AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.665

Blåst på fria servicen?

Jag lämnade in min årsgamla E91:a på första oljeservicen idag och bad dem även kolla två saker:

1) Något skallrar när man startar bilen, dvs något sitter löst

2) Ratten är sned, dvs när man kör rakt är ratten vriden lite åt vänster. Så har det varit ett tag, men då det inte är något glapp eller vibrationer har jag väntat med att lämna in den tills den regulära servicen. (Detta berättade jag.)

När jag hämtade ut bilen fick jag reda på:

1) En skruv till luftrenaren satt lös, nu åtdragen. Kostnad: 685.30 kr

2) Inget glapp i framvagnen. Framvagnsinställning bör göras (men ej gjord). Kostnad: 685.30 kr.

3) Oljeservice utförd. Kostnad: 2398.47 kr

Jag var måttligt glad över att betala 680 kr för ett arbete de inte utfört ("åtgärden" av rattproblemet bestod ju bara i att hålla med om min problembeskrivning!) men jag hade panikbråttom hem och hann inte bråka. Jag fick alltså glatt lägga upp kortet och pynta nära fyra tusen för denna service.

Men på hemvägen slog det mig: Vänta nu, det här är en ny BMW, ska inte den ha fri service ett tag?
Och lite senare började jag även fundera på om en lösvibrerad skruv inte egentligen borde hamna under nybilsgarantin, och kanske den sneda ratten också (jag har inte kört in i några trottoarkanter el.dyl).

Naturligtvis hann de stänga innan jag ens kom hem, än mindre hann ringa. Och imorgon är det helgdag.
Lita på att jag ringer dem på torsdag, men jag skulle gärna höra åsikter från forumet. Är detta verkligen rimligt?
Det ska inte kosta en krona, hade min 05a inne på Inspektion 1, samt byte av bromsvätska och motorolja förra veckan, hade även skrammel i bakrutan som de åtgärdade. 0:- blev summan då det är fri service, skrammlet gick på nybilsgarantin som jag har några månader kvar på.

Mvh
Marcus
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
vilken BMW handlare var detta?

__
Bilblogg:
Länk
Detta var på BMW Group Danderyd i Stockholm, där jag också köpt bilen.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det var verkligen illa.... pengarna tillbaka + en ursäkt tycker jag vore på sin plats.

__
Bilblogg:
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det låter väl helt enkelt som det gått fort från början till slut i mina ögon.

Prova att åka tillbaka, förklara vänligt vad som gått fel med en trevlig person bakom disken så ska du se att de krediterar dig utan problem.

Ringer du är det alltid svårare än att besöka på plats.

1. Bör vara nybilsgaranti men det måste ansökas hos Generalagenten i förväg från verkstaden för att de skall få betalt för jobbet.

2. Om du har kommit åt någon trottoarkant eller liknande(vet ej) så behövs framvagnsinställning. Om det hade varit sedan ny och bilen reklamerats innan 200mil står BMw i regel för detta.

3. som sagt den krediterar de nog, bara de får chansen.

Betr framvagnsinställning kan du ju be dem om ett bra pris på så kanske det blir en vinst för dig i slutändan.

Lycka till!
Asken
Anmärkningar som görs före eller i samband med första service brukar aldrig kosta något att åtgärda, inte ens ev fyrhjulsinställningar, om det inte är uppenbart att du kört på något och därmed orsakat den felaktiga hjulinställningen.

Men det varierar väl mellan verkstäder/ÅF.
Nu är det löst, hela notan krediterades utan krångel.

Dock får jag ingen fri framvagnsinställning, men jag får nog skylla mig själv som inte varit snabbare att rapportera felet.

Tack för kommentarerna.
JR
21
JRT
325i -04
Verkar skumt...

Har aldrig betalat något de 1:a 2 åren.
Är ratten sned, borde de ha åtgärdat det direkt.
Det sjukaste är väl ändå hur man kan ta 685 kr för att dra åt en skruv, snacka om marginaler! Lurar dom rika danderydsbor tro :)
JR
21
JRT
325i -04
Måste vara ett 08:a problem ;)
modano
JRT, ratten ställer sig inte sned av sig själv efter ett par tusen mil= ej garanti.
JR
21
JRT
325i -04
Håler iof. med, men det borde gå under GW.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
samuel2: Med det löneläget som är i Stockholm samt vad folk är villiga att betala så kan det var lätt att uttalasig så från din synvinkel. Männsikorna är mer fyllda av måste jobba än att öppna huven och kika vad som finns där under:)
JRT: Stressen gör att bilar förfaller i stan och stressas sönder i förtid. Därför finns inte tiden att ta hand om varken dom eller annat.
Mvh
Asken
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Får man oljan eller ska man betala för den vid oljebytet? Som jag läst så är det gratis. Men jag vill va säker:-)
JR
21
JRT
325i -04
Naturligtvis är oljan gratis ;)
Asken, jo det är väl marknadsekonomin som styr men det känns ändå galet dyrt.

En del är tydligen villiga att skänka bort sina pengar, för jag har svårt att tänka mig att det finns så många i Stockholm som är totalt likgiltiga inför vad det kostar, eller har jag som skåning fel?
samuel2:

Som läget är nu i stan(Stockholm) så är jag benägen att hålla med Asken.

Ekonomi blomstrar, börsen på +, lgh i stan ligger mellan 45-65TK/kvm, folk tjänar bra med pengar nu.

Senaste gjorde jag en sökning på Ratsit blev jag förbluffad vad mycket pengar folk tjänar. En kost på 680:- för service som i ich för sig ska vara gratis, skulle nog några strunta i.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Minns att ingenting är gratis och allting kostar. Ju mindre man har i utgift desto mer frihet har man när det vänder:)

Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.