jag undrar ibland...

Tack Isåkaren för tipset,jag ska se om jag kan hitta en lämplig LMM!
hur gick de med bilen? har samma problem på min just nu funderar över vad det, kom du fram till nått?
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Miche'l, jag bytte LMM men utan resultat! men högre säkring lär inte påverka din bränslepump, utan vore det tvärt om kunde det vara problemet.

Är din bil svårtstartad ibland?

min är ju det om det är varmt +20 och uppåt eller om man väntar 1-2h efter att man kört med bilen så får man nöta i 3-5sekunder.

För mig känns problemet som om bränslet får för lite tryck, dvs någon regulator som inte ger rätt tryck.
Jag tycker det låter som om kamaxeln är slut, är inte det ett rimligt antagande?

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Skall utvevckla... min touring har exakt samma symptom, börjar bluddra och vibrera vid 140-150km/h men den orkar inte varva ut på några andra växlar än ettan, och redan där är det med viss ansträning. Vidare så tickar motorn friskt.

Jag har enda sedan jag köpte den tagit för givet att detta berott nedsliten kamaxel, med följden att ventilerna inte lyfts ordentligt vid fullt gaspådrag.

Vore ju super om det är något enklare fel :)

Mvh,
Kalle
___
Det är så de brukar bete sig vid kass kamaxel.
Går inte att dra upp över 4-4500varv. Kan gå att smyga upp lite längre.

Vanligt på M40.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag hade samma fel på en M40 med bra kamaxel. Trodde själv att det berodde på luftmängdsmätaren och skaffade ny sådan. Hann tyvärr inte kolla upp det innan jag avyttrade bilen. Jag vet alltså inte vad det var för fel men visste även att det inte var kamaxeln.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
min 316i med m40 motorn hade samma symptom. tror som kalle att det var kamaxeln som var dålig.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Min vibrerar aldrig utan stryps bara efter 4-4500rpm. kan tillägga att kammen ser nästan ny ut och motorn tickar inget alls, så i mitt fall är det
alltså inte kamaxeln!

Det här verkar mycket svårlöst, då jag själv bytt eller kontrollerat det mesta som har med detta problem att göra. Jag trodde tidigare att det INTE kunde vara av elektrisk karaktär då bilen går att varva upp fullt på tomgång, men
vissa personer säger att det kan vara det, tex dåliga tändkablar som inte
orkar vid fullbelastat läge samt fördelardosan, vilket de hade bytt i vissa fall och blivit av med problemet?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
I mitt fall varvade den ur på tomgång och de lägre växlarna. På trean började den strypas vid c:a 4500 varv. Om jag släppte gasen och försiktigt ökade sedan så fick man, sakta men säkert, upp varvtalet till max.varv.

/Mats

**BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Extremt mätkligt detta!

Mvh,
Kalle
___
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Om bilen går bra ibland kan ju kamaxeln uteslutas,prova o koppla ur lamban,skramlar katten?(löst innehåll),gör ren vevaxelgivaren,hur ser stiften ut.
Mina går som tåget eller nåja så bra en 316 kan göra.

Mvh/Micke Lindberg
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Ska tillägga att jag bytt till sportsystem och kollade katten med ficklampa, den såg fin ut inuti och inget skrammel när man slog på den. Mina tändstift är bytta och de gamla såg ganska fina ut dessutom, vevaxelgivaren är rengjord. Allt detta + mycket mer är kollat och bilen vägrar varva över ca 4500rpm, det går om man ligger kvar så hackar den sig förbi men så ska det ju inte vara.

Mina avgasvärden vid besiktningen var kanonbra, Co-halt på 0.5 av 3.5 tillåtna, är det lite för lågt kanske?

Som sagt bränslepump, spridare, tryckregulator, tändkablar ej kollade eller
bytta eller kollade, och så mycket annat borde inte kunna ställa till problemen tycker jag. Som sagt så varierar min strypning lite, gick att dra till ca 6000rpm på 2an förut, men nu ibland ca 4000rpm, men oftast 4500rpm.
ingen som hittat nån lösning?
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Exakt, frågar mig samma sak, men har hitat flera liknande problem som diskuteras i andra trådar.
Ingen som varit med bilen på bmw ?
Jag tror fortfarande på kamaxeln ;)

Mvh,
Kalle
___
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Allvarligt om kamaxeln ser nästintill ny ut när man lyfter på ventilkåpan och motorn tickar 0, hur kan då kamaxeln vara defekt?
Det kan jag inte svara på, men ur mitt perspektiv så måste det vara ett rent mekaniskt fel. Något som gör att motorn inte orkar dra vid full belastning, dvs full gas på höga växlar. Men jag är ingen expert.

Mvh,
Kalle
___
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.