AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.455

Handbromsen tar ojämnt, vad kan vara fel?

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
När jag gjorde en genomgång av min lillebrors bil som ska in på besiktning, så upptäckte jag att hans handbroms tar mycket ojämnt. På högersida tar handbromsen bra, medan den inte tar alls på vänster sida.

Jag rev ner bromstrumman för att se efter om jag kunde hitta felet, ---> Länk

Jag har dock aldrig pillat med parkeringsbromsen på bilar med trumbromsar innan.

Backarna är fina och behöver inte bytas, det finns fortfarande ca 3 - 4 mm kvar, jag antar att det var ca 5 - 6 mm när beläggen var nya. Allt såg ganska bra ut, inget såg ut att ha gått av.

Jag började med att spänna handbromsvajern från kupén och det blev ingen skillnad. När man drar upp handbromsen, så drar vajern i ett stag som är fäst i den högra backen, det som är silverfärgat på bilden ovan, staget trycker sedan på ett annat stag (nr 6 på bilden nedan) som i sin tur trycker ut den vänstra backen mot trumman. Den högra backen rör sig inte.

Allting fungerar men backen trycks inte ut tillräckligt för att bromsa trumman. En justeringssak tänkte jag. Staget som trycker ut backen, nr 6 på bilden nedan, har ett justeringsdrev som man kan snurra på. Jag antar att det är via den som man justerar hur mycket backen trycks ut? På min brorsbil så var det drevet fastrostat och även om jag dränkte den i rostlösarspray så gick det inte att justera åt något håll.

Min slutsats är då att det måste vara justeringsstaget (nr 6 på bilden nedan) som är boven i dramat, eller är jag fel ute? Finns det fler sätt att justera det hela på?

Vad gör objekt nr 4?

"Bilden nedan" ==> Länk

Tacksam för hjälp.

__
Bilblogg:
Länk
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
så sant som du säger nr 6 är justeringen...
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Vad fyller objekt nr 4 för funktion. Den såg inte ut att fylla någon funktion nämligen. en fjäder höll tillbaka den men den var inte ansluten till ngt i den andra änden.

__
Bilblogg:
Länk
kicken
hej mugge! jag rev av bromsarna bak på 320,n häromdan ..och POS.4 är där istellet ersatt av en liten fjäder (som "ligger an" mot ljusterskruven som satt fast, och den justerskruven brukar ha en "tandad" krans som ett litet kugghjul) ..och på tidigare bilar och andra märken brukar det oftast vara ett plåtbleck liknande det på POS.4 i din länk..och funktionen är att hindra ljusteringen , så inte bromsarna sätts ann av sig själv...:-) m.v.h kicken
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Nu får vi väl inte blanda ihop bil med skivor och trummor. Din 320 kicken har väl skivor bak.Och Mugges objekt har ju trummor,och 4an på bild är ju den automatiska justeringen.Som så ofta brakar ihop pga rost på tandhjulet.Funktionen är enkel o fungerar om trumman poppas av i samband med hjulbyte o grejjorna görs ren o fettas in.
Varje gång backarna går ut så slits ju beläggen och efter nån mm så når denna arm att vrida tandhjulet ett hack o vipps så är det justerat fast du inte klivit ur bilen.

Mvh/Micke
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
tack för en bra förklaring.
Jag ska beställa obj nr 6 och byta, så får vi se om det blir ngn skillnad i bromsverkan.

__
Bilblogg:
Länk
kicken
trucker: du har ju rätt, det var ju dit jag ville komma, men det är inte populärt att associera till en chevatruck här... jag har aldrig ägt en bmw med trummor bak...men funktionen är fortfarande "old school" ..endast lite flyttande av fjädrar o.s.v + att det ligger dolt inuti skivan..:-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.