|
|
|
|---|---|
|
hej! lite bakgrund för att förstå mitt tidigare bekymmer: tankade bilen i veckan, givetvis långt hemifrån, och hade lite bråttom därifrån. problemet var att när jag skulle starta sade det bara knak i tändningslåset. alla kännbara lägen försvann, elen var ständigt på och rattlåset läppte inte taget. nu hade jag sån tur att det låg en bilverkstad i samma hus som macken som hade tid och lust att ta in min bil nästan direkt så det ordnade sig hyfsat smidigt. det visade sig att det var skruvmojjen i rattlåset som gått sönder men är det nåt som är vanligt förekommande? eller det helt enkelt jag som varit så skicklig att dra sönder det? som sagt lugnt nu, man man funderar ju på nästa gång det kommer hända. man gör aldrig bort sig, man gör bara oväntade saker. | |
|
BMW sverige skickade i aug-06 ut ett brev till alla e34ägare med årsmod 95 o 96 som har Valeo rattlås monterat (tror det främst rörde touringägare). De ville ha in alla med detta rattlås för kontrollera att det var ok och om det var fel skulle det bytas ut kostnadsfritt. Min pajade i juni-06 och jag bytte själv, typiskt när man sen får ett brev av dom. Hade sparat kvittot så jag fick pengarna tillbaka, rattlåset kostade ca 1300. Kontakt din lokala BMW återförsäljare och hör med dom. Pratade med en BMW mek i höstas och han hade bytt mängder med rattlås efter brevet skickades. BMW vill väl inte att låset ska gå i när man kör, det kan bli stora skadestånd. Mvh ulfem |
|
|
Och nu pajade mitt ratt/tändningslås. Eller tappen som sitter efter tändningslåset? För att kunna köra iväg bilen till bättre ställe blev det pundarstuket: man startar bilen med skruvmejlsel och en insexnyckel fixerades så att rattlåset inte riskerar att hugga i. Min bil är en tidig 95:a, 10/94. Står det Valeo på på godset på rattlåset om man nu råkar ha ett sådant? Och hur svårt är det att få byta det? Har läst om några skruvar som inte verkar ha vanliga huvuden men går att få bort med lite våld. Att plcoka ned ratten med spakarna är enkelt... |
|
| Har min 525 isärplockad för exakt samma fel, skruvmojjen är av. Min bil är en -92 så det gäller nog inte bara -95 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.