|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
när börjar vattenpumpen att ge upp på ett ungefär? det blir väl i de flesta fall vid runt ung. samma miltal mvh Uffe/bildock | |
|
väldigt olika men allt mellan 17 - 25 000 mil är min erfarenhet. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Hejsan Mogge och tack för ditt svar, jag undrade bara vad jag har att vänta mig och när men att den kan räcka så länge är ju långt mer än andra märken men tackar dig för info mvh Uffe/bildock |
|
| Min gav upp på valborg efter 28400 mil. | |
|
BMW har vattenpumpar vars skrovhjul är av plast och det är just den som spricker och ger upp. Ingen bra konstruktion enligt min mening. Jag vet inte heller om jag håller med om att 15000 mil är god livslängd för en vattenpump. __ Bilblogg: Länk |
|
|
min runt 15 500 mil 328 96 a Mpower |
|
|
precis samma konstruktion med skovelhjul i plast har jag i min golf-99 och där delade sig hjulet i två halvor efter 11000 mil det är väl nya tidens material vi får vänja oss vid tyvärr men nog vore det bra med hjul i metall mvh Uffe/bildock |
|
| 22000 mil ungefär, 525i -94. Precis som Mugge skriver är det ofta skovelhjulet i plast som ger sig: Länk | |
|
Finns piratdelar med metallhjul. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Hade en 325i coupe`gått 12000 mil...då började det krångla med värmen, koka hade bilen inne på BMW de hitta inget bytte termostat..lika dant sen ja hitta en gammal proffs mek..han sa antingen topplocket eller vattenpumpen...puhhh tänkte jag..han hitta felet skovelhjulet i plast slirade på axeln...vilket skit nu min Z3 gått snart 9000 mil jag lär byta vattenpump i vinter...det hemskt när man drabbas av värmeproblem. //Z3 Kent Min bil 2007 Länk |
|
|
M30 har iaf inte skovelhjul i plast :)...Rekorderliga pumpar som håller lääänge och som är gjorda under en tid då alla inte bara letade kronor och ören överallt ;) Mvh Janne. |
|
|
Enligt min kännedom var M40 nog den första motorn som utrustade med plastpump. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Bytte min i vintras 13500 mil . Tyckte jag hörde lite missljud från pumpen i höstas så jag bytte pumpen och remmarna, passade på att smörja upp lagren på spännrullarna - dom var snustorra ( kanske en del av missljudet kom från dom men även pumpen lät illa ) Köpte på Mekonomen och fick en pump med metallhjul. //Ballder |
|
| bytte vattenpump efter 8500 pga missljud, verkar ju vara lite onödigt när man läser detta, men men nu är det gjort så man slipper väl bekymra sig om det framöver...har dock fortfarande lite aning till remljud, men man är väl petig kanske... | |
|
Som tur är så har man billiga pumpar till BMW. Jag vill minnas att jag betalade 480 kr för en pump med metallhjul till min gamla 318iS och 580 kr för pumpen till min gamla 525i - 91. 8500 mil låter ovanligt lågt, föräldrarnas 523 har nu rullat 16000 mil med originalpump. Funderar på om det inte är lika bra att byta pumpen i förebyggande syfte. MotorNord tar 550 kr för en V-pump, Micro 644 kr och mekis tar ca 700 kr. Det är med andra ord inga stora pengar. Det tråkiga med vattenpumpen är att den kan ge upp precis när som helst utan minsta förvarning. __ Bilblogg: Länk |
|
| Vet inte varför BMW använder plastpumpar. Finns nya piratpumpar med metall för runt 350:- ska funka bättre än med orginal. | |
|
Det finns flera anledningar till detta: Man använder olika kompositmaterial sen länge (plast är ett något degraderande samlingsnamn för många olika material...) pga lättheten att göra detaljerna med hög ytnogrannhet och små toleranser, låg vikt, styrka, pris, tillgänglighet på råmaterial, möjlighet till efterbearbetning osv. Vi skall nog vara rätt glada för att t.ex rymd och flygindustrin gått i förväg och forskat fram så många "nya" material som de har. Därmed inte sagt att pumptillverkaren kanske släpper ifrån sig en maximalt fullgod produkt till bilarna, eller att BMW valt ut och betalat för den absolut bästa produkten. Det finns problem med pumpar med metallhjul också. Pumpaxeln och pumphjulet är av olika metaller, det uppstår inte sällan galvaniska strömmar, i synnerhet med strömmande vätska runt omkring. Dessa tar sakta men säkert kål på materialet, som vittrar sönder, alternativt ger korrossionsskador på närliggande detaljer. Lagren i pumparna brukar också ge sig, oavsett materialet i pumphjulet. FP |
|
|
Tror nog att vattenpumpen till gamla M30 är det sista "som ger sig" i den motorn ;).. Byter man bara kylarvätskan "i tid" med då naturligtvis glykolinblandning för korrosionsskydd osv i den så är det aldrig några problem på "metallpumparna"i di gamle M30 motorerna.. Visst,lagerhaverier kan ju hända även på M30 pumparna :), men det sker oftast inte helt utan förvarning som dagens "pumphistorier" av "plast" gör :) Vidhåller att en v-pump aldrig ska vara byggd så att den "bara ger upp" mitt ute i ödemarken utan förvarning som det nu är...Lite skandal" att tillgängligheten på dagens pumpar är så som den är idag.. Finns många historier om pumpar med "plasthjul" som lägger av idag,INTE då bara till bilar utan i många andra konstellationer också... T.ex existerar många pumpar som sitter med limmade?! pumphjul idag (alltså ingen krysskil) som förr i världen säkrade fastsättningen på ett bra sätt..Idag experimenteras det vilt vilket gör att det inte blir så bra alla gånger till konsument... Det är vad jag anser iaf :) Mvh Janne. |
|
|
Så gott som i samtliga fall där jag har råkat ut för pumphaveri så har det varit i samband med ett högt effektuttag från motorn, dvs varvat till rödmarkeringen. Plasthjulet spricker, och går sönder men faller inte isär, när man sedan varvar motorn hårt, så blir påfrestningen för stor på hjulet som ramlar isär och cirkulationen upphör. Gäller plastpumparna. Men om man nu ska gnälla över försämrad materialkvalitet så är det med vattenpump inte så allvarligt, pumpen är billig o lätt att byta, det som är mycket allvarligare enligt mig är att kylarens kritiska delar är av plast. Och en ny kylare kostar ändå ett par tusen att köpa. Hur många nyare BMW har inte fått byta kylare för att det övre slangfästet som är i plast har gått sönder? Hur många V8 modeller äldre än 99 har kvar originalkylaren? Hur många E28 har kvar originalkylaren? När jag bytt kylare på min förra E28 för 2 årsedan så var pga att ngn hade hällt i kylarsement i kylaren och hindrat flödet, bortsett från det var det inget fel på kylaren som hade hängt med i drygt 20 år. Idag får man vara glad om kylaren överlever i 10 år. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Majid, var har du hittat pumpar för 350 kr? Har du någon länk till företaget? __ Bilblogg: Länk |
|
|
Mekonomen tar 700kr och AD bildelar 650kr för en vattenpump till min 2,8. Kan den vara billigare hos BMW? Och 350kr låter väldigt..för billigt. Mvh Kent. Min bil 2007 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.