AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.437

2 liter olja på 2 veckor, vart försvinner all olja?

Fr
10
Fredrik W.B
520i Touring
Hejsan idag efter jag hade kört i 30 min började motorn knacka jag svängde genast av vid tillfälle och kollade oljan. Det var helt tomt! Samt olja lampan inne i Coupen lös inte? Så jag tog mig till närmaste mack och fyllde på med 2 liter olja.. Sen lät den stå i 30 min .Efter det så startade jag den och lät den gå på tomgång en stund.Men det rolig var att jag fyllde på för 2 veckor sedan med olja! Jag ser inga fläckar underbilen eller inga spår av olja i Kylsystemet?

Kan någon förklara varför oljan bara (dunstar bort) och om min motor har tagit större skador?

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Olja kan inte dunsta bort utan antingen kommer oljan in till förbränningsutrymmet (t.ex. genom kolvringarna om de är slitna) och brinner upp och försvinner ut via avgaserna, eller så försvinner oljan ut i kylsystemet via toppen eller topplockspackningen eller så läcker oljan ut från motorn på något ställe.

Förbränns oljan så ryker det oftast blått från bilen.

Hamnar oljan i kylsystemet så bildas ett gräddigt skum som samlas i expansionskärl med mera.

Vi oljeläckage så hittar man droppar under bilen, i motorrummet eller i stiftbrunnarna.

Hur långt har du hunnit köra på dessa 2 veckor?

__
Bilblogg:
Länk
Fr
10
Fredrik W.B
520i Touring
Jag har faktiskt kört en läng körning mellan GBG och örebro . Har kört ca 120 mil.Men oljan ska inte försvinna bara så enligt mig iaf. Tack för ett förstående svar Mugge.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
1 liter olja / 100 mil är vad BMW anser är gränsen för onormal oljeförbrukning om inte minnet sviker mig. Det finns inlägg om detta på forumet.

Är det en nyinköpt bil eller har du haft den länge?
Hur såg avgasvärdena ut på senaste besiktningen?

__
Bilblogg:
Länk
Fr
10
Fredrik W.B
520i Touring
Nyinköpt min förstabil.Jag ska kolla upp det med avgasvärderna,Den besiktigades i feb.

MVH
hr
63
hrb
518i-90
Hej!
Kolla på oljetryckskontakten om den läcker jag har haft det felet i går och det är tydligen ett vanligt fel och den kostar inte över 100:-
Starta motorn och inspektera kontakten det kan komma en tunn stråle
Hans

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.